3710
Sök

Saab 9-5 med turboras.

930 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Nu är det så att min far har köpt en saab 9-5 00a 2.0t och nu har turbon rasat.
Så jag undrar kort och gott vart man kan köpa billiga turbos som passar bolt on.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

48 Inlägg
1 december 2011
Saab , carlia bil,  biltema, avestaturbo, sl-turbo, gik-turbo,nordic uhr, dahlbäck racing, nisses mek osv osv...

Vad vill du ha och vad vill du betala.. Mest det de hänger på.

Biltema har, dock kan du räkna med att byta inom 1år.
Saab original håller bättre, men GT17 snurrorna är inte nått o ha långvarigt.
Bättre du köper en TD04 15t ( 9-5aeroturbo ) , passar rakt på om du även köper 9-5 Aerons olje och vattenrör. (+ nipplar )

smile

/Robban

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD

930 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Jadu Robert han vill ha den så billigt som möjligt.

48 Inlägg
1 december 2011
Kamulen skrev:
Jadu Robert han vill ha den så billigt som möjligt.

http://biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=gt17

Billigaste alt skulle jag tro.. Men som sagt, (kika i m in sign wink

930 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Tackar!

15 Inlägg
2 december 2011
Ni får ta en sväng till Borlänge och byta den tycker jag wink

5 198 Inlägg
2 december 2011
Robert@ skrev:
Saab , carlia bil,  biltema, avestaturbo, sl-turbo, gik-turbo,nordic uhr, dahlbäck racing, nisses mek osv osv...

Vad vill du ha och vad vill du betala.. Mest det de hänger på.

Biltema har, dock kan du räkna med att byta inom 1år. Saab original håller bättre, men GT17 snurrorna är inte nått o ha långvarigt.
Bättre du köper en TD04 15t ( 9-5aeroturbo ) , passar rakt på om du även köper 9-5 Aerons olje och vattenrör. (+ nipplar )

smile

/Robban

Varför då ?,, belägg för det ? Har nämligen svårt att tro på det.. tror inte dom kan dom ute för försäljning,,
Senast redigerat av gamlingen (2 december 2011)

537 Inlägg
48 Inlägg
2 december 2011
gamlingen skrev:
Varför då ?,, belägg för det ? Har nämligen svårt att tro på det.. tror inte dom kan dom ute för försäljning,,

Nej reen chansning, aldrig mekat nånsin, har ingen erfarenhet, rollrollrollrollrollrollroll

Du har rätt, vore ju jättekonstigt om Biltema sålde nått som kunde gå sönder.. Så dum jag är..

5 198 Inlägg
2 december 2011
Robert@ skrev:
gamlingen skrev:

Nej reen chansning, aldrig mekat nånsin, har ingen erfarenhet, rollrollrollrollrollrollroll

Du har rätt, vore ju jättekonstigt om Biltema sålde nått som kunde gå sönder.. Så dum jag är..

Ingen som påstått det du just skrev.. kanske kan va bra för andra att veta varför.. istället för som många gånger får höra... Jamen det är ju Biltema.. dom säljer säkert jätte mycket av grejer som både håller och går sönder.. inget sagt om det. Vore det så dålig kvalite på turbona så tror jag inte dom skulle sälja dom,,,finns nog säkert såna som du säger går sönder efter 1 år.. men säkerligen så håller nog större delen av dessa längre. Nu har inte jag köpt nån turbo där men de flesta andra delar,,och dom håller,,Jag kan nog oxå påstå att jag lagat nån bil under mitt liv,, både med och utan biltema

Servicetekniker
160 Inlägg
2 december 2011
Om agget inte måste vara helt nytt så  finns ju STCS (Saab Turbo Club of Sweden) köp och sälj avdelnig. Men det krävs att du registrerar dig på forumet.

Sen vet man ju aldrig hur skicket är på ett sådant agg...

OG9-3 2.0T Sport Edition

48 Inlägg
2 december 2011
gamlingen skrev:
Ingen som påstått det du just skrev.. kanske kan va bra för andra att veta varför.. istället för som många gånger får höra... Jamen det är ju Biltema.. dom säljer säkert jätte mycket av grejer som både håller och går sönder.. inget sagt om det. Vore det så dålig kvalite på turbona så tror jag inte dom skulle sälja dom,,,finns nog säkert såna som du säger går sönder efter 1 år.. men säkerligen så håller nog större delen av dessa längre. Nu har inte jag köpt nån turbo där men de flesta andra delar,,och dom håller,,Jag kan nog oxå påstå att jag lagat nån bil under mitt liv,, både med och utan biltema

Skulle jag sagt de om de inte var så tror du.?!

