2386
Sök

Saab 9-3 2.0T 99a vänster däck glappt så det skakar

14 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#1
Hej hej.

När jag gasar så skakar det i bilen tongue. men när jag bara svänger till höger så skakar det inte. Så kollade på vänster fram däck och kände på det så märkte jag att det glappa, bara i vänster däck. Är det lagren som är slut eller något annat ?
Mvh Alex

Ägaren innan har fixat följande för ett år sen

*Nya Drivknutar
*Ny Svänghjulsgivare
*Ny Tändkasett
*Ny Spindelled v. Fram
*Nya Bromsskivor och Bromsbelägg fram

Kan det vara så att dom har försökt fixat felet men ändå inte ?
Mvh Alex
Senast redigerat av gorran2009 (1 december 2011)


#2573
1 489 Inlägg
1 december 2011
#2
Garanterat ett hjullager om det glappar när du rör på det :-)

• Även den starka måste ta i när han skiter

14 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#3
Hehe okej big_smile. Ska nog hissa upp bilen och känna då. När jag kände sist så stog bilen på marken big_smile
Senast redigerat av gorran2009 (1 december 2011)


1 020 Inlägg
7 december 2011
#4
kolla att navmuttern sitter riktigt har varit med om att dom lossnar !!

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

477 Inlägg
8 december 2011
#5
håll händerna rätt när du känner efter glapp i hjulet...
"klockan 6" för att känna hjullager och "kvart i 3" för styrled... övriga glapp skiljer sig lite åt mellan olika uppbyggnader av framvagn

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 december 2011
#6
andreas1 skrev:
kolla att navmuttern sitter riktigt har varit med om att dom lossnar !!

Eh, den håller inte fast nånting förutom drivknuten?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 020 Inlägg
8 december 2011
#7
LeafBox skrev:
andreas1 skrev:
kolla att navmuttern sitter riktigt har varit med om att dom lossnar !!

Eh, den håller inte fast nånting förutom drivknuten?

lossnar centrummuttern har du glapp på alla håll och det blir mycket omöjligt att missa..
Den håller knuten,navet,bromsskivan men inte klossarna så du kan räkna ut vilka fel,problem det drar med sig

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

477 Inlägg
8 december 2011
#8
andreas1 skrev:
lossnar centrummuttern har du glapp på alla håll och det blir mycket omöjligt att missa..
Den håller knuten,navet,bromsskivan men inte klossarna så du kan räkna ut vilka fel,problem det drar med sig

centrummuttern håller väll endast fast drivknuten i navet och inget annat!
nav,hjullager, bromskiva etc. har inget med åtdragningen av muttern att göra...
antar att du tänker på ett baknav då det där förekommer koniska lager på vissa bilar och då blir det glapp om muttern släpper...
Senast redigerat av blink_pj (8 december 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 020 Inlägg
8 december 2011
#9
blink_pj skrev:
andreas1 skrev:
lossnar centrummuttern har du glapp på alla håll och det blir mycket omöjligt att missa..
Den håller knuten,navet,bromsskivan men inte klossarna så du kan räkna ut vilka fel,problem det drar med sig

centrummuttern håller väll endast fast drivknuten i navet och inget annat!
nav,hjullager, bromskiva etc. har inget med åtdragningen av muttern att göra...
antar att du tänker på ett baknav då det där förekommer koniska lager på vissa bilar och då blir det glapp om muttern släpper...

hmm tror du ska tänka igen bromsskiva och hjul sitter fast i navet ja men vad tror du navet sitter i???
sitter itryckt i ett hjullager =lösa delar bara för grejorna inte trillar i bitar när du tittar på dom är dom inte ihopsvetsade eller dyligt du har alltid spel på typ 1tiondels mm för o kunna pressa i en del i en annan bytade en centrummutter på en 9-5a för 2 veckor sedan så ja jag vet vad jag skriver o nä lagret var inte kasst rullar än utan missljud o glapp.
Dessa lager är fasta lager innehållande 2 lagerbanor som trycks ihop något vid dom 230-240 nm centrummuttern ska spännas med , lagret är lösa kulor i en bana även där har du spel annars hade inte lagret snurrat alls..
Tex spänner du muttern för hårt förkortas livslängden på lagret för att det pressas för hårt mot banan..
Så jo är muttern lös glappar det

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

ServiceTekniker
77 Inlägg
8 december 2011
#10
Hjullagren fram på dom där bilarna sitter fast med 3st skruvar, när man byter lager så byter man hela navet..  muttern som sitter i mitten är till för att hålla fast drivaxeln, Jag har aldrig varit ute för att hjullagret slutat glappa för att man drar åt muttern till drivaxeln och kommer heller aldrig råka ut för det. Kolla så att det inte är hjulet som sitter löst, är tyvärr alltför vanligt efter hjulskiftet då många glömmer att efterdra.

