3389
Sök

Volvo v70 Turbo -98 Går dåligt vid full gas

Glöm DET!!!
45 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#1
Hejsan har lite problem med min volvo v 70... den pluddrar när man drar full gas... har provat byta lamdan(främre) men det har inte blivit bättre. kopplar man ur luftmassomätaren så går den bra, laddar 0,6. sätter vi i den igen blir det sämre. då laddar den 0,6-1 bar och pluddrar som ett as.

kan det vara luftmassomätaren? eller är det något annat som spökar?

hjälp mig snälla.


MVH

Andreas_850

Bilar är bara krångel

94 Inlägg
23 november 2011
#2
Tändkablarna, tändspolen eller locket kan det vara. Va det på min iaf smile

695 Inlägg
23 november 2011
#3
Är den chippad?.. verkar som LMM sett sina bästa dagar, kör du öppen dump?.. Har du kollat felkoder?.. Händer även att isolator på tändkablarna blir kass så får man överslag rakt ut i toppen, men de brukar kännas mer som misständningar, stiften kan vara ett problem vid effektökning, likaså kan ett slitet fördelarlock och rotor ställa till det, men om bilen bluddrar så verkar de som att du får fel bränsle/luftblandning och eftersom bilen går bra om du kopplar ur lmm och dåligt med, så kan de absolut vara den som är boven. Dock går elektroniken in i ett "safe mode" läge när du kör utan lmm eftersom diagnostiken känner av att där finns problem och sänker då laddtryck, backar tändningen mm vilket kan göra att de faktiska felet (stift,kablar,rotor lambda mm) klarar sig med den sänkta prestandan..
Senast redigerat av nesum (23 november 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

33 Inlägg
23 november 2011
#4
kan garantera tändstift, tändhattar! vanligt problem när man ska ladda 1 bar ungefär. byt de och de kommer garanterat sluta! de var exakt lika på min med..


Glöm DET!!!
45 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#5
nesum skrev:
Är den chippad?.. verkar som LMM sett sina bästa dagar, kör du öppen dump?.. Har du kollat felkoder?.. Händer även att isolator på tändkablarna blir kass så får man överslag rakt ut i toppen, men de brukar kännas mer som misständningar, stiften kan vara ett problem vid effektökning, likaså kan ett slitet fördelarlock och rotor ställa till det, men om bilen bluddrar så verkar de som att du får fel bränsle/luftblandning och eftersom bilen går bra om du kopplar ur lmm och dåligt med, så kan de absolut vara den som är boven. Dock går elektroniken in i ett "safe mode" läge när du kör utan lmm eftersom diagnostiken känner av att där finns problem och sänker då laddtryck, backar tändningen mm vilket kan göra att de faktiska felet (stift,kablar,rotor lambda mm) klarar sig med den sänkta prestandan..

Där va fel kod på lambda främre så jag bytte den.. ja chippad öppen dump hks.
Kan bara varva 4500rpm :-(
Får prova gör en liten service på den då :-D
Senast redigerat av Andreas_850 (23 november 2011)

Bilar är bara krångel

Glöm DET!!!
45 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#6
850Refined skrev:
Tändkablarna, tändspolen eller locket kan det vara. Va det på min iaf smile

Ska kolla dir på fredag Tack :-D

Bilar är bara krångel

Glöm DET!!!
45 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#7
AddeGrindborg skrev:
kan garantera tändstift, tändhattar! vanligt problem när man ska ladda 1 bar ungefär. byt de och de kommer garanterat sluta! de var exakt lika på min med..

Ska köpa nytt då :-D gör det på fredag :-D tack

Bilar är bara krångel

Glöm DET!!!
45 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#8
Nu får jag fel koder på lambasond främre och bak men dom är byta plus bilen går som den ska:-S Vad ska jag göra???

Bilar är bara krångel

33 Inlägg
25 november 2011
#9
radera fekkoderna eller kommer dom bara tillbaka? ja hade ett dussintals felkoder jag med, men raderade alla och sen kom dom aldrig mer tillbaka smile


Glöm DET!!!
45 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#10
AddeGrindborg skrev:
radera fekkoderna eller kommer dom bara tillbaka? ja hade ett dussintals felkoder jag med, men raderade alla och sen kom dom aldrig mer tillbaka smile

Jag raderade dom men dom kommer inte igen.
Men bilen går dåligt nu igen.
Så i morgon ska jag in till en kille som har "Verkstad" Ska låna riktiga grejar av han.
skriver till er i morgon // Tack så mycket än så länge :-D

Bilar är bara krångel

33 Inlägg
26 november 2011
#11
knepigt.. och då bilen började gå dåligt igen har du kollat om du får fram några felkoder då?

verkar riktigt lurt med de där, har du bytt nånting? lmm tändstift tändhattar?


