3646
Sök

Konstigt oljud i kupén

13 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Har en Opel Omega B caravan årsm 99 16v modellen och har ett väldigt oljud i kupén vid körning hörs endast från 80 kmh och uppåt och det låter som hjullager som är kasst, men nu till det konstiga har byta båda lagren fram och och ljudet finns kvar nya vinterdäck så det är uteslutet att dom skulle spöka har vart och dubbel kollat så dom är rätt balanserade.. Kolla även med verkstaden och det va inte fel på dom nya lagren heller så vad ska ja göra man hör det bara om man sitter i fram sitter man i baksättet så hörs inget vilket gör mig förvirrad ...
har även märkt nu på senare tid att när ja svänger starkt vänster så känns det som det hugger i bak typ som en hel svetsad bakaxel men konstiga är att den är ju delad ???

Hjälp !!!

Tack på förhand för eventuella svar

477 Inlägg
22 november 2011
vinterdäck ger mycket mer vägljud/lagerljud än sommar...
när eller hur uppstod problemet?
fram bak?

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

517 Inlägg
22 november 2011
att det känns som att den är svetsad kan ju vara att diffen e dålig spelar ingen roll om den är delad lr inte. om den har diffbroms så ska det knappt gå att snurra hjulen åt olika håll när den är upphissad dom ska gå åt samma håll om du snurrar på ett, men om någon annan tar det andra hjulet och vrider det åt andra hållet ska det vara väldigt trögt, men eftersom det låter när man sitter ifram så verkar det ju konstigt om det har med bakvagnen att göra på den biten iaf, så vad som låter kan jag ej svara på kanske något med koppling och låda? eftersom lagren va bra och det hörs bara när man sitter i fram,
det med bakaxeln så kan du ju alltid kolla över bromsarna, kolla så drivaxlarna sitter ordentligt, kolla centrummuttern till axlarna ute i navet, kolla oljan i diffen, och det jag skrev innan snurra på hjulen ev vrida på bara kardanen och se hur hjulen gör, min är bromsad och bägge går åt samma håll om jag vrider kardanen. och är sjukt trög att vrida åt olika håll, men att den känns svetsdiffad tycker jag borde ha något med dreven i diffen att dom kanske hugger vid belastningen som blir när du svänger vänster,

kan inte använda min mobil så kan inte ringa lr bli uppringd heller sad annars hade jag ringt dig kuss tongue

13 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
SchleX_320 skrev:
att det känns som att den är svetsad kan ju vara att diffen e dålig spelar ingen roll om den är delad lr inte. om den har diffbroms så ska det knappt gå att snurra hjulen åt olika håll när den är upphissad dom ska gå åt samma håll om du snurrar på ett, men om någon annan tar det andra hjulet och vrider det åt andra hållet ska det vara väldigt trögt, men eftersom det låter när man sitter ifram så verkar det ju konstigt om det har med bakvagnen att göra på den biten iaf, så vad som låter kan jag ej svara på kanske något med koppling och låda? eftersom lagren va bra och det hörs bara när man sitter i fram,
det med bakaxeln så kan du ju alltid kolla över bromsarna, kolla så drivaxlarna sitter ordentligt, kolla centrummuttern till axlarna ute i navet, kolla oljan i diffen, och det jag skrev innan snurra på hjulen ev vrida på bara kardanen och se hur hjulen gör, min är bromsad och bägge går åt samma håll om jag vrider kardanen. och är sjukt trög att vrida åt olika håll, men att den känns svetsdiffad tycker jag borde ha något med dreven i diffen att dom kanske hugger vid belastningen som blir när du svänger vänster,

kan inte använda min mobil så kan inte ringa lr bli uppringd heller sad annars hade jag ringt dig kuss tongue

Ja har kollat allt redan kuss och bromsarna är nya och dubbel kollat fan all känns det som

13 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
blink_pj skrev:
vinterdäck ger mycket mer vägljud/lagerljud än sommar...
när eller hur uppstod problemet?
fram bak?

Problemet ja trodde först va lager ras fram så byte båda men även bromsbelägg och skivor men det fortsatte ändå däcken ska inte spela nån roll eftersom den lät lika illa med sommar däck och har även kollat dom nya lagren då man kan få defekta i bland så vet med all säkerhet att dom är okej .... men frågan ja är varför det låter när man sitter i fram och inte i bak och varför det känns som ja skrev att den hugger i bak när man svänger vänster som en hel diffad axel normalt skulle gjort

517 Inlägg
22 november 2011
jaa jag vet i fan, eftersom jag inte hört själv. men det med diffen har du kollat den då?
btw ska köpa mig en omega jag också nu fast en A 2,6 CD smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 november 2011
XspeeD och SchleX_320 det är ej tillåtet med chat i forumet. Sköt det via gästbok eller PM.

13§ Vett och etikett
Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Tråden rensad på onödiga inlägg.

Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
SchleX_320 skrev:
jaa jag vet i fan, eftersom jag inte hört själv. men det med diffen har du kollat den då?
btw ska köpa mig en omega jag också nu fast en A 2,6 CD smile

Undrar om detta kan vara en orsak till oljudet ? bara höger sida bak som såg ut såhär kommer byta båda sidor men kan detta vara orsaken till oljudet det är frågan !?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … &saved
Senast redigerat av XspeeD (22 november 2011)

517 Inlägg
22 november 2011
möjligtvis om du hade haft ett klonkande ljud i bak, och eftersom du inte hör något när du sitter i bak så vore det konstigt tycker jag men man vet ju aldrig, kan vara orsaken till hur den betett sig när du svängt att det blivit fel belastat kanske?

13 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
SchleX_320 skrev:
möjligtvis om du hade haft ett klonkande ljud i bak, och eftersom du inte hör något när du sitter i bak så vore det konstigt tycker jag men man vet ju aldrig, kan vara orsaken till hur den betett sig när du svängt att det blivit fel belastat kanske?

Ja iofs men har beställt två nya förstärkta fjädrar men killen på BDS ja att det va vanligt att centrumbulten bak lossnar så ja skulle dra åt den först men måste montera ner drivaxlarna

Sök