3311
Sök

Volvo 740 Styrservoläckage - Byta till muskelservo?

olleinchrist
30 november 2011
#1
Tjena grabbar (jag gissar att det är mest män här =P)

Jag har en 92ans 740 som jag köpte i augusti i år. Problemet är att jag i typ september upptäckte att bilen började låta konstigt, spec när jag släppte gasen och även när jag frikopplade. Jag märkte också att det var trögare och svänga.

Jag listade själv ut att det var styrservon, drog ner till macken, snackade med snubben, fick lite olja (Shell Donax Automatic Transmission Fuel, Ford Type F), kollade med snubben att det var rätt och det var det, hällde i det, och vred några varv fullt ut på ratten. Hurray! Det funkade...några dar...

Sen fyllde jag på igen..och igen..jaha, sen googlade jag runt, och hittade "Styrservotätning - 50:- på biltema". Schysst! Fixar det, och häller i kanske 50ml, och lite vanlig olja. Funkar ett tag, men inte längre. Jaha, då häller jag i typ 150 ml då..funkar lite längre, men samma sak..låter konstigt, och blir trög att svänga.

Men! En grej till! Nu blev det också så att den var aslätt att svänga precis när jag kallstartar han. Asså, ratten liksom faller bara ner åt vänster, och kan styras med lillfingret.

Så, nu till frågan:
Är det värt att göra om den till "muskelservo" (alltså att man rycker servon), eller borde jag skaffa nån ny styrservoanordning på skroten?
Följdfråga, hur exakt gör jag detta?

Tack på förhand! big_smile

Olle

1 798 Inlägg
30 november 2011
#2
För det första, att köra en servostyrväxel manuellt är inte att föredra då det blir rejält tungt, dels med tanke på att det sällan är samma utväxling som om den vore utan servostyrning.
För det andra så fanns det väl inga 740 utan servostyrning!?
Så det blir till att byta styrväxeln.


____________________________________
1 340 Inlägg
30 november 2011
#3
Haha Östervåla tongue

Åkt till BBBAB och köp en "ny" smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

olleinchrist
1 december 2011
#4
Hilmer skrev:
För det första, att köra en servostyrväxel manuellt är inte att föredra då det blir rejält tungt, dels med tanke på att det sällan är samma utväxling som om den vore utan servostyrning.
För det andra så fanns det väl inga 740 utan servostyrning!?
Så det blir till att byta styrväxeln.

Så länge det funkar så är jag nöjd..man kan ju åtminstone pröva utan? tongue
Iaf enligt denna tråd:
http://www.zatzy.com/teknik/303342-bort … 740-a.html

olleinchrist
1 december 2011
#5
RightFront skrev:
Haha Östervåla tongue

Åkt till BBBAB och köp en "ny" smile

Efter en sökning fick jag fram:
http://www.bildelsbasen.se/?index=stock … mp;pc1=110
Hmm..styrväxel? Verkar som man lär efterlysa det? yikes
Senast redigerat av olleinchrist (1 december 2011)

2 419 Inlägg
1 december 2011
#6
Tror det räcker att dra en slang mellan anslutningarna som går in ut i styrväxeln nu!

Annars är det ju inget stort ingrepp att byta! dock måste du göra en hjulinställning efter!


344 Inlägg
1 december 2011
#7
om det e intressesant så har jag en nästan sprillans ny styrväxel liggandes. har kanske rullat max 200mil


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 december 2011
#8
Kollat så att du inte har ett läckage vid armarna? Bussningarna ger med sig under åren.
Likaså kan du kolla slangarna mellan behållaren och servon, såvida du inte har burken direktmonterad.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

olleinchrist
1 december 2011
#9
Hittar inga läckage, och det verkar inte som att det läcker nu heller yikes

Sen skriker han inte vid maximal sväng nu heller, vilket han gjort tidigare..

Men jag funderar på detta?:
"Går det att ta bort styrservot på en volvo 740 och sen bara köra, eller måste man byta hela styranordningen?"

"Namn: Kristian Hesselmark
Det går utan problem faktsikt.

men du måste ta bort allt som har med servo´n att göra & sedan tömma/blåsa rent styrracket på all olja.
Så har jag gjort på min EVO & det funkar ypperligt."

Vad kostar det att köpa en ny styrväxel, om man skulle göra så? Hur lätt är det att montera?
Senast redigerat av olleinchrist (1 december 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 december 2011
#10
Nackdelen med det är att bilen blir mer tungstyrd än en styrväxel utan servo från början.

Om du köper en ny så kan du likagärna se till att använda den som tänkt.

Hur långt är ett snöre?
JAG tycker att den är lätt att byta, allt hänger på hur mkt erfarenhet och vana man har av skruvande IMO....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

olleinchrist
1 december 2011
#11
Lonefox skrev:
Nackdelen med det är att bilen blir mer tungstyrd än en styrväxel utan servo från början.

Om du köper en ny så kan du likagärna se till att använda den som tänkt.

Hur långt är ett snöre?
JAG tycker att den är lätt att byta, allt hänger på hur mkt erfarenhet och vana man har av skruvande IMO....

Tungstyrt..jo, iofs ^^
Men asså blir det typ som att styra när den är avstängd isf? Det lär ju va lättare när den ruller sen å..big_smile

Sen som sagt kostnaden, vad kostar det med en styrväxel? Vad blir värdeminskningen om jag gör om han till muskelservo?

Pim_Pim
1 december 2011
#12
olleinchrist skrev:
Lonefox skrev:
Nackdelen med det är att bilen blir mer tungstyrd än en styrväxel utan servo från början.

Om du köper en ny så kan du likagärna se till att använda den som tänkt.

Hur långt är ett snöre?
JAG tycker att den är lätt att byta, allt hänger på hur mkt erfarenhet och vana man har av skruvande IMO....

Tungstyrt..jo, iofs ^^
Men asså blir det typ som att styra när den är avstängd isf? Det lär ju va lättare när den ruller sen å..big_smile

Sen som sagt kostnaden, vad kostar det med en styrväxel? Vad blir värdeminskningen om jag gör om han till muskelservo?

Massor, jag skulle inte köpa en 740 utan roll

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 december 2011
#13
Borde bli ngt lättare med allolja ur då man pressar oljan med då man styr med avstängd motor.

Kolla upp själv hos en Volvoverkstad och på skrotar vad de kostar både nya och begagnade.

Värdeminskningen kan jag inte uttala mig om, dock står inte 2-900 SÅ högt i kurs idag.
Dock kan jag TÄNKA mig att det drar ner värdet en hel del då en. ev köpare tror och antar att styrservon är helkass.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

olleinchrist
1 december 2011
#14
Sen finns det vissa som gillar tungstyrt på sjön, hellre än servo..så man kan ju göra om han till isåka annars..men då sjunker han ju i värde en del hmm

Och som sagt, de är ändå inte så högt i kurs idag..köpte den för 8500 satteh..det är ju mest rost man kollar på också..och motor..men servo, tja..

1 484 Inlägg
1 december 2011
#15
jag körde utan servo i min 945, o jag tyckte inte att det var tyngre än när jag hade min 142 tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 december 2011
#16
OscarSkold skrev:
jag körde utan servo i min 945, o jag tyckte inte att det var tyngre än när jag hade min 142 tongue

Kört 240 med avsliten servorem, och jag har haft 240 utan servo.
STOR skillnad dem emellan wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

olleinchrist
1 december 2011
#17
Tack grabbar att ni uppmuntrar mig, kände mig lite övergiven där ett tag tongue
Kul att veta att fler har haft samma sits. ^^

Så man kan alltså bara slita/ta bort remmen då? big_smile
Hörde en snubbe som körde en V70 där remmen bara gick av, han sa det märktes ^^

Jag jämförde faktiskt med en polares 945as ratt, och den kändes precis som min är nu och det har den gjort hela tin'..så det verkar som det funkar ^^

Jag tror Gud gillar Volvo faktiskt, annars skulle han nog inte låta dem gå över 45-50000 mil, och mer därtill om de sköts väl..sen är det väl ett mirakel i sig att de är lättskruvade, billigast i Sverige vad gäller reservdelar och billiga att köpa? big_smile
TYCKER JAG smile


Sök