3825
Sök

Lurad på servicen?

Timmerman
114 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#1
Tänkte kolla om 1300:- är rimligt för en oauktoriserad verkstad att ta betalt när dom byter olja och ett stift(eu-moped cross -06)? Känns inte som att msn kan bli mer lurad änså?


71 Inlägg
2 december 2011
#2
E du något så där kunnig så kan du göra de själv ju ? Bara köpa olja samt stift.. Kostnad av kanske 400kr. plus minus noll ?


12 086 Inlägg
2 december 2011
#3
Det låter som ett jävla ockerpris, ja.

Muttley
2 december 2011
#4
Du måste inte ta den verkstaden du kan ringa vidare om du inte har verktyg själv eller kan.

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
2 december 2011
#5
Att byta olja är inte svårt, är det en 4takt kinamoppe så häver du i 10-40w olja för våtkoppling i motorn, hur mycket du ska ha i brukar stå under påfyllningslocket, oftast till höger om motorn.

Och  oljetappen sitter under motorn och pekar rakt ner. Den som är snedställd är till växellådan.
Senast redigerat av Bobzilajnen (2 december 2011)


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 december 2011
#6
sjuhelvettes överpris! inte så hemskt längesen jag körde moped så har det ganska färskt i minnet vad saker och ting kostade. Vill minnas att de gick i knappt en liter olja vilket är en kostnad på 200kr om du köper riktigt fin olja. ett stift kanske går på en hundring. Jobbet tar inte 20min från det att du fått verktyget i näven.

jag hade gjort det själv om ja vart du, utan tvekan!

MVH


Timmerman
114 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#7
det var redan gjort då jag sa flera gånger 1000-mila service och då antog ja man skulle gå på checklista, kontrollera, fylla, juster, rengöra osv men när man hämtar ut den säger han 1300 för oljebyte och stift och blir typ LACK "du får ju för fan smörja kedjan drivpaketet är ju snart slut".... men då vet man att det där är ett ställe man inte går till igen.. får väl vara nöjd med att serviceboken har lite kludd i sig...


Muttley
3 december 2011
#8
Tar du inte reda på priset innan så får man lite av att skylla sig själv. Vissa är dyra och vissa billigare.

Timmerman
114 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#9
jag trodde inte man kan kalla ett oljebyte för serivce men jaja


Muttley
3 december 2011
#10
ee, olja tillhör service. Vad annars ?

Timmerman
114 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#11
service som i att kontrollera sånt som sllitdelar/vätskor


12 086 Inlägg
3 december 2011
#12
Service är ett generellt begrepp och innebär direkt inga specifika åtgärder. Oljebyte är dock i regel obligatorisk vid en normal service. I dom flesta fall finns det något som kallas serviceplan, det är ett schema från tillverkaren där det står när produkten ska servas och vad som ska göras. Utöver det finns det säkert generella åtgärdsplaner verkstäder använder sig av, det kan jag inte uttala mig vidare om då jag är för dåligt insatt.

Om du har en servicebok står det ju i den vad som ska göras, har dom inte gjort det menar du?

killercow
6 december 2011
#13
Volvette skrev:
det var redan gjort då jag sa flera gånger 1000-mila service och då antog ja man skulle gå på checklista, kontrollera, fylla, juster, rengöra osv men när man hämtar ut den säger han 1300 för oljebyte och stift och blir typ LACK "du får ju för fan smörja kedjan drivpaketet är ju snart slut".... men då vet man att det där är ett ställe man inte går till igen.. får väl vara nöjd med att serviceboken har lite kludd i sig...

Skiljer nog en del i pris om du gör det själv och mellan olika verkstäder.

Men nu har du ju inte lämnat in mopeden för just byte av olja och stift utan lämnat in den för 1000-mil-service.
Vet du vad som ingår i den servicen?
Priset du fått betala kan ju bero på att de är många saker som ska kontrolleras även om det inte behövs någon åtgärd.
Oftast är oxå arbetskostnaderna högre än delar. kan ju vara så att det var många saker att kontrollera å därför drog arbetskostnaden iväg. Har du kvitto på de så ska de ju stå vad som har kostat vad.

