2370
Sök

Svetsad diff i högre hastigheter?

248 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#1
funderat kring svetsdiff. nu när man lagt igen det lilla diffhuset, hur är det med att köra bilen i högre hastigheter?
iom att däcken inte får ha olika rotationer längre så är ju sladd nästan ett faktum. men hur är det med att köra en ihopsvetsad filur på vinterväglag i 110knyck efter motorvägen? mycket att oroa sig om eller är det bara lugna puckar?

2 266 Inlägg
5 december 2011
#2
Har själv inte märkt nån större skillnad förutom om du gasar på hårt och knycker till i ratten så kan man sladda i motorvägshastigthet

svetsdiff !!!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
5 december 2011
#3
Brett e fett.  smile 
Braukar inte vara nåt problem,men kommer underfund med hur bilen reagerar snabbt.

248 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#4
jag har ju inte tänkt satsa på att ligga i några större hastigheter. än mindre göra några snabba ratt ryckningar.. smile

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
1 277 Inlägg
9 december 2011
#6
rakt fram äre inga problem det är när du svänger och hjulen vill snurra i olika hastigheter som problemen uppkommer, besiktningen gillar inte heller diffat så det får man smyga med lite

248 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#7
cykelpump skrev:
rakt fram äre inga problem det är när du svänger och hjulen vill snurra i olika hastigheter som problemen uppkommer, besiktningen gillar inte heller diffat så det får man smyga med lite

jo jag förstog det, då däcken vill ha olika rotationshastigheter när man svänger. därför finns det en differential på bilar som fixar detta problem wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 december 2011
#8
cykelpump skrev:
rakt fram äre inga problem det är när du svänger och hjulen vill snurra i olika hastigheter som problemen uppkommer, besiktningen gillar inte heller diffat så det får man smyga med lite

fast hela iden med svetsdiff är ju att det ska gå brett i kurvorna wink

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 230 Inlägg
9 december 2011
#9
i höga hastigheter svänger du ändå inte spec mycket så rotations hastigheten i skillnad på höger och vänster är minimal har kört svetsat, Aussi locker och ja orginal dvs öppen diff och ingen skillnad alls på hur den beter sig i högre hastigheter.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 277 Inlägg
9 december 2011
#10
turboforssen skrev:
cykelpump skrev:
rakt fram äre inga problem det är när du svänger och hjulen vill snurra i olika hastigheter som problemen uppkommer, besiktningen gillar inte heller diffat så det får man smyga med lite

fast hela iden med svetsdiff är ju att det ska gå brett i kurvorna wink

Jojomen, kör svetsdiff på min volvo og, funkar fint, mkt trevligare å sladda dock lite svårare än när man enhjular men satan så skoj

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 december 2011
#11
cykelpump skrev:
turboforssen skrev:
cykelpump skrev:
rakt fram äre inga problem det är när du svänger och hjulen vill snurra i olika hastigheter som problemen uppkommer, besiktningen gillar inte heller diffat så det får man smyga med lite

fast hela iden med svetsdiff är ju att det ska gå brett i kurvorna wink

Jojomen, kör svetsdiff på min volvo og, funkar fint, mkt trevligare å sladda dock lite svårare än när man enhjular men satan så skoj

va tycker du det är svårare att sladda med aga diff

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 277 Inlägg
9 december 2011
#12
turboforssen skrev:
cykelpump skrev:
turboforssen skrev:

fast hela iden med svetsdiff är ju att det ska gå brett i kurvorna wink

Jojomen, kör svetsdiff på min volvo og, funkar fint, mkt trevligare å sladda dock lite svårare än när man enhjular men satan så skoj

va tycker du det är svårare att sladda med aga diff

inte mycket men det är ju en märkbar skillnad, om du har t ex en odiffad så snurrar ju ett jul i normal hastighet med grepp, det går inte att slada superbrett men det är enklare.

Däremot på diffad axel så slirar ju båda hjulen och då är det enklare att snurra när man kör fullt rattutslag då ackermanvinkeln stör åkandet och bromsar upp framvagnen, då snurrar man runt istället.

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
9 december 2011
#13
cykelpump skrev:
rakt fram äre inga problem det är när du svänger och hjulen vill snurra i olika hastigheter som problemen uppkommer, besiktningen gillar inte heller diffat så det får man smyga med lite

Seriöst dom skrattar bara här om man har agadiff. Och ska man hårddra det finns det inget som säger att du inte får ha agadiff.

