2312
Sök

Skambud från försäkringsbolag

161 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Hur mycket man än värderar så kommer den inte att hamna på 60.000kr. Den saken är solklar i mina ögon.

161 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
mim_oz skrev:
När min alpina skulle lösas in blev den värderad som en 320 sad bara stå på dig för efter några månader å ni inte e överens så kan man kräva att få byta försäkrings gubbe men tror det var efter 4-5månader...

Jag bad om att få en ny försäkringsvärderare/handläggare. Dom svara att nästan alla värderare kollat igenom mitt ärende och dem var överens om att bilen hade ett värde på cirka 60.000kr.. Nu har det gått 4 månader sedan bilen brann ner.. hur länge ska man behöva vänta innan de fattar att jag menar allvar när jag säger att 60.000 är för lite..

mopar300
9 december 2011
Maikel skrev:
mim_oz skrev:
När min alpina skulle lösas in blev den värderad som en 320 sad bara stå på dig för efter några månader å ni inte e överens så kan man kräva att få byta försäkrings gubbe men tror det var efter 4-5månader...

Jag bad om att få en ny försäkringsvärderare/handläggare. Dom svara att nästan alla värderare kollat igenom mitt ärende och dem var överens om att bilen hade ett värde på cirka 60.000kr.. Nu har det gått 4 månader sedan bilen brann ner.. hur länge ska man behöva vänta innan de fattar att jag menar allvar när jag säger att 60.000 är för lite..

be dom att köpa en lika dan bil du hade innan den brann ner...samma skick....el så är det bara att laga den du hade...undrar inte om hemförsäkringen kan täcka en ev advokat åt dig...

1 435 Inlägg
9 december 2011
Gullideckel skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Du ska ha mer än 60000 helt klart.. du måste ju få tillräcklig ersättning så du kan köpa en likadan bil i Sverige. Sjukt konstigt beteende, jag hade blivit rasande om detta drabbade mig.

Om du ska byta bolag sen rekomenderar jag länsförsäkringar, hade inbrott i min 540 i våras båda baksidorutorna blev krossade och de knyckte ett par slutsteg. Blev även små lackskador under rutorna. Fick nya rutor monterade på bmw samt halva bilen omlackad på bra lackfirma samt ersättning för slutstegen utan något gnäll med en självrisk på 1000kr.

Vet inte om jag håller med riktigt. Värderar inte du importerade bilar lägre än svensksålda?

De gör iallafall jag.

Det beror på hur man ser det, manuell 540 E39 som ja kör såldes inte ens nya i Sverige..

Bara för att en bil är importerad så ska den inte nedvärderas orimligt mycket som har skett i detta fallet. 60000 får man ju knappt en fräsch importerad E36 cab för..

dARKiE
5 031 Inlägg
9 december 2011
mim_oz skrev:

Som en 320???
Skämtar du eller!

Bara 2 stolar i alpinan är värd mer än en 320!! (lite överdrivet) men ni fattar nog.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

551 Inlägg
9 december 2011
Alpinabiturbo skrev:
Gullideckel skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Du ska ha mer än 60000 helt klart.. du måste ju få tillräcklig ersättning så du kan köpa en likadan bil i Sverige. Sjukt konstigt beteende, jag hade blivit rasande om detta drabbade mig.

Om du ska byta bolag sen rekomenderar jag länsförsäkringar, hade inbrott i min 540 i våras båda baksidorutorna blev krossade och de knyckte ett par slutsteg. Blev även små lackskador under rutorna. Fick nya rutor monterade på bmw samt halva bilen omlackad på bra lackfirma samt ersättning för slutstegen utan något gnäll med en självrisk på 1000kr.

Vet inte om jag håller med riktigt. Värderar inte du importerade bilar lägre än svensksålda?

De gör iallafall jag.

Det beror på hur man ser det, manuell 540 E39 som ja kör såldes inte ens nya i Sverige..

Bara för att en bil är importerad så ska den inte nedvärderas orimligt mycket som har skett i detta fallet. 60000 får man ju knappt en fräsch importerad E36 cab för..

Jo, finns länkat tidigre i tråden.

Haters gonna hate.

551 Inlägg
9 december 2011
mopar300 skrev:
Maikel skrev:
mim_oz skrev:

be dom att köpa en lika dan bil du hade innan den brann ner...samma skick....el så är det bara att laga den du hade...undrar inte om hemförsäkringen kan täcka en ev advokat åt dig...

Försäkringsbolag köper inte nya bilar till folk. dom ersätter värdet av bilen.

Haters gonna hate.

