2516
Sök

Besikting av trimmad volvo 940

6 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#1
Har kollat runt överallt och hittar inget riktigt bra svar på min fråga tongue Vad skulle besiktningsmännen säga om man kom in med en bil med ett extraktorgrenrör med toppmonterad turbo av modell stor? samt andra tryckrör, ic och lite annat smått och gott som inte är original smile Dom borde ju då absolut märka att bilen inte är i original skick och att effekten har höjts om dom nu inte är födda i farstun... men skulle bilen då kunna gå igenom besiktingen om allt är seriöst byggt då man oxå har uppgraderat bromsar och annat? om den nu inte skulle gå igenom en vanlig besiktning finns det då något sätt man kan regga bilen med dessa grejer?

bilen det gäller är en Volvo 940 ltt -96

undrar oxå när helbilsgodkännandet kom på volvo 940 smile

Hoppas det finns någon som har svar på mina frågor Tack på förhand smile


German Engineering
9 083 Inlägg
6 december 2011
#2
TG-Racing skrev:
Har kollat runt överallt och hittar inget riktigt bra svar på min fråga tongue Vad skulle besiktningsmännen säga om man kom in med en bil med ett extraktorgrenrör med toppmonterad turbo av modell stor? samt andra tryckrör, ic och lite annat smått och gott som inte är original smile Dom borde ju då absolut märka att bilen inte är i original skick och att effekten har höjts om dom nu inte är födda i farstun... men skulle bilen då kunna gå igenom besiktingen om allt är seriöst byggt då man oxå har uppgraderat bromsar och annat? om den nu inte skulle gå igenom en vanlig besiktning finns det då något sätt man kan regga bilen med dessa grejer?

bilen det gäller är en Volvo 940 ltt -96

undrar oxå när helbilsgodkännandet kom på volvo 940 smile

Hoppas det finns någon som har svar på mina frågor Tack på förhand smile

Troligtvis kommer bilen inte gå igenom besiktningen eftersom effekten är mer än original. Gäller också om det sitter annan turbo, IC osv. Motorn är avgascertifierad med original intercooler. Och byter man IC till exempel så upphör ju avgascertifieringen att gälla och då har man gjort en otillåten ändring som ska om besiktningsteknikern sköter sitt jobb ge minst en 2:a.

Helbilsgodkännandet till Volvo 940 kom -98.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

7 Inlägg
6 december 2011
#3
Då kommer vi nog ha lite problem då sad


7 274 Inlägg
6 december 2011
#4
Den ska inte gå igenom men polaren lyckades med sin. Toppmonterad turbo med wg ut genom skärmen...
Förvänta dig inte att det går att regga bilen så, ev att det kan finnas ett kryphål när man reggar för E85....


629 Inlägg
6 december 2011
#5
Dom har alltid varit snälla mot mina 940 LTTs, aldrig haft problem med att dom sagt nått om trimmning.
Enda jag gjort inför besiktning är att ställa ner laddet till orginal så den blir slö och fin..

En polare besiktade sin 940 GL (ej turbo) MED turbon på och dom sa inget.

Mröh

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 december 2011
#6
jag har besiktat med annan topp,turbo, avgas. spridare,lmm.luftfilter , intercooler. dock  lågt ställt laddtryck å topp osv ser ju inte besiktningsmännen heller. Men får man fel snubbe sitter man ju i skiten.
sist besiktade jag med org turbo och spridare lmm osv. Men när dom kollade över bakvagnen å såg lite svetsförstärkt osv så frågade han mig hur mycke effekt de brukade vara.
han noterade säkert dom fina stålomspunna slangarna med snabbkoppling på org turbon också :p



volvo 940 är inte helbilsgodkänd NÅGONSIN! volvo s40 är volvos första helbilsgodkända bil.


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 december 2011
#7
sen är de väl en sak om man kommer in med en bil som är rosthål i golvet på å kassa bromsar.
en fräsch bil där allt ser proper ut tror jag itne dom bryr sig så mycke om. en 940 har dessutom riktigt bra bromsar org allt sånt spelar ju roll.

hade jag varit besman hade jag inte brytt mig så mycke om de var fräscha bilar


6 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
jag har besiktat med annan topp,turbo, avgas. spridare,lmm.luftfilter , intercooler. dock  lågt ställt laddtryck å topp osv ser ju inte besiktningsmännen heller. Men får man fel snubbe sitter man ju i skiten.
sist besiktade jag med org turbo och spridare lmm osv. Men när dom kollade över bakvagnen å såg lite svetsförstärkt osv så frågade han mig hur mycke effekt de brukade vara.
han noterade säkert dom fina stålomspunna slangarna med snabbkoppling på org turbon också :p



volvo 940 är inte helbilsgodkänd NÅGONSIN! volvo s40 är volvos första helbilsgodkända bil.

Jaså vad besikta du med för topp? smile jag har funderat lite på att köra med 16v toppen men den ser dom ju en klar skillnad på jämfört om man typ skulle byta ifrån tex 530 till 531 smile men det är väll bara att åka in med grejerna och se vad dom säger smile man kanske har tur big_smile


6 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#9
Okej tack för alla snabba svar smile jag får åka in till besiktningen med grejerna och se vad dom säger smile kanske har tur big_smile annars får jag väll sätta dit original grejer och bara besikta med det smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 december 2011
#10
TG-Racing skrev:
Xuri skrev:
jag har besiktat med annan topp,turbo, avgas. spridare,lmm.luftfilter , intercooler. dock  lågt ställt laddtryck å topp osv ser ju inte besiktningsmännen heller. Men får man fel snubbe sitter man ju i skiten.
sist besiktade jag med org turbo och spridare lmm osv. Men när dom kollade över bakvagnen å såg lite svetsförstärkt osv så frågade han mig hur mycke effekt de brukade vara.
han noterade säkert dom fina stålomspunna slangarna med snabbkoppling på org turbon också :p



volvo 940 är inte helbilsgodkänd NÅGONSIN! volvo s40 är volvos första helbilsgodkända bil.

