3763
Sök

Skambud från försäkringsbolag

Fri fart för ett fritt folk!
14 443 Inlägg
7 december 2011
Hamilton skrev:
ferr skrev:
Jag har suttit här och läst hela händelsen och om hur det går för dig samtidigt som jag skakar på skallen.
Din försäkringsbolag verkar helt jävla bänga, fan va sur jag skulle blivit om dom höll på så med mig.
Har du på papper att din bil har gått endast 13.500 mil(?) så ska du få antingen en likvärdig bil ELLER ersättning.
Dom kan inte bara säga att dom TROR att den är skruvad osv osv har man inte bevis i det här landet har man inte 1 skit. Dom har värderat den till 50k eftersom dom TROR den är skruvad och har gått 20.000(?) säg då att du vill ha BEVIS och VARFÖR dom tror den är skruvad, tro kan dom göra i kyrkan!

Likvärdig bil ligger på 95k i blocket och de är en -00 som gått mellan 13 - 14000 mil

När det gäller försäkringar är det du som försäkringstagare som har bevisbördan (Att det föreligger ett fösäkringsärende) dvs det är du som måste bevisa att bilen gått 13.500mil.
Har man en bil som är i ett skick som är utöver det normala så kan det vara bra att ha det dokumenterat, med bilder,kvitton m.m

Att man själv tycker sig ha en finare bil än genomsnittet hjälper tyvärr inte om man inte kan bevisa det

Mvh
Hamilton

men samtidigt ska man kunna köpa en likvärdig bmw för pengarna man får

och en sökning på blocket visar ganska tydligt att man inte kan köpa en bmw cab från 00 för dom pengarna
oavsätt miltalet  finns inte ens en aut tillsalu

Kör fort så hinner inget hända...

75 Inlägg
7 december 2011
Hamilton skrev:
ferr skrev:
Jag har suttit här och läst hela händelsen och om hur det går för dig samtidigt som jag skakar på skallen.
Din försäkringsbolag verkar helt jävla bänga, fan va sur jag skulle blivit om dom höll på så med mig.
Har du på papper att din bil har gått endast 13.500 mil(?) så ska du få antingen en likvärdig bil ELLER ersättning.
Dom kan inte bara säga att dom TROR att den är skruvad osv osv har man inte bevis i det här landet har man inte 1 skit. Dom har värderat den till 50k eftersom dom TROR den är skruvad och har gått 20.000(?) säg då att du vill ha BEVIS och VARFÖR dom tror den är skruvad, tro kan dom göra i kyrkan!

Likvärdig bil ligger på 95k i blocket och de är en -00 som gått mellan 13 - 14000 mil

När det gäller försäkringar är det du som försäkringstagare som har bevisbördan (Att det föreligger ett fösäkringsärende) dvs det är du som måste bevisa att bilen gått 13.500mil.
Har man en bil som är i ett skick som är utöver det normala så kan det vara bra att ha det dokumenterat, med bilder,kvitton m.m

Att man själv tycker sig ha en finare bil än genomsnittet hjälper tyvärr inte om man inte kan bevisa det

Mvh
Hamilton

Men han hade papper på att den gått 13500 mil om jag inte har fel och en massa bilder i datorn? Räcker inte det som bevis då eller måste man ha något mer?

1 067 Inlägg
7 december 2011
Har de sökt på rätt kaross? Finns en på blocket för 55 men det är en e36..  Finns ingen e46 på blocket under 95 tusen..

Men söker de på E36 kan jag nog tänka mig de hittar massor för kring 40 - 50k..

8 886 Inlägg
7 december 2011
ferr skrev:
Hamilton skrev:
ferr skrev:

Mvh
Hamilton

Men han hade papper på att den gått 13500 mil om jag inte har fel och en massa bilder i datorn? Räcker inte det som bevis då eller måste man ha något mer?

Att ha papper på att den gått 13500mil kan räcka beroende på varifrån dom kommer, men det är FB som slutligen avgör om det räcker som bevis.

Eftersom det här är en importerad bil så kan man inte leta likvärdig bil bland svenskålda man får leta i bland annat landet man köpt bilen i.
Importerade bilar värderas alltid lägre än svensksålda.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

75 Inlägg
7 december 2011
Hamilton skrev:
ferr skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Att ha papper på att den gått 13500mil kan räcka beroende på varifrån dom kommer, men det är FB som slutligen avgör om det räcker som bevis.

Eftersom det här är en importerad bil så kan man inte leta likvärdig bil bland svenskålda man får leta i bland annat landet man köpt bilen i.

Mvh
Hamilton

Okej det är jävligt ruttet från deras sida att dom får bestämma ifall de räknas som bevis eller inte tycker jag :s
Då kan man ju tycka att dom ska köpa in en import bil från utlandet som är "likvärdig" eller håller dom inte på med sånt kanske?

