2737
Sök

Volvo b230fd oljelampa lyser vid tomgång

Kyltekniker
28 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
Hej hej hallå!smile har ett litet problem som e ganska "konstigt" de är att oljelampan lyser vid tomgång.
Jag har byttat följande

Olja mineral 10-30
oljefilter (biltema)
oljetrycksgivare
dragit ny kabel från relä (kontakterna på höger sida av bilen)
ventilkåpspackning
packningen i påfyllningslocket

jag försökte sätta en oljetrycksmätare på oljetrycksgivare men så klart får inte klumpen plats sitter trångt så kan inte mäta oljetrycket detta gör mig lite orolig. (kommer inte på något annat sätt o kolla trycket på) har även konstaterat att inget vatten kommer in i oljan. mina funderingar om filtret vid oljepumpen e smuttsigt eller om de e "stop" i motorn så inte trycket byggs upp eller om trycket försvinner på något skumt sätt?
ventiler låter inte konstigt allt är normalt har haft detta problemet ett tag nu o försökt med vad jag har kommit på 

så om någon som har några idér så skulle de vara till stor hjäp tongue

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

Forummoderator
26 349 Inlägg
26 november 2011
Kolla så att inte den nya kabeln ligger emot och jordar mot någon plåt, för då lyser lampan har jag för mig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvotrimmare
323 Inlägg
26 november 2011
En enkel gissning, förra ägarne har gjort dåligt med oljebyten och du gör en grundlig service med bra olja som löser upp allt gammalt skit i motorn som sedan lägger sig i silen på oljepumpen och med de så blir trycket dåligt på tomgång, eller så är oljepumpen dålig (för stora spel mm)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Kyltekniker
28 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
jo de kan ju va möjligt så väck med oljetråget o rengöra? om de inte finns något lättare sätt förstås o få bort smuts i motorn?
Men borde de inte låta illa från motorn om de nu e skit i filtret att den inte pumpa runt oljan riktigt?

får dubbel kolla kablen imon men lampan beter sig likadant som inan jag bytta den gammla kablen. btw den gammla kablen gick under motorn så den jordade mot motorn när oljan i "skyddsröret" blev varmt o den nya kablen går i Bunten med kablar bakom fördelarlocket o följer sedan ac röret ner till givaren kan kanske ligga nått i den men kablen e ju isolerad?
Senast redigerat av Qickme (26 november 2011)

Volvotrimmare
323 Inlägg
27 november 2011
nej illa låter de inte om inte något lager redan har gått sönder, du har ju mekaniska ventiltryckare så dom låter lika om du har oljetryck eller inte, vid högre varv så suger den igenom tillräckligt för att lampan ska slockna, men inte lika mycket som den borde göra, olje tryckslampan lyser vid 0bars tryck kanske lite tidigare och pumpen ska väl i alla fall pumpa 3bar vid 3k varv men kanske bara orkar 1,5 nu när de är skit i silen, det är bara ren teori så de behöver inte va fullt o silen:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Kyltekniker
28 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
känns ju dock jobbigt att få bort oljetråget o kolla så e de inte de som e felet. de finns inget annat sätt man kan kolla oljetrycket på då? försökte med o byta ut givaren som en sådan mätare men fick ej plats hmm

Forummoderator
18 009 Inlägg
27 november 2011
Biltema har ju en "mellanvägg" innan filtret som skruvas fast. Kanske kan va nåt? Aldrig provat. Fråga i tråden som handlar om Biltema och den duger.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … re-321100/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Kyltekniker
28 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
vart o köpt den "väggen" för jävla smidig grej... förutom att oljefiltret inte passade för balken tar emot -.- i och med att den "väggen" bygger ut en del hmm får köpa nytt filter imon ett som e lite mindre smile

fortsättning följes

Kyltekniker
28 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
kopplade påmin oljetrycksgivare på en polares 740 gl så det är inget fel på kablen så förmodligen något med oljepumpen som strula får kolla trycket när jag får pengar igen till att köpa adupter smile

Sök