3447
Sök

Volvo 245 -89 Lambda(motor) lampa

8 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag har en volov 245 -89 och lambda(motor) lampan lyser, har testat att felsöka med den svarta dosan som finns i motorutrymmet, när jag sticker in pinnen i hål (2) så lyser bara dioden jätte svagt, får inga felkoder, när jag stoppar in den i (6) så får jag 1-1-1 och då ska väl allt va i sin ordning? Har mätt upp lambdasonden och den ligger inom 0.5 och 0.59V.
Bilen känns att gå som den ska, inge ryckigt eller konstig på tomgången. Dock så verkar den dra rätt så mycket bensin. Den som hade bilen innan har tagit bort den sista ljud-dämparn, så den lever om mer än valigt. Kan det vara det som är felet? Alltså att lampan tänds?

Mvh

Påstängd
1 197 Inlägg
25 november 2011
#2
På min så tänds lampan om man ligger på 5an i 50 så den surar lite, men då tar man bara av batteripolen och sprayar lmm-kontakten med 2-26, tror det är lmm iaf!

Det har fungerat på min, den går dåligt när lampan börjar lysa också, dör när man släpper gasen mm.


8 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#3
siiimooon skrev:
På min så tänds lampan om man ligger på 5an i 50 så den surar lite, men då tar man bara av batteripolen och sprayar lmm-kontakten med 2-26, tror det är lmm iaf!

Det har fungerat på min, den går dåligt när lampan börjar lysa också, dör när man släpper gasen mm.

Okej, jo lampan slocknar när man tar bort + polen, men tänds efter 6-7 km. Somsagt, det blir ingen skillnad på motorgång när lampan är släckt eller tänd.

8 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#4
Ingen som vet?:S

1 008 Inlägg
26 november 2011
#5
Försök att kolla felkoderna igen, men det låter som det är sonden som felar, hade samma problem med min F-motor i 245:an tidigare, just när man börjar få temperatur på maskinen och sonden skall börja reglera som lampan tändes och den satte felkod och började gå för fett och svartrök..

Pendlar den enbart mellan 0,50-0,59v så är det ju för lite, den skall pendla mellan 0,10-0,90v, ligger den gärna kvar på samma spänning så brukar inte regleringen funka så bra.
Den var kanske bara referensspänningen från boxen du fick upp? (0,50v) eller om den inte hade kommit upp i arbetstemp.


8 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#6
240bns skrev:
Försök att kolla felkoderna igen, men det låter som det är sonden som felar, hade samma problem med min F-motor i 245:an tidigare, just när man börjar få temperatur på maskinen och sonden skall börja reglera som lampan tändes och den satte felkod och började gå för fett och svartrök..

Pendlar den enbart mellan 0,50-0,59v så är det ju för lite, den skall pendla mellan 0,10-0,90v, ligger den gärna kvar på samma spänning så brukar inte regleringen funka så bra.
Den var kanske bara referensspänningen från boxen du fick upp? (0,50v) eller om den inte hade kommit upp i arbetstemp.

Felkoderna får jag inte till iaf, har testat 4-5ggr, men den lyser bara svagt i hål 2sad Det måste nog ha vart referensspänningen jag såg. Ska ta och koppla bort lambdan i morgon och kolla hur bilen beter sig då, händer det inget så måste det väl va lambdan som är väck. OM lambdan är sönder, visst går det att beställa en ny ifrån skruvat.se? 390:- för en med 3 kablar, eller är dom bara skit?yikes

Tack iaf för ditt svar, känner mig lite lugnare nu iaf:)

1 008 Inlägg
27 november 2011
#7
hmm det är lite underligt att du inte får fram några felkoder på 2:an, Kankse oxid/spänningsfall i kabelskon, eller  i värsta fall kan det ju vara bränsleboxen (-561) som strular, kanske pga fuktproblem eller liknande.

Sonderna från skruvat har jag ingen erfarenhet av men lär säkert vara bättre än den du har om den skulle vara trasig tongue


8 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#8
240bns skrev:
hmm det är lite underligt att du inte får fram några felkoder på 2:an, Kankse oxid/spänningsfall i kabelskon, eller  i värsta fall kan det ju vara bränsleboxen (-561) som strular, kanske pga fuktproblem eller liknande.

Sonderna från skruvat har jag ingen erfarenhet av men lär säkert vara bättre än den du har om den skulle vara trasig tongue

Okej, tack..skall undersökas idag:)

8 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#9
Testade nu idag med att ta bort lambdasonden (Kablarna) Men det vart ingen skillnad på tomgång eller gaspådrag.
Alltså så måste det väl vara den som är väck?

65 Inlägg
27 november 2011
#10
Skulle chansa att byta Lambdan. Kan även vara nån slang som är sprucken. Hade problem med motorlampan i Skodan. Var säker på att nån av sonderna hade gett upp.. Men det var bara 2 vakumslangar till insuget som hade spruckit..

Fredrik Tjärnlund!
Skoda Octavia RS -02
BMW 530 -93
MB 200E -92

8 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#11
xender skrev:
Skulle chansa att byta Lambdan. Kan även vara nån slang som är sprucken. Hade problem med motorlampan i Skodan. Var säker på att nån av sonderna hade gett upp.. Men det var bara 2 vakumslangar till insuget som hade spruckit..

Beställde en lambdasond idag ifrån skroten som nästan va ny, så om det inte blir nå bättre med den så ska jag testa startgas och kolla alla vakumslangar:)

8 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#12
Nu är lambdan bytt, och lampan lyser ej:) dock så har jag inte kollat om den drar nå mindre bensin, men det bör den göra:)


Sök