Emilius skrev:
Mattman skrev:
Gamla bilar känns gamla, för att om en bil har gått 30000 mil, så är det ingen som har gjort allt det här 6 ggr... Man ska vara glad om man köper en volvo där folk bytt olja en gång som senaste 10000 milen..
Så sant som det är sagt.
När jag köpte min 745 var allting under huven i samma färg, brunt.
Såg ut som ingen hade öppnat huven på 10 år ungefär och jag förfarar att det även var så,
då kamremmen hade gått av, den hade bara gått 24 tusen mil för den var bytt senast 94,
det kändes som den var gjord i plast
Styrservooljan var grå och detta gjorde att det kändes som bilen inte hade servo ens.
Motoroljan var väl normal, lite mörk, iofs slamrar den mer än polarens 740 med samma motor.
Kylarvattnet var brunt.
Naturligtvis läckage vid oljelocket som vanligt "Va, sitter det en packning där?"
Efter ett byte av alla vätskor och kamrem osv och en noggrann motortvätt känns den dock helt kanon,
och ser väldigt fin ut under huven.
Att den inte är skruvad med är ju en fördel på vissa sätt i det fallet då allting satt där det ska sitta,
och under lagret av skit var allt snyggt.
Men det finns ju betydligt värre fall. Och såhär ser gamla bilar alltför ofta ut.
Det folk verkar missa är att det är dem äldre bilarna som behöver intensivare vård.