2724
Sök

Skambud från försäkringsbolag

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Det gäller en Bmw 323 cab från 2000 som har brunnit ner. Detta hände i mitten av augusti månad när bilen stod parkerad i Södertälje centrum.

Bilen är importerad i början av 2010 från tyskland.
Enligt mätaren samt servicebok så har bilen gått 13500mil i dagsläget.

Jag anmälde händelsen samma dag till både polis (som var på plats) samt till FOLKSAM.

3 månader senare efter att försäkringsbolaget har slarvat samt att detta ärende har "hamnat mellan stolarna" då utredare har lagt över ärendet på en verderare som inte var medveten om detta låg på honom så får jag ett bud på 60.000 SEK.
Försäkringsbolaget meddelar även att bilen troligen har en skruvad mätare då den var inne på Service hos Bmw 2008 och hade gått drygt 15.000 mil.
Försäkringsbolaget tror att bilen har rullat cirka 18.000 mil samt att serviceboken som är stämplad hos BMW i tyskland är falsk.

Försäkringsbolaget ville inte diskutera priset och hänvisade mig till Handelskammarens värderingsmän.
Jag klickade in mig på www.chamber.se och hittade en värderingsman som bor nära mig. Värderingsmannen kontaktades och fick samtliga uppgifter från mig "korten på bordet". Jag förklarade för värderingsmannen att försäkringsbolaget misstänker att mätaren är skruvad och att serviceboken är inlämnad hos värderingsmannen på försäkringsbolaget.

Handelskammarens värderingsman säger att serviceboken skulle vara bra att ha men att vi skippar den och jag att jag kan förklara hur den såg ut.

Några dagar senare får jag ett rekommenderat brev hem på posten som jag måste åka och ta ut. Detta kommer att kosta mig 3137SEK.
Avsändare: Handelskammarens värderingsman som säger att bilen hade ett marknadsvärde i augusti månad på 55.000kr?!
Enligt brevet så har bilen rullat 13.500 Mil och bilen är i gott skick både in och utvändigt.
Men en ganska skum grej i det hela är att det står att bilen har en manuell växellåda när den i själva verket har en tydlig Bmw steptronic automat växellåda. Hur ska man tolka detta?!

Jag passade på att ringa upp handelskammarens värderingsman och fråga hur han har värderat denna kalle anka värderingen? Vad han har utgått ifrån?
Värderaren svarar att han har kollat efter sånna bilar i BULGARIEN?! han har även kollat runt i tyskland och hos svenska bilhandlare. När jag helt seriöst ställer honom frågan om någon bilhandlare i sverige någonsin sålt en Bmw 323 Cab E46 i fint skick på 13.500 mil för 55.000 kornor under augusti månad så svarar han: Ja

Den billigaste Bmw 323 Cab på blocket idag kostar 89.000kr (December = kall månad)
Billigaste i tyskland = 5000 Euro (Sliten)
Näst billigaste i tyskland = 7500 Euro.

Vad gör man vid detta läge?!
Senast redigerat av Maikel (9 december 2011)

1 196 Inlägg
7 december 2011
Bara bråka med dom polaren gjorde det, ett samtal på 10 min ledde till att han fick ut 12 tusen till, och då snackar vi om passat 2000 årsm

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Spiike skrev:
Bara bråka med dom polaren gjorde det, ett samtal på 10 min ledde till att han fick ut 12 tusen till, och då snackar vi om passat 2000 årsm

Igår satt jag i samtal med värderingsmannen från försäkringsbolaget i crika 45 minuter. Han vägrar att ändra sitt pris. Han vill inte gå in på Blocket för att kolla priser på andra 323 cab.

2 046 Inlägg
7 december 2011
Fan va tradigt, kan du inte snacka med någon annan där då??

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
kannebanne skrev:
Fan va tradigt, kan du inte snacka med någon annan där då??

Jag fick nummer till hans chef som också är insatt i detta änme (enligt värderingsmannen). Han säger dock att hans chef inte kommer att kunna göra något åt priset.

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Jag vill inte ha någon överdriven summa, jag vill ha en summa som skall kännas rätt, en summa som jag ska kunna köpa en likadan bil för.

Men försäkringsbolaget erbjuder som sagt pengar som inte räcker till en E46. Det känns som att man kan få en E36 i utbyte mot en E46.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
7 december 2011
Bara för att ha det nämnt; tittar man på t.ex. bilvärderingar på nätet så är importerade bilar inte värt ett skvatt.

Jämförde två BMW 323or, med väldigt lika mätarställningar, år osv. Tillochmed samma lack. Den ena var import, den andra var det inte.
Importbilen var 20 000 kr billigare än den svensksålda (som värderades till 75 000kr). Så det kan skilja mycket.

Gällande om ditt f-bolag gjort rätt eller ej vill jag inte spekulera i då jag själv inte har någon som helst vetskap om sånt här.

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Bebben skrev:
Bara för att ha det nämnt; tittar man på t.ex. bilvärderingar på nätet så är importerade bilar inte värt ett skvatt.

Jämförde två BMW 323or, med väldigt lika mätarställningar, år osv. Tillochmed samma lack. Den ena var import, den andra var det inte.
Importbilen var 20 000 kr billigare än den svensksålda (som värderades till 75 000kr). Så det kan skilja mycket.

Gällande om ditt f-bolag gjort rätt eller ej vill jag inte spekulera i då jag själv inte har någon som helst vetskap om sånt här.

Jo, importerade bilen har ju inte samma värde som svensksålda, men man behöver ju lixom inte suga musten ur en? Att en importerad bil som har samma skicka och utrustning som en svensksåld skall vara 20.000kr mindre värd är nog fel värderat. Så stor skillnad är det inte.

Men någon som har ett tips på hur man får ut en vettig summa från försäkringsbolaget?

88 Inlägg
7 december 2011
Varför börja bilen brinna?

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
7 december 2011
Jag är själv i tvist med mitt försäkringsbolag just nu (helt annat grej, och hemförsäkringen) men där fick jag oerhört bra hjälp av f-bolagets "kundombudsman". Hans uppgift är att ta din sida och se på det hela ur ditt perspektiv.
Kolla om ditt försäkringsbolag har en kundombudsman och kontakta honom/henne!

/Mattias

Fattig student
1 282 Inlägg
7 december 2011
Be dom reparera den annars..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

731 Inlägg
7 december 2011
Gör som så att du ställer kravet att du vill ha en exakt likadan 323 cupe, eftersom du inte får dom pengarna du verkar behöva så är det bara ställa det kravet. Det är självklart att om du haft en 323 cupe ska du kunna kräva en likadan bil eller pengar som räcker till en likadan.

Det är mycket intressant vilket fbolad detta gäller, skriv gärna ut det här.

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
@IROC: Jo, Någon har tänt på bilen. Det var ett antal bilar som brann den dagen. Hela bilen brann inte, som tur är så ligger brandstationen bara någon minut ifrån parkeringsplatsen som bilen brann på.

@matteeee: Ang. Kundombudsman så pratade jag med värderaren igår, enligt honom så kan inte kundombudsmannen göra något åt priset, utan det är mer om försäkringsbolaget gjort fel på ett juridiskt sätt?

@Tiger1978: Reparera bilen var det första jag ville och jag bad dem även göra det, men det blir för mycket kostnader svarar dom. Kostnaderna kan bli skyhöga om det dessutom skulle hända något med motorn bara 1 vecka efter att jag fått tillbaka bilen

@Hardrox: Det var en Bmw 323 Cabriolet och inte coupe. Jo jag pratade ang. detta igår och påpekade att jag inte kan köpa en E46 i europa för det priset. Deras svar: Vi är ledsna.

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Får man skriva öppet i ett forum vilket försäkringsbolag detta gäller? Har inte riktigt koll på det.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
7 december 2011
Det hade jag (om jag var du) diskuterat med kundombudsmannen. Värderaren lär ju inte erkänna att han har fel....
Och ombudsmannen kan ju ha en åsikt i HUR värderingen är gjord utan att gå in på priset i sig..

Edit: Det gynnar nog inte dig i detta oavslutade case att hänga ut dom, så vänta med det.
Senast redigerat av matteeee (7 december 2011)

/Mattias

731 Inlägg
7 december 2011
Maikel skrev:
@IROC: Jo, Någon har tänt på bilen. Det var ett antal bilar som brann den dagen. Hela bilen brann inte, som tur är så ligger brandstationen bara någon minut ifrån parkeringsplatsen som bilen brann på.

@matteeee: Ang. Kundombudsman så pratade jag med värderaren igår, enligt honom så kan inte kundombudsmannen göra något åt priset, utan det är mer om försäkringsbolaget gjort fel på ett juridiskt sätt?

@Tiger1978: Reparera bilen var det första jag ville och jag bad dem även göra det, men det blir för mycket kostnader svarar dom. Kostnaderna kan bli skyhöga om det dessutom skulle hända något med motorn bara 1 vecka efter att jag fått tillbaka bilen

@Hardrox: Det var en Bmw 323 Cabriolet och inte coupe. Jo jag pratade ang. detta igår och påpekade att jag inte kan köpa en E46 i europa för det priset. Deras svar: Vi är ledsna.

Råkade skriva fel bara, men det är så det fungerar. Du har försäkrat din bil som en bmw 323 cab, och såvida dom inte kan bevisa att mätaren är skruvad så ska du ha ersättning för en 323 cab med 13500 mil. Pris skillnad mellan 13500 och 18 000 som dom trodde är knappast så stor att din är värd 50k.

Jag håller fast med att du ska kräva ut en 323 cab -2000 från dom. Det är inte ditt fel att din bil brinner upp i detta fall.

50k är skambud.

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
matteeee skrev:
Det hade jag (om jag var du) diskuterat med kundombudsmannen. Värderaren lär ju inte erkänna att han har fel....
Och ombudsmannen kan ju ha en åsikt i HUR värderingen är gjord utan att gå in på priset i sig..

Edit: Det gynnar nog inte dig i detta oavslutade case att hänga ut dom, så vänta med det.

Nej precis. Någon här ovan undrade vilket bolag det gäller. Då väntar jag med det.

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
hardrox skrev:
Maikel skrev:

Råkade skriva fel bara, men det är så det fungerar. Du har försäkrat din bil som en bmw 323 cab, och såvida dom inte kan bevisa att mätaren är skruvad så ska du ha ersättning för en 323 cab med 13500 mil. Pris skillnad mellan 13500 och 18 000 som dom trodde är knappast så stor att din är värd 50k.

Jag håller fast med att du ska kräva ut en 323 cab -2000 från dom. Det är inte ditt fel att din bil brinner upp i detta fall.

50k är skambud.

Bilen är i otroligt fint skick. Inte för att jag försöker höja priset på min bil eller dylikt. Har ett 50tal bilder på bilen hemma i datorn, bilderna är tagna mellan början av 2010 - augusti 2011. Man blir så besviken, Nu sitter man dessutom med vinterdäck och hardtop som försäkringsbolaget inte vill lösa in.
Senast redigerat av Maikel (7 december 2011)

161 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
hardrox skrev:
Maikel skrev:

50k är skambud.

+1
Vad fasen är meningen med att gå och betala en dyr försäkring om man inte ska kunna få användning för den när det väl händer något.

Håller med, försäkringen kostade drygt 10.000kr om året (Har inte koll på den exakta summan)

Sök