Jag vet en solenoid som slår ca 38 kg, visserligen på okänd slaglängd men den var till för "shaved door kit", dvs öppna bildörrar som inte har utanpåliggande handtag.
Dock har jag lagt idén med solenoid på is, och ska framöver (när jag har tid utöver jobb och annat..) prova en variant med ABS pump som ska ge bromstryck istället för huvudbromscylinder.
Jag har inte någon som helst aning om de kommer fungera som de är tänkt.. utan de återstå att se, annars får plan B bli en solenoid.. Plan C skulle kunna vara pneumatik cylinder, luftpump och lufttank. plan D blir vanlig handbromsspak.. hehe.. Ja de finns idéer iaf men inte lika mycket tid för det praktiska.
ABS-pumpen ger väl inget tryck alls, det är bromscylindern som gör det, ABS-pumpen släpper trycket i massa små ryck efter varandra bara - rätta mig gärna om jag har fel.
Såvitt jag förstått från vad jag läst ur ett skolarbete någon duktig elev gjort (kan läsas på följande länk) så pumpar en pump olja..Och om den pumpar borde den ju rimligtvis också kunna pumpa upp ett tryck. http://www.idt.mdh.se/kurser/ct3620/vt1 … sBlank.pdf Börja och läs på sidan 5, där de väsentliga börjar.
Har införskaffat 2 stycken abspumpar som jag i teorin tror skulle kunna fungera för att låsa bromsarna. Men att få tag på bromsledningsschema till Volvo 850 och s/V70 är ju helt hopplöst att hitta på internet!!! Finns ju inte!!
Så här sitter man å funderar vad som är ingångar och utgångar på pumpen.. Hade jag bara vetat det hade det varit inkopplat i bilen och färdigt att prova om de här med elektriskt styrd hydralisk handbroms fungerar..