9 117 Inlägg
9 december 2011
p12 skrev:
mopar300 skrev:
Maikel skrev:

Värdet utav en likvärdig ska det ju vara.....

551 Inlägg
9 december 2011
Putteliten skrev:
p12 skrev:
mopar300 skrev:

Det är ju det han har blivit. Finns bilar i Tyskland för samma pris som han blivit erbjuden.

Haters gonna hate.

7 274 Inlägg
9 december 2011
p12 skrev:
Putteliten skrev:
p12 skrev:

Det är ju det han har blivit. Finns bilar i Tyskland för samma pris som han blivit erbjuden.

Men hans bil var ju inte tyskreggad...

7 274 Inlägg
9 december 2011
Jesse92 skrev:
dom kanske menar om den inte har varit svensk såld så tar dom prisen från det landet det kom ifrån.

Ja men dom måste ju räkna in kostnaderna för att få den svenskreggad också.
För vi pratar ju om värdet i Sverige och en tyskregistrerad bil har ju inte samma värde som om den vore svenskregistrerad.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
9 december 2011
Brains skrev:
Jesse92 skrev:
dom kanske menar om den inte har varit svensk såld så tar dom prisen från det landet det kom ifrån.

För vi pratar ju om värdet i Sverige och en tyskregistrerad bil har ju inte samma värde som om den vore svenskregistrerad.

exakt..det är jhu anskaffningsvärdet som spelar roll

man kan inte begära att någon åker till tyskland för att köpa en bil
bilen är svenskregisterad så då jämför man med en svenskreggad bmw

om dom så känner kan dom värdera den genom att bara kolla på importerade bilar
men sveskreggade

man måste ta dom här jävlarna på rätt sätt och redan från början vara riktigt påläst innan man ens pratar med dom
så dom får svar på tal så förbannat fort att dom inte hinner hitta på något annat

Kör fort så hinner inget hända...

551 Inlägg
9 december 2011
Growe skrev:
Brains skrev:
Jesse92 skrev:

exakt..det är jhu anskaffningsvärdet som spelar roll

man kan inte begära att någon åker till tyskland för att köpa en bil
bilen är svenskregisterad så då jämför man med en svenskreggad bmw

om dom så känner kan dom värdera den genom att bara kolla på importerade bilar
men sveskreggade

man måste ta dom här jävlarna på rätt sätt och redan från början vara riktigt påläst innan man ens pratar med dom
så dom får svar på tal så förbannat fort att dom inte hinner hitta på något annat

Har väll förklarat detta tidigare i tråden. även andra har skrivit att detta inte skulle fungera för ett företag att göra på detta viset. ju mer utgifter de har, destå mer får du betala i försäkringspremie.
de betalar ut ett värde på bilen, den kan du köpa vad du vill för dem, en bil, knark eller sex. det har inte försäkringsbolaget något intresse av.
angående import ska den värderas efter ursprungsland för att inte försäkringsbedrägerier ska öka.
Senast redigerat av p12 (10 december 2011)

Haters gonna hate.

161 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Precis, Folksam betalar det pengar som de anser att bilen var värd i augusti månad.. (Tack gode gud att inte detta hände i december.. då hade man fått 30,000?) Hur som helst, Vad jag verkar ha fattat så brukar försäkringsbolag kunna förhandla litegrann... Men min handläggare värkar vara ganska bestämmd på att "denna Maikel ska inte få ett skit" Hans chef verkar backa upp honom till 100% då dom säger precis samma saker... På måndag skall jag ringa till försäkringsbolaget och fråga ut honom hur han EXAKT har värderat och visa mig källor som han har utgått ifrån.....
I fredags så skickade jag in brevet som handelskammarens värderingsman skickade till mig.. Den skickade jag in till handelskammaren som förordnat denna värderingsman, nu skall de göra en lite utredning om varför detta har hänt.. Hoppas på fullaste allvar att denna Carl som värderat min bil blir av med sitt förordnande... Ska bli kul att få se om de backar upp honom eller inte... Undrar dessutom hur det skulle funka för honom i rättegång med värderingen som han fixat i första hand...

Jag kommer inte att sluta skriva om hur detta har gått, jag menar alla som sitter i garaget.org gillar sina bilar... Detta skulle kunna hända precis vem som helst av oss?! att få sin bil brännd är inte kul kan jag som upplevt detta säga... skulle detta hända någon annan här, så kan ni kolla hur det har gått för mig..

