Igår var man i farten återigen
Planerna var bestämda, köra till skroten och få fatt i en bränslepump och lastkännande ventil och sen vidare till en bekant och hämta upp kolvar och grenrör.
Inga svåra planer kan tyckas, jag hade redan sett ut en Saab 900og som skulle få donera pumpen och det fanns lastkännande ventiler på många kärror på skroten.
Med blicken i ögat och gaspedalen i botten gav jag i mig min Saab iväg på mitt nya äventyr intet ont ananade om stundande bekymmer. När jag gled fram genom skogarna gick toppackningen och värmeelementet brast...
Så det blev till att bogsera till jobbet och ta en lånebil därifrån
När jag kom till skroten så va pumpen redan väck men som tur e så hittade jag en som levererar 6,5bar på en gammal Audi A6a. Bilen fick också donera den lastkännande ventilen.
så nu när jag hade kolvarna och allt så va de bara hem och skruva ihopa bottendelen på blocket.
Här har vi nya bränslepumpen. En Pierburg från audi A6
Lastkännande ventilen, ska användas för att strypa bromsarna bak så man kan åka brett och långsamt
Nya kolvarna. Jag valde att skaffa riktiga kolvar från b21et då jag bedömde att dom andra skulle bli för tunna efter svarvning. Ena kolven har en ventil slagit emot för ett tag sen men de går ändå
Packningssats från KG-trimmning där ligger och dom nya vevlagerna jag tänkt använda.
Här har jag monterat kolvarna. Här syns det lite mer var ventilen slagit emot.
Lite nya packboxar och packningar e aldrig fel
Här har vi min arbetsbänk/köksbord
har motorn inne då den va väldigt ren
Veckans uppgifter:
-Byta ventiltäningar på toppen och montera toppen på blocket
-Montera bränslepumpen i tanken
-Dra nya bränsleledningar
-förhoppningsvis montera motorn i bilen
-Montera K-jet sprutet (om jag får hem det i dagarna)
Tack för denna gång