Varför.? Ja för att det är Kinakopior på en turbo som redan i original är ganska kass rent ut sagt, och ja jag har fått in kunder som inte tror på min felsökning om att turbon är slut, för dom bytte ju faktiskt turbo för 6-12 mån sedan.. Till Biltematurbo ja.. Mmmm..

Svar nog.?

48 Inlägg
2 december 2011
Seeen finns det ju säkert dom turbos som går längre också,, meen..

34 Inlägg
2 december 2011
Biltema har fungerat bra på de 4- 5 Saab 95 som jag har byt på de och den äldsta har nog snart rullat 2år så det finns inget att klaga på tycker jag

5 198 Inlägg
2 december 2011
Robert@ skrev:
gamlingen skrev:

Skulle jag sagt de om de inte var så tror du.?!

Varför.? Ja för att det är Kinakopior på en turbo som redan i original är ganska kass rent ut sagt, och ja jag har fått in kunder som inte tror på min felsökning om att turbon är slut, för dom bytte ju faktiskt turbo för 6-12 mån sedan.. Till Biltematurbo ja.. Mmmm..

Svar nog.?

Jo då..men säkerligen så är det ju inte bara biltema turbos som KAN rasa efter så kort tid.. beror ju en hel del hur man kör in skiten oxå misstänker jag,, det är säkert inga problem att kvadda en saab orginal om man inte sköter dom rätt,,men visst,, dom är billiga och nånstans spar dom ju in. Skulle va kul å se en jämförelse mellan Orginal och pirat när dom är skött precis lika på likadana bilar..

48 Inlägg
2 december 2011
hetrometrus skrev:
Biltema har fungerat bra på de 4- 5 Saab 95 som jag har byt på de och den äldsta har nog snart rullat 2år så det finns inget att klaga på tycker jag

De tror ja säkert. Men om biltema säljer 1000st turbos om året så kommer ju minst 50% av dom att gå länge o utan problem, men dom övriga inte.
Dom jag fått in som är paj har gått runt 1år ungefär i snitt.

5 710 Inlägg
6 december 2011
gamlingen skrev:
.. beror ju en hel del hur man kör in skiten oxå misstänker jag,,

En turbo behöver man inte köra in.

>>Robert@, har dina kunders bilar varit trimmade?
Jag känner oxo till ett gäng bilar med Biltemasnurra där de gått i flera år utan att ha rasat (originalbilar)

MVH Jonas
..............

48 Inlägg
6 december 2011
jonTe skrev:
gamlingen skrev:
.. beror ju en hel del hur man kör in skiten oxå misstänker jag,,

En turbo behöver man inte köra in.

>>Robert@, har dina kunders bilar varit trimmade?
Jag känner oxo till ett gäng bilar med Biltemasnurra där de gått i flera år utan att ha rasat (originalbilar)

Nej, endel original.

Ja de tror ja säkert , Som sagt,  de du känner till hör väl till den 50% + skaran som håller o inte krånglar.

Det jag vill mena är att om tex Rolex gör 1000st klockor, så håller dom lika länge om samma användare har dom, om du däremot kinakopierar upp 1000st Rolexkopior så kommer inte 1000st hålla samma standard eller hålla överhuvudtaget, Så är det bara.
Men nån av dom kopiorna kommer säkert hålla länge o väl..
Senast redigerat av Robert@ (6 december 2011)

5 710 Inlägg
7 december 2011
Fattar vad du menar smile
Dock är det skillnad på kopia och kopia.
ALLT från China är inte skit, det är ganska många fordonstillverkare som har komponenttillverkning där med bra kvalité.
Det viktiga är att det det finns en tydlig kvalitetsorganisation bakom som ställer krav och i detta fallet vill jag påstå att det gör det.
Biltema är ju inte ett litet web baserat företag som importerar billiga chinaprylar utan de har en kvalitetsorganisation som ställer krav på tillverkaren. (utan att vara insatt i Biltema som företag)

Hade det varit som du säger att du måste byta igen efter ett år hade de nog plockart bort artikeln ur sortimentet.
De har ju redan innan fått erfara vad bristfällig kvalité kan innebära.....

Nu gled vi ifrån ämnet en aning men....

MVH Jonas
..............

Sök