3470
Sök

En fråga om Amerikansk syn på deras bilar

Volvo850-92
1 678 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Jag talade med en Amerikan för några veckor sedan om bilar i alla åldrar. Han tyckte vi Svenskar var dumma och knäppa när vi förstör bilar. Han gnällde speciellt över gamla 240 och 740 bilar som vi förstör.

Jag svarade då med att dessa är billiga, enkla bilar som är...ja inget speciellt. Dom går iallafall och delarna är billiga. Han nämde också att varför vi "misshandlar" typ alla bilar, audi, BMW, MB, opel osv.
Jag sa också att dessa bilar is junk typ.

Jag sade då att USA så har dom fler lyxiga bilar och häftigare och liknande. Jag sade att en chevrolet caprice kostar ca 25 tusen här om den är fräsh. Han sa 8000 kr så kostar dom här. Men han sa att Europeiska bilar är MYCKET bättre än Amerikanska bilar. Han sade att europeiska bilar har mer komfort och mer kvalité och mer styrka och mer  av allt.

Jag sade att du får mer bil för pengarna om du köper en Cadillac STS än en BMW 540 från samma årtal.
Eller så får du mer komfort om du köper en Lincoln Continental från 70-talet än en mercedes s-klass från 70-talet.

Men är det sant där han sa ändå? Bilar från EU är oftast dyrare än Amerikanska bilar. Men jag har suttit i dessa bilar och jag har alltid varför för Amerikanska bilar när det gäller mer bil för pengarna och komfort. Jag har aldrig tyckt att kvalitén är något fel på.

Eller är det så att en BMW i Sverige är inte samma sak som en BMW i USA?

6 634 Inlägg
3 december 2011
Inte första gången man hör att Amerikanska bilarna är sämre än Europeiska..
Fick också en kommentar om min Alfa så jag precis köpt den

"Euro cars are far superior,refined and stylish in general than American cars."

Finns även märken som har separerat marknaden; Nissan, Toyota, Hyundai, Ford och Chevrolet

De/Dem

7 398 Inlägg
3 december 2011
ganska logiskt att svaren blir sådär, för inhemska märken säljs mer i det egna landet, OCH med snikutr, om man ex skulle ta hem en caprise så vill man ju ha ac abs å dyl,, meo en fullsmetad bil,, å vänder man på det så vill ju jänkarna ha en fullsmetad volvo, eller bmw, inget snik,, därför får de högre status,

kolla på en amerikansk äldre volvo 740 så har de istortsett ALLTID AC EX

medas om man ska ha en bruksbil så köper man de snikigaste å billigaste från den egna marknaden wink

huh?
10 427 Inlägg
3 december 2011
Volvo740-88 skrev:
Eller är det så att en BMW i Sverige är inte samma sak som en BMW i USA?

Högre avgaskrav i USA så en USA-BMW är oftast klenare än en EU-BMW wink
Brukar inte vara några extremare skillnader dock.

345 Inlägg
3 december 2011
Människor är så trångsynta när det gäller USA-bilar så man blir mörkrädd alltså. Historiskt har byggkvalitéten varit ett steg under, yes. Väghållning har inte prioriterats, I know that. Men istället för att kunna lyfta fram fördelarna med USA-bilarna har man bara hatat och skrivit att en BMW är så mycket bättre. Konstigt då BMW:n i många fall är cirka tre gånger så dyr som genomsnittsamerikanaren var på 70 och 80-talet. Även många på garaget som gnäller på dom äldre USA-bilarna, har ni ens varit i USA och sett hur deras samhälle och infrastruktur ser ut? Långa raka vägar och många filer, det är väl klart att fjädringen är mjukt ställd när det ser ut så. Klart motorerna drar mera bensin, när det begav sig tyckte man fortfarande att bensinen var billig, och dessutom är och har medelinkomsten i USA alltid varit högre än den vi har i Sverige. Jag kan garantera er att dom svenska bilarna hade varit byggda efter samma recept om Sverige var uppbyggt på samma sätt.

Folk är dessutom läskigt trångsynta om dom nya USA-bilarna också. Har någon av er suttit i en ny USA-bil? Alltså en ny, säg nya Ford Taurus, Ford Explorer, Ford Flex, Ford Fusion, Lincoln MKS, Chevrolet Cruze eller Cadillac CTS? Så jäkla fint ihopsatta, speciellt Ford-produkterna. Tillochmed det historiskt asdåliga märket Chryslers nya bilar är superfint ihopsatta. Varför tror ni att Chevrolet Cruze var världens mest sålda bil 2011, eller varför Cadillac CTS säljer så bra som den gör? Meanwhile har Toyota och Volkswagen börjat ta samma stig som gjorde att USA-märkena nästan gick under på det sena 70-talet, börjar offra kvalitét och spännande bilmodeller för att kunna tjäna några extra dollar.

