Tjena grabbar (jag gissar att det är mest män här =P)
Jag har en 92ans 740 som jag köpte i augusti i år. Problemet är att jag i typ september upptäckte att bilen började låta konstigt, spec när jag släppte gasen och även när jag frikopplade. Jag märkte också att det var trögare och svänga.
Jag listade själv ut att det var styrservon, drog ner till macken, snackade med snubben, fick lite olja (Shell Donax Automatic Transmission Fuel, Ford Type F), kollade med snubben att det var rätt och det var det, hällde i det, och vred några varv fullt ut på ratten. Hurray! Det funkade...några dar...
Sen fyllde jag på igen..och igen..jaha, sen googlade jag runt, och hittade "Styrservotätning - 50:- på biltema". Schysst! Fixar det, och häller i kanske 50ml, och lite vanlig olja. Funkar ett tag, men inte längre. Jaha, då häller jag i typ 150 ml då..funkar lite längre, men samma sak..låter konstigt, och blir trög att svänga.
Men! En grej till! Nu blev det också så att den var aslätt att svänga precis när jag kallstartar han. Asså, ratten liksom faller bara ner åt vänster, och kan styras med lillfingret.
Så, nu till frågan:
Är det värt att göra om den till "muskelservo" (alltså att man rycker servon), eller borde jag skaffa nån ny styrservoanordning på skroten?
Följdfråga, hur exakt gör jag detta?
Tack på förhand!
Olle