3382
Sök

Koppling tar inte saab 9000

265 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Tja!
nu har man varit på o skruvat en massa igen.......  det jag gjort är att byta vattenpump och ett litet vatten rör.
Har tagit bort och återmonterat:
multirem
vattenpump
generator
Övre delen av insuget
AC pump
Flyttat undan servolja behållaren

Nu när jag monterat allt igen och ska backa ur bilen ur garaget så tar inte koppling för fem öre! jag kan inte komma på vad jag har varit på för att kopplingen ska balla ur....
Jag känner inte mkt motstånd i kopplingen  när jag trampar ner den, kan det va så att jag måste lufta?? hur kan det komma sig då kopplingen funkade fint när jag körde in bilen :S

Några idéer om hur jag har påverkat kopplingen?? tongue

MVH Eric (=

Rise and rise again, until lambs become lions!

88 Inlägg
28 november 2011
de låter som huvudbromcylindern den kan ge sig precis när som. den sitter backom koplingspedalen eller i akvarumet vid styrboxarna..

265 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
jo, men borde det inte läckt ut en pöl med olja då? jag vet att hele huvudcylindern är en hel rosthög, så det låter troligt.....tongue

88 Inlägg
29 november 2011
jo de låter ju troligt att den skulle läcka. kolla så den funkar först iaf är ju den enkla delen att laga.

2 845 Inlägg
29 november 2011
Eller ännu värre, slavcylindern nere vid växellådan, då måste låda ur, svag punkt på 9000.

Men börja med huvudcylinder. Lycka till

265 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
Jag släpade hem en polare som fick trampa på pedalen åt mig så jag ser att den rör sig. Men inte tillräckligt mycket, så det måste ju vara att det kommit in luft på nått sätt....ska ut och se om min egen tillverkade lyftnings apparat funkar big_smile

265 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
lufta koppling = som man gör med bromsar??  ner med pedal öppna luftnippel, stäng nippel, upp med pedal. over and over again tills ingen luft kommer??smile

88 Inlägg
30 november 2011
yes som när du luftar bromsarna men när jag luftade koplingen på min vitte 9000 så va jag tvungen att ha olja äna upp till kanten på behållaren och fylla på hella tiden när de sjönk vet ej varför men men

265 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
behållaren har inre fack för koppling/broms big_smile kommer man under kanten så kommer det in luft nästa eller nästa pump igen  big_smile  undersökte behållaren senast idag big_smile försökte lufta själv idag men det blev inte bra.... ska hela luftpinnen lossa eller ska bara toppen på den när man lossar den btw, för den läcker i botten när jag lossar den lite, tycker den borde vara tät o botten med :S
saabaero9k skrev:
yes som när du luftar bromsarna men när jag luftade koplingen på min vitte 9000 så va jag tvungen att ha olja äna upp till kanten på behållaren och fylla på hella tiden när de sjönk vet ej varför men men

88 Inlägg
30 november 2011
nä de ska ju räcka lossa ett halft varv så kommer oljan ur toppen..

Sök