Jaså vad besikta du med för topp? smile jag har funderat lite på att köra med 16v toppen men den ser dom ju en klar skillnad på jämfört om man typ skulle byta ifrån tex 530 till 531 smile men det är väll bara att åka in med grejerna och se vad dom säger smile man kanske har tur big_smile

De var bara 531a med ställbart drev osv på.

har du extrem otur så åker du på registreringsbesiktning å huruvida bilprovningen är hårda med de, har jag ingen aning om. MEN om du blir stannad av polis å får registretingsbesiktning så kan du behöva göra hela bilen orginal å få ett bevis/godkännande av tex en auktorisread verkstad efter att dom har gått igenom ALL mekanik å elektronik i bilen å fastslagit att den är helt orginal, för att sedan besikta bilen å få den godkänd att köras på svenska vägar igen.

du kan ju klura själv på hur långtid de tar för auktoriserad verkstad å kontrollera bilen å vad dom har för ungefär timpeng på att A 1+++kr


6 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#11
Xuri skrev:
TG-Racing skrev:
Xuri skrev:
jag har besiktat med annan topp,turbo, avgas. spridare,lmm.luftfilter , intercooler. dock  lågt ställt laddtryck å topp osv ser ju inte besiktningsmännen heller. Men får man fel snubbe sitter man ju i skiten.
sist besiktade jag med org turbo och spridare lmm osv. Men när dom kollade över bakvagnen å såg lite svetsförstärkt osv så frågade han mig hur mycke effekt de brukade vara.
han noterade säkert dom fina stålomspunna slangarna med snabbkoppling på org turbon också :p



volvo 940 är inte helbilsgodkänd NÅGONSIN! volvo s40 är volvos första helbilsgodkända bil.

Jaså vad besikta du med för topp? smile jag har funderat lite på att köra med 16v toppen men den ser dom ju en klar skillnad på jämfört om man typ skulle byta ifrån tex 530 till 531 smile men det är väll bara att åka in med grejerna och se vad dom säger smile man kanske har tur big_smile

De var bara 531a med ställbart drev osv på.

har du extrem otur så åker du på registreringsbesiktning å huruvida bilprovningen är hårda med de, har jag ingen aning om. MEN om du blir stannad av polis å får registretingsbesiktning så kan du behöva göra hela bilen orginal å få ett bevis/godkännande av tex en auktorisread verkstad efter att dom har gått igenom ALL mekanik å elektronik i bilen å fastslagit att den är helt orginal, för att sedan besikta bilen å få den godkänd att köras på svenska vägar igen.

du kan ju klura själv på hur långtid de tar för auktoriserad verkstad å kontrollera bilen å vad dom har för ungefär timpeng på att A 1+++kr

oj då ja de vore ju inge vidare det sad men kanske börjar med toppen jag har smile sitter ju redan 531:a på smile fast han kommer få sig en portning med de ser ju inte besiktningen smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 december 2011
#12
du plockar ju bra med effekt på en org 531:a.....


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
6 december 2011
#13
Hur många hk plockar du ut just nu ???

Såg att du hade en HX40 hehehe big_smile

C H E V R O L E T <3

6 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#14
Children-Of-Bodom skrev:
Hur många hk plockar du ut just nu ???

Såg att du hade en HX40 hehehe big_smile

De är hx40:in som ska dit, nu sitter det en 16t på och skulle väll uppskatta till lite över 200 hk just nu smile


59 Inlägg
10 december 2011
#15
Kan man inte avbryta en besiktning om dem börjar prata om regbes ? har för mig att det är så, så du kan alltså betala och dra vad jag har hört ialf tongue


German Engineering
9 083 Inlägg
10 december 2011
#16
skoga skrev:
Kan man inte avbryta en besiktning om dem börjar prata om regbes ? har för mig att det är så, så du kan alltså betala och dra vad jag har hört ialf tongue

Man får avbryta MEN alla anmärkningar lagras till nästa gång oavsett om du avbryter eller inte.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

040 RedLine
1 219 Inlägg
10 december 2011
#17
Ja besiktiga min exakt som den är, bara lite lägre ladd smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
10 december 2011
#18
Man brukar säga att så länge du kör med original grenrör så brukar de gå bra, såvidare inte besiktningsmannen e sosse smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

German Engineering
9 083 Inlägg
10 december 2011
#19
BrajjAxx skrev:
Man brukar säga att så länge du kör med original grenrör så brukar de gå bra, såvidare inte besiktningsmannen e sosse smile

Grejer som inte är original och monterade på bilen ska skrivas ner i protokollet och ge anmärkning. Vill man slippa ombesiktning och spara pengar, kör med original grejer smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Forummoderator
26 341 Inlägg
10 december 2011
#20
BrajjAxx skrev:
Man brukar säga att så länge du kör med original grenrör så brukar de gå bra, såvidare inte besiktningsmannen e sosse smile

Jag tror inte det spelar nån roll om besiktningsmannen är sosse.
Han/hon kan lika gärna vara kristdemokrat eller vad som helst för att det ska sluta med en tumme upp eller en tumme ner.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök