3122
Sök

Baslådebygge Volym?

10 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Jag håller på och ska börja bygga lite ljud i min jetta, lite fel bil då det är en sedan, men det är åtminstone ingen hel brandväg samt lös hatthylla.
Jag har precis varit och köpt mig 2 stycken Massive tw12.  Vilken fall så ska jag göra två separerade låder troligen, men i deras lådritning rekommenderade dem 55 liter per bas ungefär, medans om man kör boxcalc eller probox så skulle man köra med 30-35 liter. Jag har tänkt mig att porta den någonstans mellan 40-50hz.
Vad ska man göra? ska man satsa på att tillverkarens lådvolym stämmer in rätt bra eller ska man köra på låd-programmen, eller helt enkelt köra på någon annan?
Förövrigt så är det en ganska öppen sedan mellan bagage och cupen, 3mm asfalltsmatta näst intill överallt är inlagd.

Alla vettiga svar är bra svar, men ni som har stor erfarenhet av att bygga i sedanare får gärna komma med bra att veta big_smile

21 761 Inlägg
27 november 2011
#2
Vilket ljud är du ute efter ungefär, mest "spela högt" eller kanske "allround"?

Ca 55 liters låda avstämt till 45 Hz (dvs deras förslag) kommer nog att trycka på ganska ordentligt, tar man istället 30-35 liter avstämt till tex 40 Hz så bör det spela "allround" i teorin. smile

10 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Vilket ljud är du ute efter ungefär, mest "spela högt" eller kanske "allround"?

Ca 55 liters låda avstämt till 45 Hz (dvs deras förslag) kommer nog att trycka på ganska ordentligt, tar man istället 30-35 liter avstämt till tex 40 Hz så bör det spela "allround" i teorin. smile

Jo, så mycket vet jag också, mindre låda = mer resonans = mer ljud, mindre tryck smile

Men jag lyssnar ju på det mesta, men det blir sällan rock, så det är väl mer djupbasen jag är ute efter, så om man skulle köra någonstans mellan 35-55, typ  45?
Grejen att ljudnivån kanske inte är det viktigaste, utan att det ska trycka på rätt gött och låta bra. Hade jag velat spela högt så hade jag både börjat på fel bil och fel högtalare, de här peakar 1000w styck. Kollade faktiskt på massive DMX 12", rms 2500 max 5000w, men flera små spelar oftast bättre än en stor smile

Vill ju inte heller att ljudet ska bli mättat så man måste veva ner rutorna för att det ska trycka på, det är väl det som jag är orolig för.
I och med att jag ska bygga det så pass seriöst så blir det mer eller mindre permanent, så man vill ju inte behöva skruva isär allt sen igen roll
Senast redigerat av Kvistens (27 november 2011)

21 761 Inlägg
27 november 2011
#4
40 liter netto med 4" port (per bas), röret görs 30 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Då ska avstämningen hamna en liten bit under 40 hz, men du kan i efterhand kapa röret några cm i taget om det spelar för mycket djupbas eller låter bättre med en dörr öppen. smile

10 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
40 liter netto med 4" port (per bas), röret görs 30 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Då ska avstämningen hamna en liten bit under 40 hz, men du kan i efterhand kapa röret några cm i taget om det spelar för mycket djupbas eller låter bättre med en dörr öppen. smile

Tack, de visste jag inte att det var så enkelt att bara kapa ner röret lite smile

10 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#6
angående denna kalkyl "tjofräs". Vad är det man läser ut av den? Vet att man ska eftersträva så rak linje som möjligt, ska man försöka runt mitten eller ska man få toppar efter ändamål eller vad? Någon som är duktig får gärna förklara för mig vad det är för något big_smile

http://img339.imageshack.us/img339/3494/namnlsuuy.png

21 761 Inlägg
29 november 2011
#7
Jag gissar att den röda linjen visar hur frekvenskurvan beter sig teoretiskt inne i bilkupen, stämmer det?

10 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Jag gissar att den röda linjen visar hur frekvenskurvan beter sig teoretiskt inne i bilkupen, stämmer det?

