Den motorn håller hur länge som helst om du sköter i alla fall det grundläggande, som sagt ingen kamrem eller liknande heller utan service innehåller bara olja och filter och med 10.000mils intervall tändstift. Mycket lätt bil att arbeta med, gott om utrymme att komma åt och en service gör man själv på kanske 15-25 minuter. Sjätte cylinderns tändstift kan eventuellt vara lite svårt att komma åt, men lossar man hållaren för kupéfiltret som sitter "i vägen" har man gott om plats. Det är lite olika hur man gör, jag hade aldrig några problem att komma åt med nyckeln trots att detta satt på plats men min far brukade ta sig tid att lossa filtret...
320i med 170hk räcker till för att få en pigg bil, nackdelen med den modellen är att en 330i kostar inte mer i underhåll och dricker mindre bensin på grund av högre utväxling framför allt i högre fart. Om inte försäkringspremien för 330i är mycket dyrare så tycker jag du skall satsa på en sådan, för både 320i och 325i framstår som trötta surhinkar jämfört med 330i som är grymt pigg.
BMW E46 finns för övrigt med fyrhjulsdrift den med och får då tillägget x, till exempel 325xi eller 330xi, och bakhjulsdrift samt fyrhjulsdrift uppträder på två olika vis vid både vanlig körning och på sladd men bägge är "hanterbara" på ungefär samma vis. Jag tycker personligen det är lite onödigt med 4WD, dyra bränslenotor året runt för att vara lite snabbare iväg från rödljusen ett par månader om året? Dessutom är 4WD dyrare att reparera om det går sönder, helt enkelt fler delar som kan gå sönder och fler slitdelar.
Oavsett kan jag rekommendera modellen, BMW är billig i drift, håller väl och bjuder på en hel del körglädje. Annars är Mazda Rx-8 en kanontrevlig bil och jag har inte hört något ont om den modellen, men jag hade aldrig köpt en högerstyrd sådan. Det är sin sak med modeller som aldrig tillverkats som vänsterstyrd exempelvis Nissan Skyline, men vänsterstyrda Rx-8 är ändå en relativt vanlig bil i Sverige och då måste det kännas urfånigt att komma körandes i en sådan med ratten på fel sida...