2277
Sök

Fläkten har slutat funger på min saab 9-5

5 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Fläkten slutade fungera för några veckor sedan, men då räckte det med att man bankade lite på högersidan... ungefär vid passagerarens vänsterfot under handskfacket.

Nu funkar inte detta heller, nu kommer det inte ut någon luft alls, men fläkten (eller motorn) låter ändå. Ljudet kan liknas vid ett missljud. Man hör att fläktmotorn är igång o kämpar på högvarv, men ingen luft kommer.

När man håller i off o auto så får jag upp följande felkod: 1     08

Har kollat runt vad detta betyder o då får jag följande: Perceived temperature in cabin too high or too low compared to the set temperature.

Detta kan bero på att bilen var kall när jag gick ut för att felsöka.

Är det någon som vet vad felet är på min fläkt?

Mvh
Peter
Senast redigerat av ronaldopeter (6 december 2011)

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
6 december 2011
#2
Vanligt förekommande är att fläkten ger upp, men eftersom den går verkar det inte vara fallet.
Däremot verkar ju din värmereglering/luftspjäll vara vajsig.

Vad händer om du gör norsk reset/rycker batteripol?

Fippla med alla manuella inställningar på ACC-panelen och se om något gör någon skillnad.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

564 Inlägg
6 december 2011
#3
Jag har varit med om en 9-5 som var full av gamla löv och skit i systemet så den kunde inte suga in någon luft.

5 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#4
hmm tror inte att det är löv eftersom fläktmotorn ger ifrån missljud. När man smällde till den förr så kom den igång, men det gör den inte nu längre. Den låter dock fortfarande med missljud.

Vad innebär en norsk reset? att jag ska koppla ur batteriet och sen koppla det igen?

508 Inlägg
6 december 2011
#5
Så där hade jag det med min fläkt. Hade 1 08 som felkod och fick banka på mitten/sidan på instrumentbrädan så funka den med samma prosedur i en månad sen lät den väldigt konstigt och sen funka den inte alls. Eftersom fläkten innehåller kol som tar slut så kan det även funka att byta men bättre att byta hela fläkten.

Jag bytte själv på ca 3 timmar och är inte så van och det gick bra fast bökit och krånglig var det.


457 Inlägg
6 december 2011
#6
Sitter här och forskar.

Undrar om din "luftblandningsmotor" som det så vackert heter har pajat... Den sitter nämligen till vänster om passagerarens ben. Där du knackat. Prova byt den!

5 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#7
tack för hjälpen!

Fråga till skalman: Var sitter den här fläkten respektive kolet? Hur mycket kostar det att köpa nya delar tror du?

ska kolla runt och se om jag hittar ngt pris själv.

5 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#8
Tja!

har kollar runt på nätet och en ny motor kostar 1700-1900 kr.

Om motorn hoppar igång efter att man bankat på den så brukar det vara kolet. detta skall kosta några hundralappar om man lämnar in den på bilelektrofirma.

Nu har jag tänkt plocka av min fläktmotor. Någon som vet vart den sitter och ngt speciellt att tänka på när man gör detta?

tacksam för alla tips och råd.

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
5 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#10
riktigt bra beskrivning!

Tack! Hoppas bara det är detta som är fel nu smile

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
7 december 2011
#11
det sägs att man måste ha avdragare för att lossa torkararmarna annars så ser det inte ut att vara komplicerat.


Sök