Drönirettab skrev:
Vilket ljud är du ute efter ungefär, mest "spela högt" eller kanske "allround"?
Ca 55 liters låda avstämt till 45 Hz (dvs deras förslag) kommer nog att trycka på ganska ordentligt, tar man istället 30-35 liter avstämt till tex 40 Hz så bör det spela "allround" i teorin.
Jo, så mycket vet jag också, mindre låda = mer resonans = mer ljud, mindre tryck
Men jag lyssnar ju på det mesta, men det blir sällan rock, så det är väl mer djupbasen jag är ute efter, så om man skulle köra någonstans mellan 35-55, typ 45?
Grejen att ljudnivån kanske inte är det viktigaste, utan att det ska trycka på rätt gött och låta bra. Hade jag velat spela högt så hade jag både börjat på fel bil och fel högtalare, de här peakar 1000w styck. Kollade faktiskt på massive DMX 12", rms 2500 max 5000w, men flera små spelar oftast bättre än en stor
Vill ju inte heller att ljudet ska bli mättat så man måste veva ner rutorna för att det ska trycka på, det är väl det som jag är orolig för.
I och med att jag ska bygga det så pass seriöst så blir det mer eller mindre permanent, så man vill ju inte behöva skruva isär allt sen igen