Handledare
1 481 Inlägg
10 december 2011
KVD:s bilvärderingssite värderar din bil till 56000:- vid  bilhandlarköp. 

http://www.gp.se/motor/bilvardet

Kan tillägga att en Audi coupe -91:a värderas till 1200:-  Nej, inte en nolla för lite.

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
IROC skrev:
Varför börja bilen brinna?

För att den stog parkerad i Södertälje.

716 Inlägg
10 december 2011
Vi säger såhär.

Min evo 6 som jag importera sj från england hade jag förra året å kostade 16000/år helförsäkring på farsan.
Jag kollade på TME svensksålda och de skulle kosta runt 13500/år. Att köpa TME kostar runt 200k och en gsr inkl import etc kostade mig ganska exagt 100k.

Så för en importerad betalade jag 2500kr mer i försäkring per år. Det är förståligt, pga historiken kanske inte stämmer från ursprungslandet och för den risken betalar jag 2500kr mer per år?

Nog om evon. Tillbaka till bmw'n å maikels ärende. varför ska han ha en högre premie för en bil som värderas mindre än en svensksåld?? Hans skada var ju inte motorhaveri, sneram eller annat fel. Han bil brann upp, varför får man ingen ersättning då som är rättvis... Han betalar ju mer i försäkring för en bil som är/var (vid import-tillfället) snyggare å fräschare alla som fanns i blocket vid tillfället. Det är inte rimligt...

Jag åkte till england å hämta min evo för att dom som fanns i sverige var överprisade och halvsunkiga. Samma med maikel kan ja tänka mig...

Kan man inte visa upp inköpskvittot från köptillfället/tyskland och begära FB betala ut det?? För dom erbjuder ju 60% mindre pengar än vad han betala för den i tyskland...

Mvh, Krist.

88 Inlägg
10 december 2011
Maikel skrev:
@IROC: Jo, Någon har tänt på bilen. Det var ett antal bilar som brann den dagen. Hela bilen brann inte, som tur är så ligger brandstationen bara någon minut ifrån parkeringsplatsen som bilen brann på.

Därför jag fråga är att bilar inte börjar brinna av sig själv. (En bil är ganska svår att få fyr på).

Jag jobbar med bilskador och kan säga att de flesta brandskador vi får in har "ägaren" själv tänt på pga att där har varit fel på bilen.

Detta kan kanske ligga bakom en lägre ersättning för att dom inte är "säkra" i detta fallet. Se om du kan skicka in polisrapport på att fler bilar brunnit den kvällen.

509 Inlägg
10 december 2011
Detta låtersom en riktig soppa tycker jag...jag har själv råkat ut för detta en gång för längesedan och blev bjuden 10000 kr mindre för en bil mot vad jag betalat för den ett par månader innan....jag lyckades få på ett enkelt sätt att få 5000 kr till men sedan var det stopp...jag gick till allmänna reklamtionsnämnden men de gick på försäkringsbolagets linje.....jag krävde att få en bil i samma skick men det ville de höra på... jag fick bita i förlusten av en jättefin bil som jag hade tänkt att ha för lång tid framåt och 5000 kr i förlust(ungefär 20 000 kr idag)

Om du inte fått en beskrivning på vad som ligger till grund för deras bedömning så ska du kräva det tycker jag, då har du ju något att bestrida i allafall. Det duger inte med att generellt hävda en massa utan de måste ju kunna beskriva hur de har tänkt i fallet med din skada och det känns ju rimlig att du som kund och försäkringstagare ska få en sådan information.

My car Brings Me Women

1 067 Inlägg
11 december 2011
IROC skrev:
Maikel skrev:
@IROC: Jo, Någon har tänt på bilen. Det var ett antal bilar som brann den dagen. Hela bilen brann inte, som tur är så ligger brandstationen bara någon minut ifrån parkeringsplatsen som bilen brann på.

Därför jag fråga är att bilar inte börjar brinna av sig själv. (En bil är ganska svår att få fyr på).

Jag jobbar med bilskador och kan säga att de flesta brandskador vi får in har "ägaren" själv tänt på pga att där har varit fel på bilen.

Detta kan kanske ligga bakom en lägre ersättning för att dom inte är "säkra" i detta fallet. Se om du kan skicka in polisrapport på att fler bilar brunnit den kvällen.

Idag finns det skitungar som eldar bilar för de tycker det är kul.

Brann väl en 30 bilar bara på den veckan jag var i Göteborg i fjol..

Odsen att ett FB skall lyckas i samband med brand är rätt liten så det är inte så många som försöker.

Av de 300+ bilarna som brann under 2010 var kanske 3 - 5st  FB.

Sök