2721
Sök

Volvo 140 spindlar till hemmabygge.

14 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#21
tekniknissen1 skrev:
Nu när rodd sällskapet är samlat i denna tråden och här var lite snack om bromscylinder placering.Så jag passar på att fråga ;-)  Jag pratade med en i verkstan som bygger en rodd. Så kom vi att prata om huvudcylinder placering.
Skulle sitta i ramen under hytt golvet typ? Men sen sa han men då måste man ha back ventiler? Har rätt bra koll på moderna broms system! Men Vad för back ventiler om huvud cylindern ligger i linje med broms ok/Hjulcylindrar
Fattar ingenting !!?? Eller sa han det bara för att jag skulle ha något att fundera på!! (sömn lösa nätter och så) :-)

Jag har för mig att det bara gäller då huvudcylindern monteras lägre än hjulcylindrarna. Detta riskerar väl hända om man monterar huvudcylindern under golvet. Jag har nog någon rod-byggbok där det förklaras, men jag minns inte hur det var.

Angående att vända på spindlar/styrarmar så stämmer det nog att man måste ha rätt kuggstång. 240 stången verkar i alla fall för bred på flera sätt oavsätt om den går åt rätt håll eller ej. Centrumsektionen är för bred och styr lederna är för korta. Det gäller ju att ha alla leder i linje med varandra. D.vs. de yttre tre lederna respektive de inre.

140-spindelns styrarm pekar något inåt/framåt, i original, som påpekats. Cheva S-10 ännu mer. Det innebär att Ackerman är helt åt skogen. Detta kan till viss del justeras med toinn/toout (stavas det så?) för att påverka under_ resp. överstyrning vid kurvtagning. Rena vetenskapen.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
26 november 2011
#22
camerafutura skrev:
tekniknissen1 skrev:
Nu när rodd sällskapet är samlat i denna tråden och här var lite snack om bromscylinder placering.Så jag passar på att fråga ;-)  Jag pratade med en i verkstan som bygger en rodd. Så kom vi att prata om huvudcylinder placering.
Skulle sitta i ramen under hytt golvet typ? Men sen sa han men då måste man ha back ventiler? Har rätt bra koll på moderna broms system! Men Vad för back ventiler om huvud cylindern ligger i linje med broms ok/Hjulcylindrar
Fattar ingenting !!?? Eller sa han det bara för att jag skulle ha något att fundera på!! (sömn lösa nätter och så) :-)

Jag har för mig att det bara gäller då huvudcylindern monteras lägre än hjulcylindrarna. Detta riskerar väl hända om man monterar huvudcylindern under golvet. Jag har nog någon rod-byggbok där det förklaras, men jag minns inte hur det var.

Angående att vända på spindlar/styrarmar så stämmer det nog att man måste ha rätt kuggstång. 240 stången verkar i alla fall för bred på flera sätt oavsätt om den går åt rätt håll eller ej. Centrumsektionen är för bred och styr lederna är för korta. Det gäller ju att ha alla leder i linje med varandra. D.vs. de yttre tre lederna respektive de inre.

140-spindelns styrarm pekar något inåt/framåt, i original, som påpekats. Cheva S-10 ännu mer. Det innebär att Ackerman är helt åt skogen. Detta kan till viss del justeras med toinn/toout (stavas det så?) för att påverka under_ resp. överstyrning vid kurvtagning. Rena vetenskapen.

Ja jag tror jag hört nåt om styrväxlar från tex opel ska vara lämpligare ,
tidningen jag hänvisade till för bra bilder på hängande pedaler är Streetrodder nr12 2011 (sidan 126-133)
KÖP DEN (eller tjuvkika i affären) wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

14 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#23
Tack för tipset om tidningen!
Förr köpte jag ofta Street Rod Builder. Där fanns många tips på vad man kunde göra själv, men jag tror att tidningen är nedlagd. I min kommun hittar man inga rod-tidningar, men i Tomelilla kunde man förr köpa Rod & Custom och numera Streetrodder. Får se om jag har vägarna förbi.

Det finns ju många bilar som man kan ta delar ifrån. Själv har jag inte så stor erfarenhet av annat än  Volvo och sånt man läst om. De ultimata hade varit att känt någon bilskrotare, så att man kunde gå omkring och provat olika delar. SAABs kuggstång är också populär, men jag vet inte om den sitter framför eller bakom framaxeln.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 november 2011
#24
camerafutura skrev:
Tack för tipset om tidningen!
Förr köpte jag ofta Street Rod Builder. Där fanns många tips på vad man kunde göra själv, men jag tror att tidningen är nedlagd. I min kommun hittar man inga rod-tidningar, men i Tomelilla kunde man förr köpa Rod & Custom och numera Streetrodder. Får se om jag har vägarna förbi.

Det finns ju många bilar som man kan ta delar ifrån. Själv har jag inte så stor erfarenhet av annat än  Volvo och sånt man läst om. De ultimata hade varit att känt någon bilskrotare, så att man kunde gå omkring och provat olika delar. SAABs kuggstång är också populär, men jag vet inte om den sitter framför eller bakom framaxeln.

Bakom på alla modeller.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

14 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#25
Jag tackar hotrodder för upplysningen om SAABs kuggstångs placering. Det blir till att experimentera när man kommer så långt.
Trots att jag har en hel uppsjö med böcker i ämnet så dyker där alltid upp frågor i huvudet. Mycket av det man läser om i amerikanska böcker och tidningar bygger på att man använder amerikanska delar eller/och att man har en fet plånbok. I andra fall får man själv en idé till någon lösning som man tycker är smartare, mer praktiskt eller mer estetiskt tilltalande. Det är en spännande process.


Sök