2771
Sök

Problem med blinkers 940

564 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Det blev en dikeskörning för mig för några dagar sedan, både bilen och jag klarade mig fint, körde inte särskilt fort. Nu till problemet, när jag hade blivit uppdragen ur diket så fungerade inte blinkers, sätvärme, cd:n eller tempmätare. Dock är det viktiga körriktningsvisarna. Har idag bytt säkringen, men den bränner så fort jag försöker slå på blinkersen igen. Någon som har en idé om vad jag kan prova? Kan det vara något relä eller annat som spökar och vart sitter det i så fall? Ska tillägga att varningsblinkers fungerar, då lyser även de gröna pilarna på mätarhuset som annars är svart.
Tack på förhand! /Johan

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

93 Inlägg
25 november 2011
#2
Hmm har du drag på bilen? drog ni upp bilen i dragkroken? täkte om släpvagnskontakten gått sönder så att några kablar/ kontakter ligger ihop och att den  därav bränner säkringen! det var bara en tanke wink


564 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#3
bananen80 skrev:
Hmm har du drag på bilen? drog ni upp bilen i dragkroken? täkte om släpvagnskontakten gått sönder så att några kablar/ kontakter ligger ihop och att den  därav bränner säkringen! det var bara en tanke wink

Ja vi drog i dragkroken, men har svårt att tro att det har hänt nånting med kontakten men det skadar ju aldrig att titta efter smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 november 2011
#4
Någonstans har du en kortslutning ja......
Bara att leta.
Eftersom det är när du blinkar kan du börja med att kolla åt vilket håll du blinkar närsäkringen går.
Då kan du spara en del tid i felsökning eftersom du vet på vilken sida du skall leta.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Forummoderator
18 009 Inlägg
26 november 2011
#5
Lonefox skrev:
Någonstans har du en kortslutning ja......
Bara att leta.
Eftersom det är när du blinkar kan du börja med att kolla åt vilket håll du blinkar närsäkringen går.
Då kan du spara en del tid i felsökning eftersom du vet på vilken sida du skall leta.....

...och satte du nosen i diket så kolla runt blinkerskablarna från lampan och bakåt. Dra ur kablarna och ohmmät.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

564 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#6
Dieselsmurfen skrev:
Lonefox skrev:
Någonstans har du en kortslutning ja......
Bara att leta.
Eftersom det är när du blinkar kan du börja med att kolla åt vilket håll du blinkar närsäkringen går.
Då kan du spara en del tid i felsökning eftersom du vet på vilken sida du skall leta.....

...och satte du nosen i diket så kolla runt blinkerskablarna från lampan och bakåt. Dra ur kablarna och ohmmät.

Bra tips där Lonefox! Japp näsan var först ner i diket. Men är det två system till blinkersen, en för vanligt bruk och ett för varningsläget eller hur fungerar det? Har inte så bra koll på bilens elsystem som ni märker. Vad ska ohmmätarn stå på om det är kortslutning, 0? Drar man ur kablarna från lampan och mäter på dessa eller mäter man direkt på kontakten med lampan i? Tack för svar!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#7
Uppdatering!
Har varit ute och kollat i bilen nu på morgonen, lite mera noggrant. Säkringen brinner på en gång när man vrider på tändningen, inte när man börjar blinka. Säkringen som går är för blinkers, relä till elhissar, relä till sätesvärme. Har dragit ur sätesvärmen så det är ingenting med den, men sedan kommer jag inte så mycket längre. Tyvärr är det samma säkring till höger/vänster blinkers. Hur menade du att jag skulle ohmmäta? Jag har en multimeter men vet inte hur man mäter mer än spänning tongue

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481


Sök