4602
Sök

vad fan är det här? köpt spritt nytt steg å protect lampan lyser?

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
köpte ett spritt nytt  4 kanaligt macaudio steg för nån vecka sen. . . skulle koppla in det nu. . å jag hade kopplat in 6 högtalare. . å det lät kanon. skulle koppla in dom sista 2 sista å då dog allting. å nu lyser protect lampan?. . hela jävla tiden. . ingen säkring har gått å allt är perfekt inkopplat. . vad kan ha hänt? fel på steget?'

ska åka in å byta steget imorgon. . skitgrejer. . dessutom ska ja ha pengar för resa dit åxå :@

375 Inlägg
29 augusti 2006
Vad var det sista du kopplade in då?

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Dirk Diggler skrev:
Vad var det sista du kopplade in då?

bakhögtalarna :S. har en 850R med 8 högtalare..  hade kopplat in 6:9:or. å framhögtalarna å diskanterna längst fram. . varea bara bakhögtalarna kvar. . :S. å jag frågade efter ett tsge som skulle vara perfekr för min bil å han rekommenaderade det där. är ju för fan på 1500 watt. :@. . är så jävla förbannad. provade mitt andra steg som jag driver basarna med å då funkade det perfekt med högtalarna.  :S

8 156 Inlägg
29 augusti 2006
Du skrev att det är perfekt inkopplat...
Hur bra är jorden?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Du skrev att det är perfekt inkopplat...
Hur bra är jorden?

joo men jag har 2 st powerblocks. . å därifrån går det 2 st kablar till 2 steg. ena steget är ju bra det som driver baslådan. . men det andra lyser bara. jag provspela ju när jag hade 6 högtalare i å då var det bra. sen knäppte jag av bilen. . å koppla in dom 2 sista. . å sen när ja knäppte på. . så kom det nå konstigt ljud å sen när jag gick bak så lyste den gröna lampan. . å den röda :'(

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
men alltså är det vanligt att ett nytt steg cpar sig?. . det gick alltså sönder. . det är bevisat nu. provat mina andra 2 steg å kopplat in alla högtalarna å det funkar perfekt. men ljudet med det nya stegt jag hade med 6 högtalare i blev ruskigt bra. . så jag får väll åka in å lämna in det å få ett nytt imorgon. . men jag fattar inget. . ingen säkring gick. steget funkade. . för gröna lampan lyste. och den röda :S. .

edit: om jag fattat det rätt. . så betyder den röda lampan att steget är igång men använder typ ingen kraft för det är överbelastat? :S
Senast redigerat av Svenss0n (29 augusti 2006)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
volvo__mannen skrev:
det kan ju ha varit feltillverkat

jaa sad men man blir ju så less. här har man stått hela dan. . å dragit kablar. åsså när man är 100% klar å ska prova så funkar det inte :'(. nej jag ska ha kompensation för det här. . å nytt steg :@

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Svenss0n skrev:
volvo__mannen skrev:

jaa sad men man blir ju så less. här har man stått hela dan. . å dragit kablar. åsså när man är 100% klar å ska prova så funkar det inte :'(. nej jag ska ha kompensation för det här. . å nytt steg :@

Ja men kabeldragningn är ju inte förjäves, bara o koppla in nytt steg sen, jätteskönt, inga jävla kablar som fastar i skarfar o fan nnär man ska montera...

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Svenss0n skrev:
volvo__mannen skrev:

Ja men kabeldragningn är ju inte förjäves, bara o koppla in nytt steg sen, jätteskönt, inga jävla kablar som fastar i skarfar o fan nnär man ska montera...

men det är bara å visa kvittot å hämta ett nytt steg då? dom kommer inte fjanta sig å så tror du :S?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Svenss0n skrev:
bumpe skrev:
Svenss0n skrev:

men det är bara å visa kvittot å hämta ett nytt steg då? dom kommer inte fjanta sig å så tror du :S?

Vet man ju aldrig, ta ett par kort på jordpunkter och sånt så de ser att du installerat det vettigt...

1 631 Inlägg
29 augusti 2006
Du kopplade in ÅTTA högtalare till FYRA kanaler? Exakt HUR kopplade du? Parallell eller serie eller...? Några delningsfilter med i bilden?

