3405
Sök

(köpråd) bil under 5000?!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
29 november 2011
#21
Transam1973 skrev:
OverBoosted skrev:
Vid den här årstiden är det en kamp bara att ens hitta en bes bil för dom pengarna öht tyvärr

Inte så omöjligt när man handlat med bilar som hobby i några år=) Får ju t.om rätt schyssta bilar för de pengarna. Kolla min lista med gamla bilar=) Har en besiktad/skattad 9-3 Turbo 99:a hemma jag köpte hem med något vinande servopump för 4000 häromdagen,850:n med R-spoilern osv kostade 6000 med Volansfälgar osv,hade en 745 90 inne häromdagen för 2000 besiktad t.om 20120630,köpte en 855 95 häromveckan besiktad/skattad t.om 20120630 för 2000 med dålig multiremspännare,hade en V40 T4 finns i listan bes/skattad året ut ( 5000) m.m. Får ju lite utav handlare man lärt känna genom åren,de vill absolut inte ha gammalt å dessutom finns det klipp bara man är riktigt snabb när de kommer ut:)

Jo jag förstår att det inte så svårt för en handlare. Men för en vanlig privat person är det ju omöjligt.

Det tar ju mer tid än en heltids jobb att jaga fynd på blocket och bråka med alla zigenare som vill före tongue


Bmw osv..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 november 2011
#22
Volvo544special65 skrev:
Visst är W124 en bra bil men svårt hitta exemplar man vill ta i med tång för 5K, och på kombin (som väl är det intressanta för dig) så är nivåregleringen alltid trasig och det innebär bakstötfångaren ner i asfalten om du lastar en tom sopsäck i skuffen. sad

Visserligen, men fortfarande roligare, bekvämare och framför allt mycket billigare i drift än en gammal Volvo. Rost får man räkna med, dels på Volvo det är inga nya bilar men framför allt får man räkna med skönhetsrost på en W124...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

220 Inlägg
29 november 2011
#23
OverBoosted skrev:
Transam1973 skrev:
OverBoosted skrev:
Vid den här årstiden är det en kamp bara att ens hitta en bes bil för dom pengarna öht tyvärr

Inte så omöjligt när man handlat med bilar som hobby i några år=) Får ju t.om rätt schyssta bilar för de pengarna. Kolla min lista med gamla bilar=) Har en besiktad/skattad 9-3 Turbo 99:a hemma jag köpte hem med något vinande servopump för 4000 häromdagen,850:n med R-spoilern osv kostade 6000 med Volansfälgar osv,hade en 745 90 inne häromdagen för 2000 besiktad t.om 20120630,köpte en 855 95 häromveckan besiktad/skattad t.om 20120630 för 2000 med dålig multiremspännare,hade en V40 T4 finns i listan bes/skattad året ut ( 5000) m.m. Får ju lite utav handlare man lärt känna genom åren,de vill absolut inte ha gammalt å dessutom finns det klipp bara man är riktigt snabb när de kommer ut:)

Jo jag förstår att det inte så svårt för en handlare. Men för en vanlig privat person är det ju omöjligt.

Det tar ju mer tid än en heltids jobb att jaga fynd på blocket och bråka med alla zigenare som vill före tongue

Handlar ju bara "lite" som hobby smile Nej då bara till att lyckas vara framme så fort de kommer ut=)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

2 046 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#24
Hahaha ni måste inte bråka, har hittat en w124 för 4 lax, bes men rostig som fan, vad kan man kolla på dom bilarna??

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

220 Inlägg
29 november 2011
#25
kannebanne skrev:
Hahaha ni måste inte bråka, har hittat en w124 för 4 lax, bes men rostig som fan, vad kan man kolla på dom bilarna??

