2752
Sök

Vilken olja använder ni era bilar?

375 Inlägg
5 november 2013
#141
Kör med King Oil XL premium 5W-40.
Helsyntet, PAO baserad.


KHRacing
6 november 2013
#142
volvo-93 skrev:
Alla bilar kan i stort sett gå på syntet olja, delsyntet är inte lika vanligt längre smile

håller inte med alls, äldre fordon kan mkt väl rasa med lätthet då deeras toleranser ej är gjorda alls för helsyntet.

1 705 Inlägg
6 november 2013
#143
KHRacing skrev:
volvo-93 skrev:
Alla bilar kan i stort sett gå på syntet olja, delsyntet är inte lika vanligt längre smile

håller inte med alls, äldre fordon kan mkt väl rasa med lätthet då deeras toleranser ej är gjorda alls för helsyntet.

Helt rätt. Som jag så många gånger påpekat, använd den olja som är lämpad till uppgiften!
Är bilen byggd för mineralolja med en viss klassning, kör då på mineralolja med just den klassningen.

Det är ju inte direkt så att biltillverkare och oljeraffinaderier plöjer ner miljarder på att ta fram olika klassningar och typer av olja för att dom tycker det är roligt, det finns faktiskt en hel del tanke bakom.


Cupra_
6 november 2013
#144
Kör med Shell Helix Ultra 0-30 i bmwn, Volvon har jag ingen koll på då jag inte bytt eller fyllt i den.

299 Inlägg
6 november 2013
#145
den det ska vara i.. alltså castrol TWS 10w60 i m5... i 525an är det så inte viktigt.. mobil 10w40 helsyntet.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

466 Inlägg
6 november 2013
#146
Det Volvo slängde i nu senaste för en vecka sen smile


14 Inlägg
8 november 2013
#147
Det står att denna olja har "syntetiska additiv". Innebär det att den är delsyntetisk?

http://www.harald-nyborg.se/bil-slap/bi … neral.html

1 412 Inlägg
8 november 2013
#148
Kör på 10-30 mineral, statoil om jag minns rätt.

1 705 Inlägg
11 november 2013
#149
klonecki84 skrev:
Det står att denna olja har "syntetiska additiv". Innebär det att den är delsyntetisk?

http://www.harald-nyborg.se/bil-slap/bi … neral.html

Nej.


14 Inlägg
15 november 2013
#150
OKq8 nervärderar sin mineralolja totalt. De skriver som om konsumenterna vore helt körda i huvudet. Har skrivit ett mail till dem och väntar på svar:

Hej

ville bara säga att det är mycket tråkigt att ni nervärderar Er mineralolja på hemsidan:

"
Mineraloljan är en olja som man inte använder i de nyare bilarna. Den bör bytas ut då den inte skyddar lika bra mot slitagepartiklar, som i sin tur förstör motorn. Mineraloljan är heller inte så bra på att hålla värme och sot borta. En bil med turbo ska inte ha en mineralolja då en turbo bil går på mycket värme och oljan kan inte hålla värmen borta. "

Det låter som att ni försöker avskräcka kunderna att köpa Er mineralolja. En mineralolja fungerar utmärkt i nya bilar också, samt i bilar med turbo, men givetvis är en syntetisk bättre. Alla vet att en syntetolja kräver en bra mineralbasolja i grunden, och detta är knappast något som är "farligt " för motorn som ni nästan beskriver det som. Varför vill ni inte sälja er mineralolja? På OKq8 i Kinna har de dessutom satt en stor lapp vid mineraloljan: "Endast för traktorer utan katalysator". Detta stämmer inte alls. Oljan är klassad SG/SH (bensindriven personbil) !

Era oljor säljs ju både på Coop forum, Swedol och Granngården under olika märken, det är ingen hemlighet. Det är bra oljor, jag köper dem gärna. Och de själva beskriver dem som "uppfyller hårda krav osv". Så varför denna nervärdering?