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
@Dieselsmurfen: Jag har redan bett om att få se annonser på en Bmw 323 cab med priser på mellan 50-60.000 kr. Men dom sysslar inte med sånt, utan de ersätter mig bara med pengar. Därefter får jag själv leta efter bil.

@ferr: Ja, kanske det? Ska kolla upp det, det skadar ju inte.

@Matte: Jag har ju som sagt varit i kontakt med handelskammaren och de har redan gjort en "smurfarna" värdering på min bil. Dom har åkt ut till skroten och kollat på min bil (och ändå missat att det är en automat växellåda?!) När jag ringde honom och fråga varför det står manuell växellåda så var han osäker på om det var manuell eller automat. Men eftersom att jag har så stor trut så kunde jag inte hålla käft och sa att det var en automatlåda i samtalet. Värderaren var då tvungen att gå hem och kolla om han bara skrivit fel eller om han värderat fel. Då ringde jag upp försäkringsbolaget och frågade hur dom tar ställning till det?! Dom svara att det inte är en riktig värdering samt att jag bör ta kontakt med handelskammaren, vilket jag också skall göra.Skall kontakta värderingsmannen idag och kräva tillbaka mina pengar. 3137 kronor kostade en värdering som heter "www.bilpriser.se". Jag har nu efter att ha valt en värderare från handelskammaren aldrig göra det igen. Namn på personen som värderade min bil kommer att presenteras i forumet inom kort, I syfte för att varna er andra.

Missade jag något? Jag blir argare och argare för varje inlägg jag gör. Man blir så otroligt ilsken och besviken samtidigt

14 443 Inlägg
7 december 2011
Hamilton skrev:
ferr skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Mvh
Hamilton

men man kan inte anta att man ska köpa en ny bil i afrika bara för att bilen är intagen därifrån för då ska dom även betala resan dit en tolk osv

det är en bil i sverige dom ska betala sen om det är import eller inte som finns på blocket är jhu ganska ointresant

när jag tog striden med fb bolaget så presenterade jag samtliga alternativ som fanns på blocket tittade även på samtliga bilar som fanns i närheten
efter jag gjort detta så gav sig försäkringsbolaget VÄLDIGT fort

och det handlade om en importbil oxå
och enligt dom skulle den vara mätarskruvad allt hängde på att motor+låda hade gått 12.000mil och karossen hade gått 15K enligt försäkringsbolaget

endå värderade dom bilen till 33k inkl 2st barnstolar med självrisken avdragen
detta var en 855turbo med aut
var 2år sen

men det gäller att ta dom på rätt sätt och prata med dom när man har ALL fakta och ge dom svar på tal
så när dom påstår en sak så bevisar man motsatsen utan att dom ens hinner prata klart

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Jag kan ju lägga in några bilder på bilen när jag kommer hem. Då kan ni ju själva avgöra om bilen är en 60.000kr´s bil eller en 100.000kr´s bil.

En sak som man inte bör glömma är att bilen skall värderas utifrån av den bilen var värd i Augusti, DVS i sommras

8 886 Inlägg
7 december 2011
Growe skrev:
Hamilton skrev:
ferr skrev:

Mvh
Hamilton

men man kan inte anta att man ska köpa en ny bil i afrika bara för att bilen är intagen därifrån för då ska dom även betala resan dit en tolk osv

det är en bil i sverige dom ska betala sen om det är import eller inte som finns på blocket är jhu ganska ointresant

när jag tog striden med fb bolaget så presenterade jag samtliga alternativ som fanns på blocket tittade även på samtliga bilar som fanns i närheten

och enligt dom skulle den vara mätarskruvad allt hängde på att motor+låda hade gått 12.000mil och karossen hade gått 15K enligt försäkringsbolaget

var 2år sen

men det gäller att ta dom på rätt sätt och prata med dom när man har ALL fakta och ge dom svar på tal
så när dom påstår en sak så bevisar man motsatsen utan att dom ens hinner prata klart

Vi kan ju vända på det hela, Varför ska FB överhuvudtaget försäkra bilar som köparen själv hämtat hem och sedan vid ett ärende så får FB betala för att köparen tjänat pengar på sin egna import, det är inte rimmligt att FB ska betala din vinst vid importen. Att du åkt till "Afrika" och köpt en bil är ditt problem och inte FB vid Afrika senariot får du åka ner dit och köpa en livärdig och givetvis stå för kostnaderna för resan ner.

Kan man bara bevisa och prata för sig som i ditt fall så brukar det lösa sig som du själv märkt.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Growe skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

var 2år sen

Vi kan ju vända på det hela, Varför ska FB överhuvudtaget försäkra bilar som köparen själv hämtat hem och sedan vid ett ärende så får FB betala för att köparen tjänat pengar på sin egna import, det är inte rimmligt att FB ska betala din vinst vid importen. Att du åkt till "Afrika" och köpt en bil är ditt problem och inte FB vid Afrika senariot får du åka ner dit och köpa en livärdig och givetvis stå för kostnaderna för resan ner.