ServiceTekniker Volvo/Renault

58 Inlägg
8 december 2011
#11
ExplorerDemon skrev:
Hjullagren fram på dom där bilarna sitter fast med 3st skruvar, när man byter lager så byter man hela navet..  muttern som sitter i mitten är till för att hålla fast drivaxeln, Jag har aldrig varit ute för att hjullagret slutat glappa för att man drar åt muttern till drivaxeln och kommer heller aldrig råka ut för det. Kolla så att det inte är hjulet som sitter löst, är tyvärr alltför vanligt efter hjulskiftet då många glömmer att efterdra.

Hjullagren fram är pressade så vitt som jag vet på gamla saab 9-3, lagren med skruvar kom på 9-3ss smile


ServiceTekniker
77 Inlägg
9 december 2011
#12
robban_eddie skrev:
ExplorerDemon skrev:
Hjullagren fram på dom där bilarna sitter fast med 3st skruvar, när man byter lager så byter man hela navet..  muttern som sitter i mitten är till för att hålla fast drivaxeln, Jag har aldrig varit ute för att hjullagret slutat glappa för att man drar åt muttern till drivaxeln och kommer heller aldrig råka ut för det. Kolla så att det inte är hjulet som sitter löst, är tyvärr alltför vanligt efter hjulskiftet då många glömmer att efterdra.

Hjullagren fram är pressade så vitt som jag vet på gamla saab 9-3, lagren med skruvar kom på 9-3ss smile

Ok, men muttern håller ändå inte ihop lagret, Lagret är fastpressat och sedan brukar det sitta nån sorts låsbygel som ska hindra det från att flytta sig i sidled i spindeln. själva navhubben är sedan inpressad rakt igenom centrumet på lagret och i den sätter man sedan in drivaxeln som man skruvar fast med centrummuttern. Om man råkar ut för ett sådant lager som rammlar isär när man lossar muttern till drivaxeln så ska man nog gå å köpa sig en bingolott.

ServiceTekniker Volvo/Renault

477 Inlägg
9 december 2011
#13
andreas1 skrev:
blink_pj skrev:
andreas1 skrev:
lossnar centrummuttern har du glapp på alla håll och det blir mycket omöjligt att missa..
Den håller knuten,navet,bromsskivan men inte klossarna så du kan räkna ut vilka fel,problem det drar med sig

centrummuttern håller väll endast fast drivknuten i navet och inget annat!
nav,hjullager, bromskiva etc. har inget med åtdragningen av muttern att göra...
antar att du tänker på ett baknav då det där förekommer koniska lager på vissa bilar och då blir det glapp om muttern släpper...

hmm tror du ska tänka igen bromsskiva och hjul sitter fast i navet ja men vad tror du navet sitter i???
sitter itryckt i ett hjullager =lösa delar bara för grejorna inte trillar i bitar när du tittar på dom är dom inte ihopsvetsade eller dyligt du har alltid spel på typ 1tiondels mm för o kunna pressa i en del i en annan bytade en centrummutter på en 9-5a för 2 veckor sedan så ja jag vet vad jag skriver o nä lagret var inte kasst rullar än utan missljud o glapp.
Dessa lager är fasta lager innehållande 2 lagerbanor som trycks ihop något vid dom 230-240 nm centrummuttern ska spännas med , lagret är lösa kulor i en bana även där har du spel annars hade inte lagret snurrat alls..
Tex spänner du muttern för hårt förkortas livslängden på lagret för att det pressas för hårt mot banan..
Så jo är muttern lös glappar det

så du menar att om man lossar drivknutens centrum muttern så känner du glapp hjulet???
måste i så fall vara något väldigt speciellt på dessa bilar då jag säkert 20 gånger tillfälligt satt ihop alla möjliga olika bilar utan någon drivaxel/knut och då helt utan mutter... då borde de ju bli så glappt att bilen faller ihop när ställer den på marken igen...

navet sitter pressat i lagret ja, men lagret sitter i sin tur pressat i spindeln som i sin tur är bulltad i länkarm och fjäderben m.m. vart skulle det nu kunna glappa? att det finns ett minimalt spel i lagret kan ja gå med på men detta är så extremt litet att de är omöjligt att känna detta genom att ta tag i hjulet för hand...

nä ja förstår faktiskt inte vad du menar, men vill mer än gärna få veta hur detta är möjligt om det nu är som du säger!!!
Senast redigerat av blink_pj (9 december 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 277 Inlägg
9 december 2011
#14
måste faktiskt bara tillägga att om drivaxels centrummutter inte är dragen glappar hjulet som satan, så var det på en renault clio ja greja med, den muttern låste fast bromsskivan

1 277 Inlägg
9 december 2011
#15
cykelpump skrev:
måste faktiskt bara tillägga att om drivaxels centrummutter inte är dragen glappar hjulet som satan, så var det på en renault clio ja greja med, den muttern låste fast bromsskivan nav osv

