2231
Sök

Konarea vs utrymme, två 10or eller en 15on bas

1 129 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Jag har tänkt skaffa två 10or iställe för en 12a för att få mer konarea utan att det tar för mycke utrymme. Men undrar hur mycket det kan skilja ifall jag skaffar en 15on istället.

Prismässigt så brukar två basar ofta kosta mer än en och i flera fall kräva mer effekt även om de är mindre. Men blir lådans storlek så mycke mindre.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 december 2011
Skulle gissa på att lådan blir större med en 15"are.
Men du har ju även slaglängd att ha i åtanke, en 15"are har ofta längre slaglängd än en 10"are.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 129 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Skulle gissa på att lådan blir större med en 15"are.
Men du har ju även slaglängd att ha i åtanke, en 15"are har ofta längre slaglängd än en 10"are.

Jo, jag misstänker oxå att lådan blir större. Men om det inte skiljer så mycket så det är värt de lilla extra. Är ute efter finlir.
Senast redigerat av Palicuse (7 december 2011)

1 129 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Lite gammal tråd kanske. Men jag har 2 st 10or nu och känner en viss av saknad av djupbas. De gånger som jag har haft en eller två 12or så har jag upplevt att djupbasen är lite speciell. Men i dB så slår oftast två 10or en 12a och två 12or kommer troligen kräva lite för stor låda för det bygget jag är ute efter. Så jag kanske måste släppa taget lite om åsikten av att 15" är för stort i en personbil och prova en 15"are istället för två 12or?.

21 761 Inlägg
28 oktober 2012
Du har ju provat några olika kombinationer hittills, då kan du säkert prova några till och använda 15" den här gången. wink

2 665 Inlägg
28 oktober 2012
Ja 15 är för stort. Saknar du djupbas beror det inte på storleken.

Det beror på modell och låda.

Berätta exakt vad du har för bas o hur du byggt lådan?!

Även slutsteg o musiken påverkar ju mängden djupbas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 129 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Rickard-v skrev:

Jag har 2 st Hertz HX250D. Och lådan är lite lite större än den största som Hertz rek. Har provat mig fram med portlängden oxå. Och den går i princip inte att få så mycke längre i lådan än va den är. Basarna spelar väldigt bra i min e36 kombi, men det vore inte fel ifall de fyllde ut lite mer på djupet i kupén. Och undrar om lite mer konarea möjligen kunde ha hjälpt till. Vill dock inte ha för stor låda i bilen, så om jag ska ha större bas så blir det bra en.

2 665 Inlägg
28 oktober 2012
vad har du för steg?

Det råkar inte vara så att du har ett subsonicfilter inkopplat i steget som tar bort det lägsta tonerna?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 oktober 2012
Rickard-v skrev:

15" är för stort för vad?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Rickard-v skrev:
vad har du för steg?

Det råkar inte vara så att du har ett subsonicfilter inkopplat i steget som tar bort det lägsta tonerna?

Jag har ett Stetsom 3K steg och subsonicfiltret står på ca 30Hz med tanke på att lådan är så pass stor.

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Detta med att 15 tum blir för stort tror jag är mer upp till var och en. Men själv håller jag med om att 15 tum blir lite stort för personbilar o så. Funkar nog bättre till minibussar o sånt som har större utrymme att fylla upp. Men ifall jag vill upp mer konarea så måste jag nästan prova på en sån bas pga att två st 12or i portad låda troligen tar mer plats som i sin tur blir ett minus jämfört med en 15.

Designer.
1 260 Inlägg
29 oktober 2012
Testa sänka avstämningen innan du byter bas. Vet du vad lådan är avstämd till?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Testa sänka avstämningen innan du byter bas. Vet du vad lådan är avstämd till?

Runt 35-40Hz.

3 466 Inlägg
29 oktober 2012
Tror inte du ska fästa dig så mycket just vid storleken på basarna utan mer på själva basens karaktär..

Ska du ha en som klarar djupbas bra så ska du kolla efter en med lågt Fs-värde och mycke slaglängd (Xmax). Har den dessutom högt Vas-värde och BL-faktor så skvallrar de om att den är lättdriven och klarar djupbasen bra.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

564 Inlägg
29 oktober 2012
M_icke_ skrev:
Tror inte du ska fästa dig så mycket just vid storleken på basarna utan mer på själva basens karaktär..

Ska du ha en som klarar djupbas bra så ska du kolla efter en med lågt Fs-värde och mycke slaglängd (Xmax). Har den dessutom högt Vas-värde och BL-faktor så skvallrar de om att den är lättdriven och klarar djupbasen bra.

Har du något bra exempel på en bas med de egenskaper du skrev? Jag har fått för mig att det är svårt att hitta basar som spelar djupbas bra men ändå vara lättdriven. Jag tänker i stil med HCCA. Btw jag är inte dryg utan nyfiken!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

3 466 Inlägg
29 oktober 2012
Lillalilja skrev:
M_icke_ skrev:

Har du något bra exempel på en bas med de egenskaper du skrev? Jag har fått för mig att det är svårt att hitta basar som spelar djupbas bra men ändå vara lättdriven. Jag tänker i stil med HCCA. Btw jag är inte dryg utan nyfiken!

HCCA är ett extremt exempel tongue

Men är man ute efter lättdrivna basar så är det VAS-värdet man ska kolla på. Desto högre detta värdet är desto mjukare är basens upphängning. Det är dock viktigt att man tänker på att konvikten bör vara lite lägre på en mjuk bas för att den inte ska bli släpig. Har man lätt kona och stark magnet kan man få en bas som är blixtsnabb även om den är mjuk och lättdriven.

Ett bra exempel är RE SR-serien som fyller dessa kriterier väldigt bra. Både snabb, lättdriven och lirar riiktigt djupt! smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Designer.
1 260 Inlägg
29 oktober 2012
Tror ändå det har något med lådan,avstämningen eller någon inställning att göra. Det jag hört av den basen så är djupbas inga problem.

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Tror ändå det har något med lådan,avstämningen eller någon inställning att göra. Det jag hört av den basen så är djupbas inga problem.

Nej. Som jag sa tidigare så spelar basarna på bra med både tryck och djup. Men vill att det ska fylla ut lite mer i kupén. Tror ex att basarna hade fyllt ut i kupén så det hade räckt till och blivit över om de hade suttit i en halvkombi.
Senast redigerat av Palicuse (29 oktober 2012)

1 129 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:

I detta fallet så tror inte att det räcker riktigt med att skaffa en bas som är lättdriven och spelar bra djupbas. För då hade jag ex kunnat bygga en extremare låda till en 12a eller nåt sånt.

Designer.
1 260 Inlägg
29 oktober 2012
Basarna du har finns ju även i 15". Kräver inte så stor låda heller.

Sök