Precis som alla såna zigenarkälkar rostar de massa överallt. Så rost,bussningar + allt allmänt.smile

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

53 Inlägg
30 november 2011
#26
finns väl en hel del att välja för dom pengarna. vill man inte mecka sås ka man väl hålla sig undan nyare fynd (fynd for a reason) med tillägget att ingen regel utan undantag. ett tips är ju att kolla runt på de minde städerna runt om i deras torgetannonser.

håller mig personligen till hederliga og900 då jagg har skrotat två och då har man ju delar, dessutom supersköna bilar att åka små slingriga vägar med. (uíngen og utan turbo dock)

bilar för 1000-1500 brukar betala sig bättre än en 5000kr bil. smile är min erfarenhet efter att ha köpt ändlöst med bilar nästan.  förbrukar väl 2-3 st bilar per år, inkl skatt , skrotar och får mycket tillbaks XD


Forummoderator
18 092 Inlägg
30 november 2011
#27
Jag köpte min Elantra kombi för 6 tkr. Perfekt skick och full servicebok med bytt kamrem. Rostlagade bakskärmar som behöver rätt färg på sig bara. Vad jag säger är att man behöver lite tur och kan man vänta lite är det bra. Behöver ny kannebanne en bil inom en viss tidsram för jobb osv kan det bli svårare så klart.

Sätta sig vid blocket med en stor mugg kaffe och kolla på bilar upp till 10 tkr och ringa på bara. Franska bilar i den prisklassen kan man räkna bort. Brr... Det är säkert många som vill få väck bilen innan jul och kunna smälla pengar på julklappar. Pruta på bara! Man har inget att förlora!

Ser du lite "bra" objekt så varför inte lägga upp länken här? Jag kan väl göra detsamma men vet ju inte vad du vill ha eller föredrar så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 046 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#28
De ska va en en kombi ellet van, billig att köra behöver den inte va, den ska hålla länge även med några mil på nacken!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

462 Inlägg
30 november 2011
#29
Då är nog 745 det ända jag får upp i huvudet! ...behöver inte vara dyra att köra, min gl drar 0,8 (1 liter milen när jag kör som om jag hade stulit bilen)


679 Inlägg
30 november 2011
#30
kannebanne skrev:
Hahaha ni måste inte bråka, har hittat en w124 för 4 lax, bes men rostig som fan, vad kan man kolla på dom bilarna??

w124or brukar rosta i framskärmarna, speciellt längst fram. Utöver det så om det är en TE kolla så nivåregleringen fungerar och kika så alla oljor är i bra skick! Tänddelarna på w124 kan vara dyra att byta så ifall dem är fräscha är det ett plus! Lämna gärna mer info om vad det sitter för motor i osv..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 november 2011
#31
grillchips skrev:
Då är nog 745 det ända jag får upp i huvudet! ...behöver inte vara dyra att köra, min gl drar 0,8 (1 liter milen när jag kör som om jag hade stulit bilen)

0.8L/mil med en Volvo 740? Enligt min erfarenhet är det inte en realistisk siffra vid annat än landsvägskörning, vid blandad körning har dem druckit som minst en liter per mil och kör man lite stadskörning och/eller kortare körning blir det riktigt höga siffror vad jag erfar.

Det bör nämnas att jag aldrig kört ett exemplar likt den typiska "raggar eller vinterbil"-profilen av 740 utan har främst erfarenhet av två exemplar, en vanlig GL(?) och en 745 16v som bägge har funnits i samma familj sedan dem var nya och är i bra skick.

En Audi 100 eller Mercedes S124 dricker markant mindre, och i alla fall Mercedes 124 är utav bättre kvalité (Både när det gäller driftsäkerhet och komfort/byggkvalité) än Volvo och är en modell känd för att vara "over enginered". Smaken varierar, men jag ser bekväm Mercedes med lägre förbrukning som det bättre alternativet.

Sedan är det nog enklare att leta upp en gammal Volvo i Sverige åtminstone, men jag brukar tänka långsiktigt; Det är tiden efter köpet jag prioriterar och inte den energi man lagt ner på att hitta rätt exemplar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 046 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#32
Constantine skrev:
kannebanne skrev:
Hahaha ni måste inte bråka, har hittat en w124 för 4 lax, bes men rostig som fan, vad kan man kolla på dom bilarna??

w124or brukar rosta i framskärmarna, speciellt längst fram. Utöver det så om det är en TE kolla så nivåregleringen fungerar och kika så alla oljor är i bra skick! Tänddelarna på w124 kan vara dyra att byta så ifall dem är fräscha är det ett plus! Lämna gärna mer info om vad det sitter för motor i osv..

3.0 rak sexa automat med 30 k mil?  Kass nivå sak, 3500? Lite rostig

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

5 111 Inlägg
30 november 2011
#33
Men nu är det så att du ville ha en bil som tål last. En 124 med trasig nivåreglering tål inte last. En 124 utan trasig nivåreglering finns inte. Att reparera den innebär att man får pantsätta ena njuren för att ha råd, så budgeten spricker snabbt. Det är väl där skon klämmer.


