2343
Sök

D24tic

90 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
tjenare, har köpt mig en d24tic som ja ska stoppa ner i min 745, men nu undrar jag va högtladdtryck kan man köra med utan att oroa sig? smile och vad mycke kan/ska man varva med en d24 ?smile

slutligen, någon som har en "diesel" varv räknare elle hel panel till 740? smile

mvh kevin!

Likbärgare
375 Inlägg
21 november 2011
0,6 utan att vara orolig, Visst kan du rycka slangen till WG och köra 1,5 men det är ett bra sätt att döda motorn på.

Du kan säkerligen varva 5500 säkert mer D24 är en högvarvsdiesel, Själv växlar jag alltid på 1800 mer ekonomi och sparar motorn.

Du ska veta att D24 har oerhört klen topp, Den spricker gärna mellan ventilerna och friska toppar börjar bli en bristvara. En D24 är ingen racemotor och där är ingen direkt ekonomi i dem heller, Vill du åka fort behåll B23an, Har du tillgång till fuldiesel stoppa ner D24an och ge fan i att skruva pumpen och håll dig på 0,6.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

90 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
okejokej, en kompis har kört utan wg slang 1.5år och den motorn lever ju och går fint smile men ville mest veta hur mycke de gick och varva med dom smile så man kan alltså dra dom till 4000-4500 iaf utan att vara orolig? smile

Likbärgare
375 Inlägg
21 november 2011
Den har max effekt vid 4800 så finns ingen anledning att gå över det..

90 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
okejokej, tack så mycket ! smile men du vet inte vart man kan få tag på en varvräknare från en diesel?smile bensin mätarn går väl inte använda smile

Black Smoke Racer
73 Inlägg
21 november 2011
ja laddar 1.4 skjuter på bra men runt 1.2 är väll lagom då håller de länge. ingen ide och varva så mkt, ganska död efter 3000-3500 och sen sparar de motorn mer och inte varva så mycket.

90 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
okejokej smile polarens ladda 1.6 utan wg slang om ja minns rätt smile

Black Smoke Racer
73 Inlägg
21 november 2011
kevinfEBO skrev:
okejokej smile polarens ladda 1.6 utan wg slang om ja minns rätt smile

okej de är väll lite högt kanske;)

90 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
haha ja men den höll oxå så de verkar ju klara en del tongue

Black Smoke Racer
73 Inlägg
21 november 2011
kevinfEBO skrev:
haha ja men den höll oxå så de verkar ju klara en del tongue

nja dom går ju ner sig ganska fort när man laddar så mycket.. lika bra å köra safe å ladda 1-1.2 ungefär å skruva på lite pump wink

90 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
äsch, ladda så mkt de orkar så länge de orkar wink

1 484 Inlägg
21 november 2011
Synd att döda D24:or... finns ju inte direkt många kvar.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

90 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
renovera är ju ett altenativ smile

Black Smoke Racer
73 Inlägg
21 november 2011
OscarSkold skrev:
Synd att döda D24:or... finns ju inte direkt många kvar.

precis ;/

Likbärgare
375 Inlägg
21 november 2011
kevinfEBO skrev:
okejokej, tack så mycket ! smile men du vet inte vart man kan få tag på en varvräknare från en diesel?smile bensin mätarn går väl inte använda smile

Biltema har en varvräknare du kopplar till generatorn för just diesel, En kompis till mig byggde om en befintlig bensinräknare i sin 745a, Vet dock inte hur han gjorde.

90 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Tvattekorg skrev:
kevinfEBO skrev:

Biltema har en varvräknare du kopplar till generatorn för just diesel, En kompis till mig byggde om en befintlig bensinräknare i sin 745a, Vet dock inte hur han gjorde.

okejokej, ja varvräknare vill man ju gärna ha smile

8 883 Inlägg
21 november 2011
Vill du ha tråden kvar så redigera rubriken enligt
3§ Rubriksanvisningar
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

3 292 Inlägg
28 november 2011
Jag anser nog att du valt fel motor om det är höga varv och fart du är ute efter, D24 är oerhört klen i toppen bla, blir det lite för varmt så spricker den gärna. Fattar inte varför folk ofta slänger i D24 och så gasar dom järnet och varvar max hela tiden, burnar och gör 8:or på konsumparkeringen.. och när det rasar (vilket det alltid gör) så gnäller dom på att D24 är skit..

Jag och många jag känner har haft ett stort antal D24 och aldrig nånsin haft nåt problem utöver det vanliga, dom ska inte varvas, dom ska inte tynas, dom ska inte plågas eller på annat sätt användas på fel sätt.. för då kommer det att rasa.

Kör du som folk.. och med vett.. och sköter service och sånt så har du motor i många många år framöver, förutsatt att den är i bra skick från början vill säga.

Ska tillägga att jag åxå "trimmat" upp D24 till fantastiska hästar över det normala och ja det går att få dom att gå jävligt bra, men ... motorn är inte lämpad för det.

Men detta är ju bara min åsikt.. och ska inte jämföras på nåt sätt med hur andra tycket big_smile

Hur du än gör.. lycka till med bygget.. och släng upp lite bilder under projektets gång big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

90 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Jag anser nog att du valt fel motor om det är höga varv och fart du är ute efter, D24 är oerhört klen i toppen bla, blir det lite för varmt så spricker den gärna. Fattar inte varför folk ofta slänger i D24 och så gasar dom järnet och varvar max hela tiden, burnar och gör 8:or på konsumparkeringen.. och när det rasar (vilket det alltid gör) så gnäller dom på att D24 är skit..

Jag och många jag känner har haft ett stort antal D24 och aldrig nånsin haft nåt problem utöver det vanliga, dom ska inte varvas, dom ska inte tynas, dom ska inte plågas eller på annat sätt användas på fel sätt.. för då kommer det att rasa.

Kör du som folk.. och med vett.. och sköter service och sånt så har du motor i många många år framöver, förutsatt att den är i bra skick från början vill säga.

Ska tillägga att jag åxå "trimmat" upp D24 till fantastiska hästar över det normala och ja det går att få dom att gå jävligt bra, men ... motorn är inte lämpad för det.

Men detta är ju bara min åsikt.. och ska inte jämföras på nåt sätt med hur andra tycket big_smile

Hur du än gör.. lycka till med bygget.. och släng upp lite bilder under projektets gång big_smile

tack så mycket för din åsikt! wink nej, klart ja inte ska varva dö på stackarn men ville bara ha lite info liksom så jag vet lite smile fick hem motorn igår, ska in på ombess denna elle nästa vecka, ojämn broms verkan bak + fjädrar fram för korta smile! jo, får väl slänga upp ett par bilder wink

Sök