Har du otur så har du belastat steget med mer än det tål. Då går det sönder.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Du kopplade in ÅTTA högtalare till FYRA kanaler? Exakt HUR kopplade du? Parallell eller serie eller...? Några delningsfilter med i bilden?

Har du otur så har du belastat steget med mer än det tål. Då går det sönder.

jag kopplade ihop framhögtalarna till 1 kanal, sen kopplla jag ihop diskanterna i instrument brädan till 1 kanal, å sen 6:9:orna till 1 kanal. sen hade jga bakhögtalarna kvar men då funka det inte helt plötsligt. . funka finfint i 10 min med 6 högtalare i. . kan du berätta hur jag ska koppla då smile? om jag gjort fel. . men ska inte säkringarna gå om det blir för mkt?. . det funka ju iaf. . det lyser ju grönt iaf nu åxå fast med en röd lampa. . så 2 lampor lyser.

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
29 augusti 2006
Precis

Bra sagt gurenius

För hur du Svenss0n har kopplat, är säkerligen anledningen till att stegets skyddskretsar griper in i situationen

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Svenss0n skrev:
bumpe skrev:

Vet man ju aldrig, ta ett par kort på jordpunkter och sånt så de ser att du installerat det vettigt...

dom får jättegärna testa steget när ja kommer dit så får dom se. . smile

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
SaabLejon skrev:
Precis

Bra sagt gurenius

För hur du Svenss0n har kopplat, är säkerligen anledningen till att stegets skyddskretsar griper in i situationen

ja men det lyser ju även fast jag inte har någit ikopplat åxå. . å det funkar ju. . eftersom jag har dragit 2 st lignivå från steget till mitt andra. . å är inte det första steget igång så funkar inte det. å tar jag bort grund, batteri ewller remote så slocknar steget.. .  hade det gått sönder så hade det väll inte ens startat?

MEN hur skulle jag ha kopplat då? gjorde ju som dom sa sad

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
TA INTE bort jorden innan plus, du kan pajja HU:n då... Kopplade du seriellt eller parelellt?? Vad är det för resistans på högtalarna??

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
TA INTE bort jorden innan plus, du kan pajja HU:n då... Kopplade du seriellt eller parelellt?? Vad är det för resistans på högtalarna??

jag är inge bra på billjud sad. vad är seriellt å parallelt för skillnad neutral . . skratta inte..  resistans?. . hmm det är 850R orginal högtalare. . vet inte vad det för nått :'(. . jag har ju gjort som dom sa bara sad

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Svenss0n skrev:
bumpe skrev:

jag är inge bra på billjud sad. vad är seriellt å parallelt för skillnad neutral . . skratta inte..  resistans?. . hmm det är 850R orginal högtalare. . vet inte vad det för nått :'(. . jag har ju gjort som dom sa bara sad

Därför finns det bruksanvisning... Nej jag ska inte skratta, bara hjälpa... Seriellt så går signalen genom högtalarna efter varandra, paralellt så går signalen till båda samtidigt... Har med resistans (motstånd), för lite ger för hög ström = inte bra, då går det i protect eller så går en säkring... Nån volvonisse som vet vad det är för motstånd på dessa??

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Svenss0n skrev:
bumpe skrev:

Därför finns det bruksanvisning... Nej jag ska inte skratta, bara hjälpa... Seriellt så går signalen genom högtalarna efter varandra, paralellt så går signalen till båda samtidigt... Har med resistans (motstånd), för lite ger för hög ström = inte bra, då går det i protect eller så går en säkring... Nån volvonisse som vet vad det är för motstånd på dessa??

ok men varför lyser lampan rött än? även fast inga högtalare är inkopplad?. . den lyser rött hur än jag gör. . jag provade koppla in alla 8 högtalare i mitt andra steg å det fungera fint. . möjligt att det var nått fabriksfel?

edit: det är nog paralellt isf. . eftersom jag koppla ihop 2 högtalare med varann å drog 2 kablar till 1 kanal på steget.
Senast redigerat av Svenss0n (29 augusti 2006)

Sök