Vet ej faktiskt, den rosa är i alla fall med från start och den andra får man upp om man klickar i en ruta där det står kurvjust. Fan va noob jag känner mig på det här med billjud, känns som jag oroar mig i onödan, men man vill ju bygga en bra låda från start!

Försöker läsa på så gott det går inom allt med billjud, men fasiken, det är bra mycket mer komplicerat än vad man förstod, man ångrar att man inte läste fysik i skolan roll

10 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#9
Vilket fall som helst, är det där topparna blir som han spelar som högst? ska man försöka få plan linje? gör det något om han hamnar på + sidan eller ska man försöka ligga på 0 eller hur går det till egentligen? smile

21 761 Inlägg
29 november 2011
#10
Det beror på vilket ljud du är ute efter. En låda som ska kunna spela "allround" bör ha någorlunda jämn kurva, men en som ska ge mer dunk bör ha en "topp" vid de frekvenser som basdunket brukar ha. Inte en jättespetsig topp, hellre en topp som ger 2-3 extra dB mellan tex 40-50 Hz.

Den röda kurvan borde vara en "kupekurva" tycker jag, det verkar rimligt. Ett sånt utseende på kurvan kan enligt min åsikt fungera ganska bra som allround, där återges ca 30-65 Hz inom 3 dB och det är inte så mycket. Sänker man avstämningen några Hz så kan nog lådan spela lite mer åt djupbashållet. smile

10 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Det beror på vilket ljud du är ute efter. En låda som ska kunna spela "allround" bör ha någorlunda jämn kurva, men en som ska ge mer dunk bör ha en "topp" vid de frekvenser som basdunket brukar ha. Inte en jättespetsig topp, hellre en topp som ger 2-3 extra dB mellan tex 40-50 Hz.

Den röda kurvan borde vara en "kupekurva" tycker jag, det verkar rimligt. Ett sånt utseende på kurvan kan enligt min åsikt fungera ganska bra som allround, där återges ca 30-65 Hz inom 3 dB och det är inte så mycket. Sänker man avstämningen några Hz så kan nog lådan spela lite mer åt djupbashållet. smile

Kanon, då har jag redan fixat ritningar, jag vill ju ha någorlunda allround, så jag kör på de måtten. Den där är en skala på en 43l låda med 10cm / 31 cm port så dit första förslag stämde in ganska bra med vad jag var ute efter smile

Trycka på kommer det nog i alla fall göra, nästa månad köper jag det stora nano-blocket "N4", 2000 wrms och 4000 peak på 1 ohm, de borde räcka till att försörja basarna cool

10 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#12
på tal om en annan sak, om portröret blir för långt, kan man "knäcka den" i lådan? typ göra en liten böj för att den inte ska hamna för nära en vägg? eller kommer det att påverka lådan?

21 761 Inlägg
29 november 2011
#13
Man kan vinkla röret inuti lådan. Bäst är om det blir en rund böj, eller en/två 45 graders vinklar, men en 90 graders vinkel går också att göra. smile

10 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Man kan vinkla röret inuti lådan. Bäst är om det blir en rund böj, eller en/två 45 graders vinklar, men en 90 graders vinkel går också att göra. smile

det låter bra! tanken är att jag ska bygga två lådor, sen placera så långt åt sidorna som möjliigt, eftersom brandväggen i bak täcker bara mitten, han är öppen in till cupen på sidorna, sen ska jag placera batterierna, ovanpå varandra, i bak mellan lådorna.
Nästa steg när det är klart är att bygga in lådorna så det blir tätt in mot cupen smile

Förlorar dock 220 liter lastutrymme, men jag har drygt 500-550 liter totalt, ganska imponerande då bilen i sig inte är så stor roll

10 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#15
jag tror att jag spräckt den tänkta budgeten iaf, tänkte att det inte skulle kosta så mycket, men är uppe i 7600 än så länge, med asfalts matta, kablar, mdf, högtalare, annat lull lull, är egentligen bara steget kvar, och de skulle jag få för 4500! Det får fan mig smaka sen också, för annars så lägger jag ner det där med billjud ^^
Status: lådorna är klara, ska silicona, målas och monteras!

Nästa blir kicker-panel i fram och ett par schysta 6,5er om inte mina 4x6er inte räcker till tongue


Sök