2616
Sök

Volvo 140 spindlar till hemmabygge.

14 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#1
På nätet har jag sett att hemmabyggare använt sig av 140-spindlar till sina egentillverkade a-armar. Det är ju ett bra val, men de använder ofta andra spindelleder än Volvos. Varför? Vill man ha spindelleder som är enklare att fästa än Volvos pressade, eller vad? Är det någon som vet? Själv tänkte jag använda dessa spindlar fast med Chevan-nav och bromsar på min rod.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
21 november 2011
#2
dom jag sett har nog använt sig av just volvo 140ns spindelleder med för dom har då ett pressade ut i små rörstumpar. sen tycker jag att du kan använda 140ns bromsar med, dom räcker gott till ett lätt bygge som din, jag kör ju med volvo amazon bromar fram på min rod. Chevaprylar blir nog bara klumpigt.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 november 2011
#3
Volvo spindlar används mycket pga. stor tillgång, billiga delar samt Volvon har bra bromsar redan original. Kasta iden med Chevas skivor etc. och kör hellre med Volvons dito rakt av. "Info designs" framvagn med Volvokomponenter har jag monterat under flera 40-talare och de blir helt godkända av SFRO. Nackdelen med Volvo 140 sindeln är att styrarmarna pekar framåt vilket innebär det är mindre estetiskt snyggt på tex. en sen 20/30-talsrod. Där har många (inlusive jag) använt siga av Mercedes "compact" spindlar istället. Eftersom styrarmarna pekar bakåt och de har rejäla skivbromsar. Dessa var enkla att få tag på för 20-år sedan men svårare idag. Man hittar även Opel Kadett och Comondore spindlar under skärmarna på många A-Fordar och 34´or

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
21 november 2011
#4
jag har för mig att nån sagt att styrvinklarna blir "hyfsade" om man byter plats på Höger & Vänster 140spindel så armarna pekar bakåt & kombinerar detta med en kuggstångsstyrväxel.

MEN jag lovar inget, detta är bara ett rykte jag hört.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 november 2011
#5
farbrorbozze skrev:
jag har för mig att nån sagt att styrvinklarna blir "hyfsade" om man byter plats på Höger & Vänster 140spindel så armarna pekar bakåt & kombinerar detta med en kuggstångsstyrväxel.

MEN jag lovar inget, detta är bara ett rykte jag hört.

Nope! det blir inte alls bra. Den sk. ackermanprincipen blir inte alls rätt där bl.a innre framhjulet skall svänga mer än ytterhjulet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/Ackermann_simple_design.svg/170px-Ackermann_simple_design.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Ackermann_turning.svg/220px-Ackermann_turning.svg.png

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

14 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#6
Nej, det gäller nog att montera spindlarna som de ska vara. Framvagnsgeometri är  en känslig vetenskap. Min tanke var först att använda en framvagn från Jaguar, vilket var vanligt förr. I SFROs nya bok fick jag reda på att det inte var något bra val och framvagnen avyttrades. Jag ville ha Chevans bultmönster även fram och en framvagn från S-10 släpades hem (kapade av hela ramdelen). Styrradien var inte nåt vidare på denna heller och den var stor och klumpig. En Volvo 140 framvagn köptes billigt. Styrradien är ganska bra och Chevans nav och bromsar flyttas enkelt över till Volvospindlarna. Jag tror att jag fortsätter på den inslagda vägen. Även med Volvos spindelleder.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 november 2011
#7
Kan man inte få lite mer info. om bygget?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

14 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#8
Inte mycket att tala om. Brist på tid och pengar gör att jag försöker intala mig att vägen är viktigare än målet.
Chevrolet delivery coach 1927. S-10 bakaxel. Cheva van delar 350 + TH 700 & rattstång mm. Cragar smoothies 15 x 10 & 14 x 6 (el.7). Hemmagjord framvagn enligt ovan. 60 - 70-talsstil. I stora drag.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 november 2011
#9
camerafutura skrev:
Inte mycket att tala om. Brist på tid och pengar gör att jag försöker intala mig att vägen är viktigare än målet.
Chevrolet delivery coach 1927. S-10 bakaxel. Cheva van delar 350 + TH 700 & rattstång mm. Cragar smoothies 15 x 10 & 14 x 6 (el.7). Hemmagjord framvagn enligt ovan. 60 - 70-talsstil. I stora drag.