Vart är det ni vill komma egentligen? Vill ni inte säja era produkter längre?

tummen mitt i handen
167 Inlägg
15 november 2013
#151
Mobil 1 New Life™ 0W-40

Endast det bästa är gott nog i en SAAB 9-5.  big_smile

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

1 705 Inlägg
15 november 2013
#152
klonecki84 skrev:
OKq8 nervärderar sin mineralolja totalt. De skriver som om konsumenterna vore helt körda i huvudet. Har skrivit ett mail till dem och väntar på svar:

Hej

ville bara säga att det är mycket tråkigt att ni nervärderar Er mineralolja på hemsidan:

"
Mineraloljan är en olja som man inte använder i de nyare bilarna. Den bör bytas ut då den inte skyddar lika bra mot slitagepartiklar, som i sin tur förstör motorn. Mineraloljan är heller inte så bra på att hålla värme och sot borta. En bil med turbo ska inte ha en mineralolja då en turbo bil går på mycket värme och oljan kan inte hålla värmen borta. "

Det låter som att ni försöker avskräcka kunderna att köpa Er mineralolja. En mineralolja fungerar utmärkt i nya bilar också, samt i bilar med turbo, men givetvis är en syntetisk bättre. Alla vet att en syntetolja kräver en bra mineralbasolja i grunden, och detta är knappast något som är "farligt " för motorn som ni nästan beskriver det som. Varför vill ni inte sälja er mineralolja? På OKq8 i Kinna har de dessutom satt en stor lapp vid mineraloljan: "Endast för traktorer utan katalysator". Detta stämmer inte alls. Oljan är klassad SG/SH (bensindriven personbil) !

Era oljor säljs ju både på Coop forum, Swedol och Granngården under olika märken, det är ingen hemlighet. Det är bra oljor, jag köper dem gärna. Och de själva beskriver dem som "uppfyller hårda krav osv". Så varför denna nervärdering?

Vart är det ni vill komma egentligen? Vill ni inte säja era produkter längre?

Dom vill nog bara skydda sig själva.
Många kör mineralolja i moderna motorer eftersom den är billigare. När dom sedan får problem pga dålig olja så anklagar dom OKQ8, eftersom det är dom som säljer oljan.
Genom att vara helt ärliga och berätta att oljan inte är lämpad i moderna bilar så har dom skyddat sig själva mot eventuella klagomål.

Att en mineralolja skulle funka utmärkt i en modern turbomotor får stå för dig.
Jag håller inte med dig, och uppenbarligen gör inte OKQ8 det heller.


10 163 Inlägg
15 november 2013
#153
Mineralolja funkar enbart i bilar som kommer köras mycket lugnt.

Haft a-traktor låg på rätt höga varv motorn jobbade hårt och varmt mineraloljan tål ej värme lika bra. Detta resulterade i att oljan brändes bort efter byte till en delsyntet så gick det bra detta i en gammal b18.

Att ha mineral i en modern motor tycker jag är dumsnålt och att ha det i en turbomotor är bara att be om problem.

INGEN internet fakta utan egen erfarenhet.

Mvh Erik.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

627 Inlägg
16 november 2013
#154
Det är väl lika bra att man slutar sälja mineral olja om alla motorer i stort sett kan gå på syntet.


10 163 Inlägg
16 november 2013
#155
volvo-93 skrev:
Det är väl lika bra att man slutar sälja mineral olja om alla motorer i stort sett kan gå på syntet.

Vilka motorer kan inte gå på syntet menar du?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

14 Inlägg
16 november 2013
#156
Har kört Motorgold 15w-40 mineral året runt i massa gamla bilar. Kan tyckas lite tjockt, men inga problem i södra Sverige.

1 705 Inlägg
16 november 2013
#157
volvo-93 skrev:
Det är väl lika bra att man slutar sälja mineral olja om alla motorer i stort sett kan gå på syntet.

Varför? Att alla motorer *kan* gå på syntet, betyder inte att alla motorer *måste* gå på syntet.

Finns gott om gamla motorer och motorer med låg belastning där mineralolja fungerar utmärkt, och eftersom den är betydligt billigare än syntet så varför då inte använda den?



Sök