Kan man bara bevisa och prata för sig som i ditt fall så brukar det lösa sig som du själv märkt.

Mvh
Hamilton

Hur ser man på alla andra kostander som man inte kan undvika? Plåtar som man skall köra hem med, försäkring, ursprungskontroll, reg-besiktning, besiktning svenska plåtar osv?

14 443 Inlägg
7 december 2011
Hamilton skrev:
Growe skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

var 2år sen

Mvh
Hamilton

fast ingenstans står det att bilen är importerad av nuvarande ägare
så då kan man inte gärna kolla annonser utomlands

att veta vad man talar om hjälper mycket

största anledningen att dom trilskas och att det tar tid är att dom är ganska säkra enligt sig själva om att ägaren själv tänt eld på bilen

vanligaste sättet när någon gör ett försäkringsbedrägeri

men med lite kött på benen så skulle jag bara lägga upp priser på SAMTLIGA cabar som finns att tillgå från bilförsäljningssidor och blocket

och sen presentera detta på ett bra sätt
så ger dom sig nog

1 853 Inlägg
7 december 2011
De har inget kontor där du bor så du kan åka dig och snacka med dem öga mot öga osv. Och lägga fram de bevisen du har som styrker det du säger.

Jag skulle hemskt gärna vilja veta vilket bolag det rör sig om?

Hoppas det löser sig för dig!

/mvh soyd

14 443 Inlägg
7 december 2011
soyd skrev:
De har inget kontor där du bor så du kan åka dig och snacka med dem öga mot öga osv. Och lägga fram de bevisen du har som styrker det du säger.

Jag skulle hemskt gärna vilja veta vilket bolag det rör sig om?

Hoppas det löser sig för dig!

/mvh soyd

säkert trygghansa

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
7 december 2011
Mycket intressant läsning men otroligt dåligt av försäkringsbolaget, jag blir väldigt nyfiken vilket det är så man kan byta själv..
Visst händer det att många lever i övertro på sin bils värde men i det här fallet så finns det ingen likvärdig bil till salu under hela tiden fram tills nu för den summan dom erbjuder. Jag tycker det är totalt falsk marknadsföring från försäkringsbolagets sida att erbjuda en helförsäkring när man inte ersätter fullvärdet.

Jag blir själv lite fundersam när man har bilar som aldrig sålts i Sverige i det utförandet, de kommer från Italien resp Usa och för att få tag i en sån bil blir man ju tvungen att importera. Det finns inget som säger att de är sämre bilar för det.
Senast redigerat av Niklasw (7 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Nej, det äte inte trygghansa, IF eller länsförsäkringar. smile
Hur funkar det juridiskt att skriva ut namn på försäkringsbolag i ett forum i min sits?

782 Inlägg
7 december 2011
Kan väl inte vara något konstigtmed att skriva vilket F-bolag det är ,,du skrev ju just ut namnen på tre stycken ...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
7 december 2011
Maikel skrev:
Nej, det äte inte trygghansa, IF eller länsförsäkringar. smile
Hur funkar det juridiskt att skriva ut namn på försäkringsbolag i ett forum i min sits?

Folk är nyfikna för "egen vinning" men du tjänar INGET på att hänga ut någon i din nuvarande sits. Vänta tills allt är klart iallafall. Då kanske allt har löst sig och folk slipper byta bolag till höger och vänster (och skulle folk lyssna på alla som stöter på problem så har dom inget kvar att välja...så..?)

VÄNTA!

/Mattias

1 067 Inlägg
7 december 2011
Tycker du ska fråga dem om de räknat på rätt kaross..   Skiljer en jävla massa mellan e36 och e46 och för den oinvigde så kan de likna varandra..   Spciellt om man bara ids läsa rubriken och priset på blocket som den här outfiten smile

mopar300
7 december 2011
du skall stå på dig å inte ge efter....
dom skall kolla vad bilen är värd och det är efter listan som bilförsäljarna har.
ring till din bmw-handlare eller åk dit å få lite mer info om just din modell......
lägg fram det till din snubbe på fb och konstatera fakta....
det finns annars bra advokater till detta med.och skulle fb förlora så får dom betala kalaset......lycka till....

342 Inlägg
7 december 2011
Maikel skrev:
Hur ser man på alla andra kostander som man inte kan undvika? Plåtar som man skall köra hem med, försäkring, ursprungskontroll, reg-besiktning, besiktning svenska plåtar osv?

Håller med om att FB:s värdering i det här fallet är alltför lågt.
Men som kommentar till ovanstående citat: FB:s roll är att fastställa bilens värde och dess värde enkom.

Omkostnader för att hämta en bil, oavsett om den står inrikes eller utrikes, är ju inget som påverkar bilens värde i sig och följaktligen inget som FB ersätter.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Sök