Hejsan!
Nu har man fyllt 18, och är ju självfallet en riktigt lycklig pojk som växt upp med Volvo turbo i blodet, och min kära broder som smittat av sig. Sålde av min gamla A-traktor nyss, så sa farväl till den världen och åkte och sa hej till den nya.
Var uppe för en månad sedan drygt och hämtade denna bilen. Hämtade den ända uppe i Sundsvall. Jag och brorsan tog tåget upp till Sundsvall i hopp om att allt var sant om bilen, självklart var det de, och nöjda och glada gled vi hem nästan 90 mil, ångrar mig inte en sekund!
Det är i grund och botten en Volvo 745 GL -88 som fått sin del av ombyggnation redan, men mera skall komma! Här följer lite kort information om hur den är nu, och vad som komma skall i "vintermeket" som jag kallar det, medans den står i vintervila.
Motor & Drivlina:
Det är en b230FK motor, en 940 LTT. Elen är komplett utbytt till 940 -98 elsystem, då gamla elen brann upp för gamla ägaren, så han bytte all el i hela bilen, kabelmatta, you name it. Motorn är i princip original förutom:
- 16t turboaggregat
- 3" Downpipe med 3" sportkatt och 2,5" bak med 2 dämpare.
- Stor Scania Aluminium intercooler med 3" rostfria polerade tryckrör.
- Dubbla dumpventiler. Öppen respektive återcirkulerande.
- Ljusblåa V70R spridare.
Växellådan är en M47, och gammal hederlig vajjerkoppling!
Exteriör:
Efter motorbyte och allt valdes även exteriören att få en aning utsmyckning och ombyggnation.
- V90 front.
- V90 bakspoiler.
- V70 klarglas baklyktor
- 960 handtag runtom
- 945 takvinge med bromsljus
- V90 långa handtaget till baklucka
- Addon sidokjolar
- BMW M3 Chrome backspeglar med blinkers
och mycket mer.
Bilen lackerades även om i en Harley Davidsson grön lack. Motorhuven blev motivlackerad av flickan.com.
Interiör: 940 instrumentpanel, övrig inredning ifrån 89 - 740 TIC, halvskinn. Diverse inredningsdetaljer lackerade i bilens färg.
Framtidsplaner till sommaren:
- Gröna R spridare
- 3" LMM
- Guldbox & Bränslebox chippade efter Gröna R spridarna, respektive 3" LMM
- Ställbar BTR
- Mer laddtryck
- M90 växellåda och hydralisk koppling
- Aussie Locker differensial
- V90 torkare bak
- USA Blinkers
- 19" R fälgar
- Bättre bromsar (Original OK) och lackade etc
- Fixa diverse inredning
- Sportstolar (Sitta-still), eventuellt driftingratt etc om pengar tillåter
- Ljudsystem
- Xenon i alla lyktor
Och mycket mycket mycket mer!
Nu får vi väl ta lite bilder, men eftersom jag inte fick några direkt bra bilder innan den ställdes i vintervila får det duga tills vidare.
Kommenterar är mer än välkommna!

-----------------------------------------------------------------------
Några bilder från hemfärden:
![http://forumbilder.se/images/57212011105307e23c.jpg]()
![http://img18.imageshack.us/img18/8324/dscn2234ip.jpg]()
![http://img94.imageshack.us/img94/9535/dscn2243k.jpg]()
Närmare bild på bakljusen:
![http://img819.imageshack.us/img819/81/dscn2242s.jpg]()
Motorrummet:
![http://img207.imageshack.us/img207/4026/dscn2236v.jpg]()
![http://img265.imageshack.us/img265/1074/dscn2237.jpg]()
![http://img695.imageshack.us/img695/3553/dscn2238a.jpg]()
Interiör:
![http://img155.imageshack.us/img155/5001/dscn2254ti.jpg]()
![http://img33.imageshack.us/img33/482/dscn2281jq.jpg]()
![http://img820.imageshack.us/img820/5969/dscn2282d.jpg]()
Det var lite bilder på hur bilen ser ut. OBS: Bilen är INTE tvättad, polerad och har stått ett jävla tag när bilderna togs.
Kommenterer är mer än välkomna, och feedback är bara kul!
