2358
Sök

Vad tycker ni om transportstyrelsens indragande av körkort utifrån PEth-test?

1 745 Inlägg
lördag 02:01
Hmm, ni nykterister lever i eran värld, vi vanliga lever i våran. Verkar som du gillar dårhuset, då det inte drabbar dig. Kör man full- så ska man givetvis bli av med k-kortet. Men sålänge man inte kör bil/mc full.- så ska man inte bli av med k-kortet. Man kan ta kortet för de som inte ser nåt även med glasögon, det e´ok. Man kan ta kortet för de som är så "Senila" att de inte ens hittar rätt på motorväg utan kör mot trafik. De e´ok. Men man kan fan inte ta kortet från nån som inte gör fel. Vill ja köra klockan 8 en morron- o har druckit öl på kvällen innan, fast har noll. Då bryter jag inte mot nån lag. Detta måste ju drabba läkare oxå- hur fan ska de förhålla sig till denna angiverilag? Vet ju att de skiter i att anmäla illegala flyktingar som vill ha fri vård o får det. Tänk om de kunde tänka på oss som betalar deras lön o skiter i att ange oss oxå. För om det här muppvärdet som transportstyrelsen vill ha, inte tas vid läkarbesök- så har vi inte nåt problem längre. Den som lever får se.. mvh/husse

584 Inlägg
lördag 08:53
Att inte få köra dagen efter man druckit är ju bisarrt, det beror ju helt på person och hur mycket man faktiskt druckit.
Det som skulle göras för att minska sådana incidenter utan att straffa hederligt folk, är ju att öka poliskontroller på lördagar och söndagar som ett exempel.
Finns ju ingen polis ute alls i mina trakter längre, ser kanske 1 till 2 polisbilar ute per månad ungefär. Visst nu spenderar jag inte min tid att glo ut på vägarna dag ut o in, men det var mer polis ute i trafiken förr här.

Sen med denna lag så kan ju värden vissa fel, kanske hade man ett kalas dagen innan läkarbesöket för en högtid sett i deras perspektiv, m.m, m.m.

Det är en latmans lag som inte tänkts igenom ordentligt av inkompetenta modern adels män o kvinnor.

3 462 Inlägg
lördag 10:05
Jo, visst är det tokigt och man märker att den som dricker mycket lever i egen värld och vi vanliga lever i en annan.
Men även som "vanlig" tycker jag inte om att det är enda variabeln till körkortet när testet uppenbarligen kan påverkas av andra faktorer, samt, att man inte nödvändigtvis alls kör full.
Jag vet flera i min omgivning som dricker ohälsosamt mycket. Dom anser sig vara "normalkonsumerande" (vanligen när priset diskuteras)
Tragiskt i sig. Det är ingen fredagsöl, eller fest ibland vi snackar om.
Men jag VET att deras fordon står hela helgen och dom kör inte fulla öht. Dom är knappt utomhus då.
Visst behöver dom dra ner på drickandet av oäääändligt många orsaker, men att ta körkortet är inte rätt.

Skulle ge en flaggning eller något istället och inte vara ENDA parametern.
Värsta vi har i trafiken är ju dom som tar andra substanser. Dom drabbas inte av detta och DÄR skulle man väl göra riktade insatser om något.
Inte bara för trafiken utan hur det göder kriminella osv.
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 10:06)

584 Inlägg
för 22 timmar sedan
Att dra det på ett test, oavsett substans är fel. En kan ju inte veta deras livsstil genom ett enda blod provs test.

Att införa mer hjälp för att ta fast riskabla personer och/eller brottslingar är inte fel.
Men det måste tänkas igenom ordentligt och helst göras en testkörning för att få in data, för att se om det tar in "rätt" personer, de som är riskabla och eller brottslingar. Inte bara en svensson som tog sig lite för mycket den gången, innan ett blodprov skall ges, t; ex.

Och som du nämner, alkohol är inte den enda drogen i trafiken. Och jag skulle tro den mindre faktorn bakom de flesta rattfylleri tagningarna i dagens sverige.

Sök