Så fränt med en 20-tals delivery, verkligen inte många kvar. Hur var skicket från början komplett bil eller vrak, hänger den ihop eller har du bytt ut trästommen i karossen?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
25 november 2011
#10
**Hotrodder:
Jasså, ja då är det bäst att köra på som han tänkt kanske, jag tänkte på det faktum att styrarmarna på 140 pekar inåt precis som på din skiss, (geometrin i det hela sitter ju i pitmanarm&hjälpstyrarm på 140) därför blir det fel att montera en kuggstång framför en 140 framvagn men däremot om man byter sida på spindlarna så armarna pekar bakot får man "hyfsat" rätt geometri med kuggstång?
**troligen nåt jag bara fått för mig då** wink

**Camerafutura:
Såg att du laddat upp bilderna igen från förr smile
Senast redigerat av farbrorbozze (25 november 2011)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 november 2011
#11
farbrorbozze skrev:
**Hotrodder:
Jasså, ja då är det bäst att köra på som han tänkt kanske, jag tänkte på det faktum att styrarmarna på 140 pekar inåt precis som på din skiss, (geometrin i det hela sitter ju i pitmanarm&hjälpstyrarm på 140) därför blir det fel att montera en kuggstång framför en 140 framvagn men däremot om man byter sida på spindlarna så armarna pekar bakot får man "hyfsat" rätt geometri med kuggstång?
**troligen nåt jag bara fått för mig då** wink

**Camerafutura:
Såg att du laddat upp bilderna igen från förr smile

Fasen är det så på 140´s spindlar? Det måste jag kolla... för isåfall funkar det som du säger.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
25 november 2011
#12
hotrodder skrev:
farbrorbozze skrev:
**Hotrodder:
Jasså, ja då är det bäst att köra på som han tänkt kanske, jag tänkte på det faktum att styrarmarna på 140 pekar inåt precis som på din skiss, (geometrin i det hela sitter ju i pitmanarm&hjälpstyrarm på 140) därför blir det fel att montera en kuggstång framför en 140 framvagn men däremot om man byter sida på spindlarna så armarna pekar bakot får man "hyfsat" rätt geometri med kuggstång?
**troligen nåt jag bara fått för mig då** wink

**Camerafutura:
Såg att du laddat upp bilderna igen från förr smile

Fasen är det så på 140´s spindlar? Det måste jag kolla... för isåfall funkar det som du säger.

ja jag är 99,9% säker på att det är så, alternativt att dom ligger i linje med spindellederna,
det är iaf vinkel på pitmanarm & hjälptyrarm för att funktionen ska bli som du säger.
Senast redigerat av farbrorbozze (25 november 2011)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

14 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#13
Så fränt med en 20-tals delivery, verkligen inte många kvar. Hur var skicket från början komplett bil eller vrak, hänger den ihop eller har du bytt ut trästommen i karossen?


Man kan väl säga att det var en hög med skrot då jag köpte den. Den hade vandrat genom flera ägare som sålt vissa saker och slängt vissa saker. Den saknade papper men jag har fått gjort en ursprungskontroll och den är nu godkänd för registrering den dagen det blir aktuellt.
Chassit är ihopsatt i GM:s fabrik i Köpenhamn och karossen är gjord av någon fristående karosserifabrik, så den är inte exakt som en Fisher-kaross. Inte mycket av trästommen finns kvar, men jag monterade ihop karossen hjälpligt inför ursprungskontrollen. Nu är den i bitar igen.

14 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#14
Ja, det är något man får kolla upp, det där med att byta sidor på spindlarna. Kuggstång tänkte jag ha. Jag har en från 240, fast utan servo. Jag har inte kommit så långt i planeringen ännu. Funderar på att eventuellt sätta huvud(broms)-cylinder med servo bakom instrumentbrädan(om plats finnes). Alltså i 90 graders vinkel. Det finns ju till och med färdiga satser för det, men borde vara ganska enkelt att tillverka själv.

Mina bilder hade hamnat i någon sorts karantän, så jag lag in dem igen. Fler ska komma.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 november 2011
#15
camerafutura skrev:
Så fränt med en 20-tals delivery, verkligen inte många kvar. Hur var skicket från början komplett bil eller vrak, hänger den ihop eller har du bytt ut trästommen i karossen?


Man kan väl säga att det var en hög med skrot då jag köpte den. Den hade vandrat genom flera ägare som sålt vissa saker och slängt vissa saker. Den saknade papper men jag har fått gjort en ursprungskontroll och den är nu godkänd för registrering den dagen det blir aktuellt.
Chassit är ihopsatt i GM:s fabrik i Köpenhamn och karossen är gjord av någon fristående karosserifabrik, så den är inte exakt som en Fisher-kaross. Inte mycket av trästommen finns kvar, men jag monterade ihop karossen hjälpligt inför ursprungskontrollen. Nu är den i bitar igen.

