Eftersom en diesel inte har gasspjäll (finns vissa undantag) så blir det heller inget vakuum i insuget vid dellast utan turbotryck eller vid motorbroms. Det gör då i sin tur att man sätter in ett spjäll som sitter där för att skapa ett vakuum. Vakuumet i insuget behöver man för att kunna återcirkulera avgaserna (EGR). Vakuum för bromsservo och dylikt löser man med en vakuumpump.
Den "dump" du sett är troligen bara en pop off -ventil. Den funkar helt enkelt så att när ett visst tryck uppnås så släpper den ut trycket i atmosfären. Detta alltså oavsett om du gasar fullt eller släpper på gasen. Det här är ju då som du säger en säkerhetsfunktion för att laddet inte ska skena:)
Mvh
Senast redigerat av nissan 200sx (30 augusti 2006)
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"