Glöm DET!!!
45 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#12
AddeGrindborg skrev:
knepigt.. och då bilen började gå dåligt igen har du kollat om du får fram några felkoder då?

verkar riktigt lurt med de där, har du bytt nånting? lmm tändstift tändhattar?

Så nu har jag felsökt lite mer byta lmm nyss bilen gick som den skulle.. Men efter 10Mil börja den pluddra men inte så att jag tappade tryck.Men det smäller som en förgasare hahahaha.. Har beställt en ny box nu från BSR dom chipar om den så jag hoppas det hjälper..Killen jag prata med sa att han misständer mellan 2,4 så bränslet förbrukas inte så han skulle fixa det HÅLLER TUMMARNA :-D

Bilar är bara krångel

695 Inlägg
27 november 2011
#13
Andreas_850 skrev:
AddeGrindborg skrev:
knepigt.. och då bilen började gå dåligt igen har du kollat om du får fram några felkoder då?

verkar riktigt lurt med de där, har du bytt nånting? lmm tändstift tändhattar?

Så nu har jag felsökt lite mer byta lmm nyss bilen gick som den skulle.. Men efter 10Mil börja den pluddra men inte så att jag tappade tryck.Men det smäller som en förgasare hahahaha.. Har beställt en ny box nu från BSR dom chipar om den så jag hoppas det hjälper..Killen jag prata med sa att han misständer mellan 2,4 så bränslet förbrukas inte så han skulle fixa det HÅLLER TUMMARNA :-D

Byt hallgivaren................. Hade exakt samma fel på min 855 för några månader sen där problemet kom och gick, och en ny hallgivare löste problemet.. Ett billigt alternativ är att plocka en på skroten, 960 har samma hallgivare..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Glöm DET!!!
45 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#14
Så nu har vi kollar den fick den att gå som den skulle..
MEN som vanligt kom det fel kod igen F-N
ODB2 fel koder
P0130
P0135
Och när jag tittade upp dom så säger dom lambasond men den är byt (främre).
Vrf får jag dessa????

Bilar är bara krångel

695 Inlägg
27 november 2011
#15
Andreas_850 skrev:
Så nu har vi kollar den fick den att gå som den skulle..
MEN som vanligt kom det fel kod igen F-N
ODB2 fel koder
P0130
P0135
Och när jag tittade upp dom så säger dom lambasond men den är byt (främre).
Vrf får jag dessa????

För att den misständer och spyr ut oförbränd soppa vilket trycker lambdan ur sitt register så den inte tyar göra va den ska.... Byt hallgivare...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Glöm DET!!!
45 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#16
nesum skrev:
Andreas_850 skrev:
Så nu har vi kollar den fick den att gå som den skulle..
MEN som vanligt kom det fel kod igen F-N
ODB2 fel koder
P0130
P0135
Och när jag tittade upp dom så säger dom lambasond men den är byt (främre).
Vrf får jag dessa????

För att den misständer och spyr ut oförbränd soppa vilket trycker lambdan ur sitt register så den inte tyar göra va den ska.... Byt hallgivare...

Inte för att dumförklara mig, Men vad är hallgivare?????

Bilar är bara krångel

695 Inlägg
28 november 2011
#17
Andreas_850 skrev:
nesum skrev:
Andreas_850 skrev:
Så nu har vi kollar den fick den att gå som den skulle..
MEN som vanligt kom det fel kod igen F-N
ODB2 fel koder
P0130
P0135
Och när jag tittade upp dom så säger dom lambasond men den är byt (främre).
Vrf får jag dessa????

För att den misständer och spyr ut oförbränd soppa vilket trycker lambdan ur sitt register så den inte tyar göra va den ska.... Byt hallgivare...

Inte för att dumförklara mig, Men vad är hallgivare?????

En svart manick, stor och rund som en snusdosa, sitter vid det övre motorfästet på höger sida bredvid fördelaren monterat på kammen, den talar om för boxen när motorn är i rätt läge så gnista kan skickas, sen portioneras gnistan till rätt stift via rotor och fördelare.. Förr hade man brytarspetsar, idag har man hallgivare... Den är lätt att byta dessutom, men en ny kostar en del så kolla med skroten, volvo 960, 850, v70 har samma hallgivare..  detta är ett vanligt problem på volvo..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Glöm DET!!!
45 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#18
Nu är felet fixat LMM :-D

Bilar är bara krångel

Glöm DET!!!
45 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#19
Nu är felet fixat LMM :-D STORT TACK FÖR HJÄLPEN

Bilar är bara krångel


Sök