477 Inlägg
9 december 2011
#16
cykelpump skrev:
måste faktiskt bara tillägga att om drivaxels centrummutter inte är dragen glappar hjulet som satan, så var det på en renault clio ja greja med, den muttern låste fast bromsskivan

vad är detta för typ av konstruktion? någon som kan länka/visa bilder så ja förstår hur det kan bli så...
måste ha missat denna konstuktion under 5 års tid i en bilverkstad...
Senast redigerat av blink_pj (9 december 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 277 Inlägg
9 december 2011
#17
blink_pj skrev:
cykelpump skrev:
måste faktiskt bara tillägga att om drivaxels centrummutter inte är dragen glappar hjulet som satan, så var det på en renault clio ja greja med, den muttern låste fast bromsskivan

vad är detta för typ av konstruktion? någon som kan länka/visa bilder så ja förstår hur det kan bli så...
måste ha missat denna konstuktion under 5 års tid i en bilverkstad...

nej det är inget du har missat, dock så är det så att navet kryper ur lagret å sen hålls allt på plats med ocket å bromsskiva, så vad som drivknuten gör e att på ena sidan låser den mot lagret å muttern i sin tur pressar på navet och då låses allt fast å navet kryper inte ur lagret. fattade nån? tongue

477 Inlägg
9 december 2011
#18
cykelpump skrev:
blink_pj skrev:
cykelpump skrev:
måste faktiskt bara tillägga att om drivaxels centrummutter inte är dragen glappar hjulet som satan, så var det på en renault clio ja greja med, den muttern låste fast bromsskivan

vad är detta för typ av konstruktion? någon som kan länka/visa bilder så ja förstår hur det kan bli så...
måste ha missat denna konstuktion under 5 års tid i en bilverkstad...

nej det är inget du har missat, dock så är det så att navet kryper ur lagret å sen hålls allt på plats med ocket å bromsskiva, så vad som drivknuten gör e att på ena sidan låser den mot lagret å muttern i sin tur pressar på navet och då låses allt fast å navet kryper inte ur lagret. fattade nån? tongue

då måste man ju något seriöst fel på tillverkningen av hubben eller vid pressningen av navet... sådant ska inte kunna hända... när jag pressar lager så är nog det mista trycket jag haft 5-6 Ton
volvo har tex. bara en M10 bult som håller drivaxeln! tror knappast att det godkänns i säkerhelts synpunk om nu det finns stor risk att tappa hela hjulet ifall denna "klena" bult skulle gå av...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 277 Inlägg
9 december 2011
#19
blink_pj skrev:
cykelpump skrev:
blink_pj skrev:

vad är detta för typ av konstruktion? någon som kan länka/visa bilder så ja förstår hur det kan bli så...
måste ha missat denna konstuktion under 5 års tid i en bilverkstad...

nej det är inget du har missat, dock så är det så att navet kryper ur lagret å sen hålls allt på plats med ocket å bromsskiva, så vad som drivknuten gör e att på ena sidan låser den mot lagret å muttern i sin tur pressar på navet och då låses allt fast å navet kryper inte ur lagret. fattade nån? tongue

då måste man ju något seriöst fel på tillverkningen av hubben eller vid pressningen av navet... sådant ska inte kunna hända... när jag pressar lager så är nog det mista trycket jag haft 5-6 Ton
volvo har tex. bara en M10 bult som håller drivaxeln! tror knappast att det godkänns i säkerhelts synpunk om nu det finns stor risk att tappa hela hjulet ifall denna "klena" bult skulle gå av...

fråga inte mej, navet hade krupit ur, å de va ett sprillans orginallager som jag hade pressa i, är också bilmekaniker så jag blev fan orolig. för det första att muttern lossna, draget met mutterknack å sen att de ble som de ble

477 Inlägg
9 december 2011
#20
cykelpump skrev:
blink_pj skrev:
cykelpump skrev:

nej det är inget du har missat, dock så är det så att navet kryper ur lagret å sen hålls allt på plats med ocket å bromsskiva, så vad som drivknuten gör e att på ena sidan låser den mot lagret å muttern i sin tur pressar på navet och då låses allt fast å navet kryper inte ur lagret. fattade nån? tongue

då måste man ju något seriöst fel på tillverkningen av hubben eller vid pressningen av navet... sådant ska inte kunna hända... när jag pressar lager så är nog det mista trycket jag haft 5-6 Ton
volvo har tex. bara en M10 bult som håller drivaxeln! tror knappast att det godkänns i säkerhelts synpunk om nu det finns stor risk att tappa hela hjulet ifall denna "klena" bult skulle gå av...

fråga inte mej, navet hade krupit ur, å de va ett sprillans orginallager som jag hade pressa i, är också bilmekaniker så jag blev fan orolig. för det första att muttern lossna, draget met mutterknack å sen att de ble som de ble

hummm... ja förstår vad du menar men har aldrig hört något liknade... men men nu fick jag iaf veta det ja ville veta, även om svaret inte var 100% bevisat hur tongue

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök