Det gäller en Bmw 323 cab från 2000 som har brunnit ner. Detta hände i mitten av augusti månad när bilen stod parkerad i Södertälje centrum.
Bilen är importerad i början av 2010 från tyskland.
Enligt mätaren samt servicebok så har bilen gått 13500mil i dagsläget.
Jag anmälde händelsen samma dag till både polis (som var på plats) samt till FOLKSAM.
3 månader senare efter att försäkringsbolaget har slarvat samt att detta ärende har "hamnat mellan stolarna" då utredare har lagt över ärendet på en verderare som inte var medveten om detta låg på honom så får jag ett bud på 60.000 SEK.
Försäkringsbolaget meddelar även att bilen troligen har en skruvad mätare då den var inne på Service hos Bmw 2008 och hade gått drygt 15.000 mil.
Försäkringsbolaget tror att bilen har rullat cirka 18.000 mil samt att serviceboken som är stämplad hos BMW i tyskland är falsk.
Försäkringsbolaget ville inte diskutera priset och hänvisade mig till Handelskammarens värderingsmän.
Jag klickade in mig på
www.chamber.se och hittade en värderingsman som bor nära mig. Värderingsmannen kontaktades och fick samtliga uppgifter från mig "korten på bordet". Jag förklarade för värderingsmannen att försäkringsbolaget misstänker att mätaren är skruvad och att serviceboken är inlämnad hos värderingsmannen på försäkringsbolaget.
Handelskammarens värderingsman säger att serviceboken skulle vara bra att ha men att vi skippar den och jag att jag kan förklara hur den såg ut.
Några dagar senare får jag ett rekommenderat brev hem på posten som jag måste åka och ta ut. Detta kommer att kosta mig 3137SEK.
Avsändare: Handelskammarens värderingsman som säger att bilen hade ett marknadsvärde i augusti månad på 55.000kr?!
Enligt brevet så har bilen rullat 13.500 Mil och bilen är i gott skick både in och utvändigt.
Men en ganska skum grej i det hela är att det står att bilen har en manuell växellåda när den i själva verket har en tydlig Bmw steptronic automat växellåda. Hur ska man tolka detta?!
Jag passade på att ringa upp handelskammarens värderingsman och fråga hur han har värderat denna kalle anka värderingen? Vad han har utgått ifrån?
Värderaren svarar att han har kollat efter sånna bilar i BULGARIEN?! han har även kollat runt i tyskland och hos svenska bilhandlare. När jag helt seriöst ställer honom frågan om någon bilhandlare i sverige någonsin sålt en Bmw 323 Cab E46 i fint skick på 13.500 mil för 55.000 kornor under augusti månad så svarar han: Ja
Den billigaste Bmw 323 Cab på blocket idag kostar 89.000kr (December = kall månad)
Billigaste i tyskland = 5000 Euro (Sliten)
Näst billigaste i tyskland = 7500 Euro.
Vad gör man vid detta läge?!