I mean come on folks, det är inte 1997 i Detroit längre. Chevrolet har faktiskt en bättre produkt än Lumina att erbjuda.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
3 december 2011
Tynnerstroem skrev:
Människor är så trångsynta när det gäller USA-bilar så man blir mörkrädd alltså. Historiskt har byggkvalitéten varit ett steg under, yes. Väghållning har inte prioriterats, I know that. Men istället för att kunna lyfta fram fördelarna med USA-bilarna har man bara hatat och skrivit att en BMW är så mycket bättre. Konstigt då BMW:n i många fall är cirka tre gånger så dyr som genomsnittsamerikanaren var på 70 och 80-talet. Även många på garaget som gnäller på dom äldre USA-bilarna, har ni ens varit i USA och sett hur deras samhälle och infrastruktur ser ut? Långa raka vägar och många filer, det är väl klart att fjädringen är mjukt ställd när det ser ut så. Klart motorerna drar mera bensin, när det begav sig tyckte man fortfarande att bensinen var billig, och dessutom är och har medelinkomsten i USA alltid varit högre än den vi har i Sverige. Jag kan garantera er att dom svenska bilarna hade varit byggda efter samma recept om Sverige var uppbyggt på samma sätt.

Folk är dessutom läskigt trångsynta om dom nya USA-bilarna också. Har någon av er suttit i en ny USA-bil? Alltså en ny, säg nya Ford Taurus, Ford Explorer, Ford Flex, Ford Fusion, Lincoln MKS, Chevrolet Cruze eller Cadillac CTS? Så jäkla fint ihopsatta, speciellt Ford-produkterna. Tillochmed det historiskt asdåliga märket Chryslers nya bilar är superfint ihopsatta. Varför tror ni att Chevrolet Cruze var världens mest sålda bil 2011, eller varför Cadillac CTS säljer så bra som den gör? Meanwhile har Toyota och Volkswagen börjat ta samma stig som gjorde att USA-märkena nästan gick under på det sena 70-talet, börjar offra kvalitét och spännande bilmodeller för att kunna tjäna några extra dollar.

I mean come on folks, det är inte 1997 i Detroit längre. Chevrolet har faktiskt en bättre produkt än Lumina att erbjuda.

Jag hoppas jänkarna följer stilen dom har nu då. GM kanske har lärt sig att inte producera skit. Det är också sant det du säger om japsarna. Har inte sett något riktigt excentriskt på ett tag från dem sedan 90-tals rushen av sport japsar. Nu bygger dom sina sportbilar efter gamla meriter. t.ex. EVO X väger sjuhelvetes mycket numera pga teknik och teknologi.

Darkus
3 december 2011
Jag är en av dom som är läskigt trångsynta som 08:an säger. Jag håller mej till Bmw ja och tänker inte ändra mina tankar om raggarbilar.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 december 2011
Tynnerstroem skrev:
Varför tror ni att Chevrolet Cruze var världens mest sålda bil 2011, eller varför Cadillac CTS säljer så bra som den gör?

Källa tack, 2011 är inte slut och Cruze säljer inte bäst i europa,inte bäst i usa,indien,kina eller någonstans så vart är den såld i såna mängder?

I Europa är chevrolet inte ens topp 15 med alla sina modeller,  i usa med F-150 står som vanligt nr1 cheva nr2 men inte med nån cruze den är slagen av japanare med hästlängder..

Cadlicen såldes i 45,000ex 2010 TOTALT

Golf såldes i 70,000ex under 2månader...

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 december 2011
Volvo740-88 skrev:
.....Jag sade att du får mer bil för pengarna om du köper en Cadillac STS än en BMW 540 från samma årtal.
Eller så får du mer komfort om du köper en Lincoln Continental från 70-talet än en mercedes s-klass från 70-talet....

I vilken värld har en Cadillac STS mer för pengarna än en BMW 540 från samma årtal? Och när satt du senast i en fräsch S-klass?

Enligt mig så är amerikanska bilar rena lådbilar. Väldigt vackra, ja... Sköna att sitta i? Ja visst, klart att det är skönt att sitta i vardagsrumsmöbler. Men hur är dom allmenhet? Dom gamla jänkarna gungar som pippi på dom sju haven, och dom nya är nästan bara plast.