Liten bonus är att du har garanterat lika bromsvärden på bägge hjulen tongue

Lite för mkt är precis lagom.

1 277 Inlägg
9 december 2011
#14
Berna skrev:
cykelpump skrev:
rakt fram äre inga problem det är när du svänger och hjulen vill snurra i olika hastigheter som problemen uppkommer, besiktningen gillar inte heller diffat så det får man smyga med lite

Seriöst dom skrattar bara här om man har agadiff. Och ska man hårddra det finns det inget som säger att du inte får ha agadiff.

Liten bonus är att du har garanterat lika bromsvärden på bägge hjulen tongue

Ja fick tyvärr nedslag så det beror nog på hur grinig han e tongue

172 Inlägg
9 december 2011
#15
cykelpump skrev:
turboforssen skrev:
cykelpump skrev:

Jojomen, kör svetsdiff på min volvo og, funkar fint, mkt trevligare å sladda dock lite svårare än när man enhjular men satan så skoj

va tycker du det är svårare att sladda med aga diff

inte mycket men det är ju en märkbar skillnad, om du har t ex en odiffad så snurrar ju ett jul i normal hastighet med grepp, det går inte att slada superbrett men det är enklare.

Däremot på diffad axel så slirar ju båda hjulen och då är det enklare att snurra när man kör fullt rattutslag då ackermanvinkeln stör åkandet och bromsar upp framvagnen, då snurrar man runt istället.

Skämtar du eller :OOO?

Ska dra upp någon film med vinterbilen så ska du få se !  : )

Allt handlar om vilja, våld och vaselin eller ja, i detta fallet SNÖ.. typ.

1 277 Inlägg
9 december 2011
#16
dappe89 skrev:
cykelpump skrev:
turboforssen skrev:
va tycker du det är svårare att sladda med aga diff

inte mycket men det är ju en märkbar skillnad, om du har t ex en odiffad så snurrar ju ett jul i normal hastighet med grepp, det går inte att slada superbrett men det är enklare.

Däremot på diffad axel så slirar ju båda hjulen och då är det enklare att snurra när man kör fullt rattutslag då ackermanvinkeln stör åkandet och bromsar upp framvagnen, då snurrar man runt istället.

Skämtar du eller :OOO?

Ska dra upp någon film med vinterbilen så ska du få se !  : )

Allt handlar om vilja, våld och vaselin eller ja, i detta fallet SNÖ.. typ.

ja menar det går att gå brett till en viss punkt sen snurrar du, den punkten hamnar längre bort om du ändrar till paralellstyrning istället för ackerman

EDIT: va ja menar är att på min volvo t ex kommer jag att sätta distanser i styrservon vid dom inre styrlederna då får man ökad styrvinkel men då ökar även ackerman, men skulle du ha paralellstyrning och ökad styrvinkel kan man få till fina backwardentrys, men dra gärna upp en film, finns för få sådana här tkr jag smile
Senast redigerat av cykelpump (9 december 2011)

172 Inlägg
9 december 2011
#17
cykelpump skrev:
dappe89 skrev:
cykelpump skrev:

inte mycket men det är ju en märkbar skillnad, om du har t ex en odiffad så snurrar ju ett jul i normal hastighet med grepp, det går inte att slada superbrett men det är enklare.

Däremot på diffad axel så slirar ju båda hjulen och då är det enklare att snurra när man kör fullt rattutslag då ackermanvinkeln stör åkandet och bromsar upp framvagnen, då snurrar man runt istället.

Skämtar du eller :OOO?

Ska dra upp någon film med vinterbilen så ska du få se !  : )

Allt handlar om vilja, våld och vaselin eller ja, i detta fallet SNÖ.. typ.

ja menar det går att gå brett till en viss punkt sen snurrar du, den punkten hamnar längre bort om du ändrar till paralellstyrning istället för ackerman

Så sant så! smile

1 277 Inlägg
9 december 2011
#18
dappe89 skrev:
cykelpump skrev:
dappe89 skrev:

Skämtar du eller :OOO?

Ska dra upp någon film med vinterbilen så ska du få se !  : )

Allt handlar om vilja, våld och vaselin eller ja, i detta fallet SNÖ.. typ.

ja menar det går att gå brett till en viss punkt sen snurrar du, den punkten hamnar längre bort om du ändrar till paralellstyrning istället för ackerman

Så sant så! smile

körde en edit men du va lite het på gröten tongue


Sök