2 046 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#34

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 november 2011
#35
Volvo544special65 skrev:
Men nu är det så att du ville ha en bil som tål last. En 124 med trasig nivåreglering tål inte last. En 124 utan trasig nivåreglering finns inte. Att reparera den innebär att man får pantsätta ena njuren för att ha råd, så budgeten spricker snabbt. Det är väl där skon klämmer.

Det är trots allt ingen Nasa-teknik nivåreglering, på BMW-forumet Autopower finns en tråd där växellådan till en BMW 750i monteras isär och renoveras. Denna låda ser ut som något hämtat från Alien-filmerna men kan ändå renoveras för småpengar, visserligen får man då lägga ner en hel del tid själv.

Jag vet inte hur systemet på S124 fungerar, men det känns rimligt att någon klipsk Mercedes-ägare hittat något knep och skrivit ett mektips på hur det skall åtgärdas.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

679 Inlägg
30 november 2011
#36
Rquired skrev:
Volvo544special65 skrev:
Men nu är det så att du ville ha en bil som tål last. En 124 med trasig nivåreglering tål inte last. En 124 utan trasig nivåreglering finns inte. Att reparera den innebär att man får pantsätta ena njuren för att ha råd, så budgeten spricker snabbt. Det är väl där skon klämmer.

Det är trots allt ingen Nasa-teknik nivåreglering, på BMW-forumet Autopower finns en tråd där växellådan till en BMW 750i monteras isär och renoveras. Denna låda ser ut som något hämtat från Alien-filmerna men kan ändå renoveras för småpengar, visserligen får man då lägga ner en hel del tid själv.

Jag vet inte hur systemet på S124 fungerar, men det känns rimligt att någon klipsk Mercedes-ägare hittat något knep och skrivit ett mektips på hur det skall åtgärdas.

Nja det är vanligt på S124 att nivåregleringen pajar, men stötdämpare är ju slitdelar så det är ju inte så konstigt.. på min slitna 300TE är nivåregleringen helt ok faktiskt! man kan byta ut nivåregleringen (som många gör) till andra dämpare från andra bilar. Bara kika in under MBSCA så finns de tonvis med info och trådar om detta!
Senast redigerat av Constantine (30 november 2011)


2 046 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#37
Kan ju fixa coilovers billigt till denna bil, men kan man få normal höjd men samtidgt styvt på denna modell med coilovers??

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

679 Inlägg
30 november 2011
#38
kannebanne skrev:
Kan ju fixa coilovers billigt till denna bil, men kan man få normal höjd men samtidgt styvt på denna modell med coilovers??

Det ska gå! vet folk som har coilovers till w124, bl.a. speeDs_ här på gorg om jag inte missminner mig, på sin gamla 200E! http://www.garaget.org/?car=181477 dock är det ju inte normal höjd men..
Senast redigerat av Constantine (30 november 2011)


2 046 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#39
Constantine skrev:
kannebanne skrev:
Kan ju fixa coilovers billigt till denna bil, men kan man få normal höjd men samtidgt styvt på denna modell med coilovers??

Det ska gå! vet folk som har coilovers till w124, bl.a. speeDs_ här på gorg om jag inte missminner mig, på sin gamla 200E! http://www.garaget.org/?car=181477 dock är det ju inte normal höjd men..

Men går de att göra bilen normail hög med coil??

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

679 Inlägg
30 november 2011
#40
kannebanne skrev:
Constantine skrev:
kannebanne skrev:
Kan ju fixa coilovers billigt till denna bil, men kan man få normal höjd men samtidgt styvt på denna modell med coilovers??

Det ska gå! vet folk som har coilovers till w124, bl.a. speeDs_ här på gorg om jag inte missminner mig, på sin gamla 200E! http://www.garaget.org/?car=181477 dock är det ju inte normal höjd men..

Men går de att göra bilen normail hög med coil??

Finns att läsa lite här: http://http.www.mbworld.org/forums/e-cl … overs.html
Går tydligen att ta coilisar direkt från e36 som det finns massor från! men de borde ju gå att justera in normal höjd då man kan ställa om coilisarna själv..



Sök