Kanske kan vara så att dom har ett fast pris för servicen oavsett vad som åtgärdats.

Men som sagt. Vad står de på kvittot att du betalat för?

1 067 Inlägg
6 december 2011
#14
För det första så kostade servicen 1040..   Resten är så kallad konsumtionsskatt.  Populärt kallat Moms.   Hamnar oavkortat i statens kassa.

Av desssa 1040 ska man sedan räkna av en 300ing eller liknande i olja..  Och då är man nere på kring 700 spänn vilket är rätt normal timtaxa i branschen..   

Vad de gör i sambad med en service får du fråga företaget i fråga om.


Att byta drivpaket är en kostsam historia och inget man gör utan att ha förankrat hos ägaren.  Så hade det varit sopslut hade de ringt dig och frågat om de fått byta.   

Ta redan på vad saker och ting kostar innan du lämnar in så slipper du gnälla sedan?


Timmerman
114 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#15
kan det ta 15 minuter att göra arbetet?  Ganska överpriserad timlön?


1 067 Inlägg
6 december 2011
#16
Volvette skrev:
kan det ta 15 minuter att göra arbetet?  Ganska överpriserad timlön?

Flesta verkstäder har fast taxa på servicear och punkteringar. 

Tycker du 1300 spänn är dyrt kommer du hata att serva bilen big_smile    från 3 till 12 tusen big_smile  För en "Service"

Ibland tom mer wink


Muttley
6 december 2011
#17
Men tänk såhär.  säg 300 spänn för olja. 50 spänn för oljefilter om den nu har det. Stift typ 100 spänn ? Då är du uppe i 450 spänn direkt.
Då har vi 850 kr kvar.

Verkstaden kostar, verktygen kostar lönen kostar. Allt kostar.
Så de är rätt så självklart de har rätt hög arbetskostnad. Hur ska de annars kunna erbjuda att skruva till dem som inte kan?.
märkesverkstäder tar väl 900-1200 per påbörjad timme. Vare sig de har haft diagnosinstrumentet inkopplat i 2 minuter eller en timme så debiterar de kostnaden.
Går inte komma i efterhand och börja gnälla.

För du tog väl de vitt.

killercow
7 december 2011
#18
Volvette skrev:
kan det ta 15 minuter att göra arbetet?  Ganska överpriserad timlön?

byta ett tändstift å byta olja kanske inte tar så lång tid. visst 15min kanske de tar om allt är förberett. men du får nog lägga på några min. oljan ska mätas upp, rätt tändstift skall letas fram. dom ska kolla hur mycket olja som ska va till just den moppen osv. så byte av olja å stift tar nog runt 20-25min med arbetet runt om kring själva bytena.


Men du hade väl inte lämnat in mopeden för byte av stift och olja. Utan på en service. Å då är det ju fler saker som skall kollas över även om ingen åtgärd behövs. Den tiden får du ju räkna med isåfall.

Men det intressanta är ju vad som står på kvittot att du betalt för?

12 086 Inlägg
8 december 2011
#19
1300kr för att byta olja och stift på en moppe är överpris, sluta argumentera bort det!

Man kan få en oljeservice på en bil för mindre än dom pengarna.

Vadå per påbörjad timme? Jävla skitsnack.
En oauktoriserad moppemek som tar 700kr/h borde skjutas.

Timmerman
114 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#20
1. klart jag borde varit mer på med vad som ingick på SERVICE
2. kollat status på slutnotan innan   allt sånt där...

3. men som senaste talater så servar jag sjuförtin för typ samma pengar....

men jaja då är det i alla fall bekräftat att jag inte går tillbaka dit.

Arbetskamrat på jobbet som sysslar med veteranmopeder och allmänt intresse höll på ramla baklänges över priset, bemötandet och oklarheten på hela affären....



Sök