5 111 Inlägg
3 december 2011
Jadu, jag vet inte var han fått de idéerna ifrån, att det skulle "förstöras" bilar i större utsträckning här än i USA, såvitt jag förstått det så är det väl snarare där som bilen (finns alltid undantag) har fått en stämpel som slit- och slängvara, en 10 år gammal bil i Sverige idag börjar ju kännas snudd på ny (har reflekterat lite över det då en kompis köpte en 10 år gammal C-klasse nyss, man tänker på den som ny och det är den ju verkligen inte!) medans jag fått intrycket att i USA så är det en gammal bil vid den åldern. Dessutom har vi rent generellt ofta hårdare bilprovning som gör att den tekniska konditionen upprätthålls på ett helt annat sätt.

102 Inlägg
3 december 2011
Känner igen diskusionen big_smile

Satt ofta och pratade bilar med mina amerikanska polare när jag bodde där. De tyckte t.ex. att Porsche boxer var jätte tuff och kunnde inte förstå att jag tyckte om mustangbilarna.

Dock tycker jag att amerikanska bilar har lite av ett oförtjänt dåligt rykte och jag skulle verkligen kunna tänka mig att köpa en amerikansk bil i framtiden.

345 Inlägg
3 december 2011
MeloveGolf skrev:
Tynnerstroem skrev:
Varför tror ni att Chevrolet Cruze var världens mest sålda bil 2011, eller varför Cadillac CTS säljer så bra som den gör?

Källa tack, 2011 är inte slut och Cruze säljer inte bäst i europa,inte bäst i usa,indien,kina eller någonstans så vart är den såld i såna mängder?

I Europa är chevrolet inte ens topp 15 med alla sina modeller,  i usa med F-150 står som vanligt nr1 cheva nr2 men inte med nån cruze den är slagen av japanare med hästlängder..

Cadlicen såldes i 45,000ex 2010 TOTALT

Golf såldes i 70,000ex under 2månader...

Förhastade mig och sade fel, ber om ursäkt. smile

Chevrolet Cruze är den bäst säljande kompaktbilen i USA, vilket du kan läsa här.

Såldes det verkligen 70,000 exemplar av Volkswagen Golf i USA under två månader? Källa på det? smile

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 december 2011
serdna skrev:
Känner igen diskusionen big_smile

Satt ofta och pratade bilar med mina amerikanska polare när jag bodde där. De tyckte t.ex. att Porsche boxer var jätte tuff och kunnde inte förstå att jag tyckte om mustangbilarna.

Dock tycker jag att amerikanska bilar har lite av ett oförtjänt dåligt rykte och jag skulle verkligen kunna tänka mig att köpa en amerikansk bil i framtiden.

Har haft en liknande diskution med en internetkompis förra sommaren. Hans största önskan var att få tag på en Volvo s90 royal, då han en gång hade fått åka i en sån på en resa inom jobbet och beskrev det: "Swedes take their Volvos for granted, but i can't understand why, I have never felt quality and love for cars as I did in the Volvo."
Anta att han överdriver lite, då han är ägare av en Rolls royce, men jag blev mäkta förvånad att han hyllade Volvo så högt i jämförelse med sina egna bilar, för när jag frågade varför han inte bara köpte en fleetside eller liknande så skrattade han bara och sa "They got nothing."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2011
Det räcker väl med att titta på ett avsnitt utav "Cops" eller liknande för att se diverse ursprungligen fina amerikanska bilar i fullständigt nergånget pundarskick? Camaro, Mustang och stora Cadillac med en hallick bakom ratten till exempel? Förstår inte varför svenska bruksbilar skulle vara mer nergångna än amerikanska sådana?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 december 2011
Tynnerstroem skrev:
Såldes det verkligen 70,000 exemplar av Volkswagen Golf i USA under två månader? Källa på det? smile

World-wide är dom siffrorna, inte bara usa från jameston kommer dom siffrorna.

Att den är mest sålda "kompakten" kan stämma men mest sålda är som sagt ford f-series och har väll varit lång lång tid big_smile

5 111 Inlägg
3 december 2011
Rquired skrev:
Det räcker väl med att titta på ett avsnitt utav "Cops" eller liknande för att se diverse ursprungligen fina amerikanska bilar i fullständigt nergånget pundarskick? Camaro, Mustang och stora Cadillac med en hallick bakom ratten till exempel? Förstår inte varför svenska bruksbilar skulle vara mer nergångna än amerikanska sådana?

+1

Sök