Då förstår jag. Tyckte inte riktigt karossen såg ut som Chevrolet när jag såg dina bilder. Karossen påminner mycket om en Chrysler -27 med dom två längsgående pressningarna på sidan.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/389520_296723943693833_100000686908377_1034636_880718375_n.jpg

http://www.eagleharborweb.net/images/bangor.jpg

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 november 2011
#16
camerafutura skrev:
Ja, det är något man får kolla upp, det där med att byta sidor på spindlarna. Kuggstång tänkte jag ha. Jag har en från 240, fast utan servo. Jag har inte kommit så långt i planeringen ännu. Funderar på att eventuellt sätta huvud(broms)-cylinder med servo bakom instrumentbrädan(om plats finnes). Alltså i 90 graders vinkel. Det finns ju till och med färdiga satser för det, men borde vara ganska enkelt att tillverka själv.

Mina bilder hade hamnat i någon sorts karantän, så jag lag in dem igen. Fler ska komma.

Jag har byggt en sådan lösning på min roddade Dodge -28

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

14 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#17
hotrodder skrev:
camerafutura skrev:
Så fränt med en 20-tals delivery, verkligen inte många kvar. Hur var skicket från början komplett bil eller vrak, hänger den ihop eller har du bytt ut trästommen i karossen?


Man kan väl säga att det var en hög med skrot då jag köpte den. Den hade vandrat genom flera ägare som sålt vissa saker och slängt vissa saker. Den saknade papper men jag har fått gjort en ursprungskontroll och den är nu godkänd för registrering den dagen det blir aktuellt.
Chassit är ihopsatt i GM:s fabrik i Köpenhamn och karossen är gjord av någon fristående karosserifabrik, så den är inte exakt som en Fisher-kaross. Inte mycket av trästommen finns kvar, men jag monterade ihop karossen hjälpligt inför ursprungskontrollen. Nu är den i bitar igen.

Då förstår jag. Tyckte inte riktigt karossen såg ut som Chevrolet när jag såg dina bilder. Karossen påminner mycket om en Chrysler -27 med dom två längsgående pressningarna på sidan.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp … 8375_n.jpg

http://www.eagleharborweb.net/images/bangor.jpg

Fina bilder! Chevav har faktiskt också dessa lister i orginal, men på min kaross är det inte pressningar utan typ plattjärn. Sådana som används till lastbilsflak och på båtstävar.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
26 november 2011
#18
camerafutura skrev:
Ja, det är något man får kolla upp, det där med att byta sidor på spindlarna. Kuggstång tänkte jag ha. Jag har en från 240, fast utan servo. Jag har inte kommit så långt i planeringen ännu. Funderar på att eventuellt sätta huvud(broms)-cylinder med servo bakom instrumentbrädan(om plats finnes). Alltså i 90 graders vinkel. Det finns ju till och med färdiga satser för det, men borde vara ganska enkelt att tillverka själv.

Mina bilder hade hamnat i någon sorts karantän, så jag lag in dem igen. Fler ska komma.

Ska kolla vilken tidning & vilket nummer det var fint reportage om just denna lösning med servot, köpte en amerikansk rod/biltidning förraveckan på ICA men kommer inte ihåg vad den hette  det va lite fina
byggbilder på Cheva gasser & roddar i den wink cool
en 240 kuggstång blir inte den att gå åt fel håll om man monterar den bakom framvagnen?
(alltid ska det va nåt som felar)
Senast redigerat av farbrorbozze (26 november 2011)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

866 Inlägg
26 november 2011
#19
Nu när rodd sällskapet är samlat i denna tråden och här var lite snack om bromscylinder placering.Så jag passar på att fråga ;-)  Jag pratade med en i verkstan som bygger en rodd. Så kom vi att prata om huvudcylinder placering.
Skulle sitta i ramen under hytt golvet typ? Men sen sa han men då måste man ha back ventiler? Har rätt bra koll på moderna broms system! Men Vad för back ventiler om huvud cylindern ligger i linje med broms ok/Hjulcylindrar
Fattar ingenting !!?? Eller sa han det bara för att jag skulle ha något att fundera på!! (sömn lösa nätter och så) :-)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
26 november 2011
#20
tekniknissen1 skrev:
Nu när rodd sällskapet är samlat i denna tråden och här var lite snack om bromscylinder placering.Så jag passar på att fråga ;-)  Jag pratade med en i verkstan som bygger en rodd. Så kom vi att prata om huvudcylinder placering.
Skulle sitta i ramen under hytt golvet typ? Men sen sa han men då måste man ha back ventiler? Har rätt bra koll på moderna broms system! Men Vad för back ventiler om huvud cylindern ligger i linje med broms ok/Hjulcylindrar
Fattar ingenting !!?? Eller sa han det bara för att jag skulle ha något att fundera på!! (sömn lösa nätter och så) :-)

finns bilder på såna backventiler i min projektråd / mitt fotoalbum (länk här neranför) på mitt rodbygge, har köpt dom från kvarnbergproducts i Gävle.

nåt krav från SFRO minns inte rikttigt men tror det var nåt om att dettyp kan bli problem med luft i systemet annars.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … age=649133
Senast redigerat av farbrorbozze (26 november 2011)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök