3408
Sök

Ljudproblem med nytt system!

32 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Nu har jag testat mig fram i några timmar med mina gamla högtalare (har lämnat tillbaka de nya + steget pga. ovärt). Det är nog troligtvis någon sladd i bilen som inte riktigt är som den ska för vid sidan om funkar det grymt bra. Blir helt enkelt att dra om sladdarna...! big_smile

Och det leder mig osökt till frågan, hur fasen ska man dra kablar ut till dörren? yikes Finns det någon "saab kabeldragnings guide" här på forumet kanske? smile

Tack som fan för hjälpen!

7 274 Inlägg
9 december 2011
saabadabadoo skrev:
Nu har jag testat mig fram i några timmar med mina gamla högtalare (har lämnat tillbaka de nya + steget pga. ovärt). Det är nog troligtvis någon sladd i bilen som inte riktigt är som den ska för vid sidan om funkar det grymt bra. Blir helt enkelt att dra om sladdarna...! big_smile

Och det leder mig osökt till frågan, hur fasen ska man dra kablar ut till dörren? yikes Finns det någon "saab kabeldragnings guide" här på forumet kanske? smile

Jag borrade bara upp hål i kontaktstycket mellan bilen och dörren och drog kabeln genom den.

32 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
FLindgren skrev:
saab v4?

Va?

32 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Brains skrev:
saabadabadoo skrev:

Jag borrade bara upp hål i kontaktstycket mellan bilen och dörren och drog kabeln genom den.

Hmm okej, känns lite riskabelt dock! Dvs om man skulle råka borra lite för djupt och snagga till en annan kabel. Du har ingen bild från ditt projekt som man kan kika på? smile

7 274 Inlägg
9 december 2011
Du får väl vara försiktig wink Kolla genom mitt galleri ifall det ligger något där men jag tror inte att jag har det.

32 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Hehe ja det är ju en fördel om man är det. Funderar på att isolera dörrarna så att ljudet går ut i bilen istället för dörrarna också. Har redan en matta så det inte skramlar något, men inget som "för ljudet framåt" så att säga. Har du något tips? smile

7 274 Inlägg
9 december 2011
saabadabadoo skrev:
Hehe ja det är ju en fördel om man är det. Funderar på att isolera dörrarna så att ljudet går ut i bilen istället för dörrarna också. Har redan en matta så det inte skramlar något, men inget som "för ljudet framåt" så att säga. Har du något tips? smile

Jag hade en hel del dynamat i min förra saab och det gör stor skillnad. Framförallt se till att det blir tätt mellan fram och baksida av högtalaren.
Plus att du lär lägga igen alla hål i mellanplåten.

32 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Brains skrev:
saabadabadoo skrev:

Jag hade en hel del dynamat i min förra saab och det gör stor skillnad. Framförallt se till att det blir tätt mellan fram och baksida av högtalaren.

Dynamit? xD Inte så överdrivet kunnig i detta ämnet tyvärr. Finns det någon tätningsanvisning här på forumet tro? smile

3 187 Inlägg
9 december 2011
saabadabadoo skrev:
Brains skrev:
saabadabadoo skrev:

Dynamit? xD Inte så överdrivet kunnig i detta ämnet tyvärr. Finns det någon tätningsanvisning här på forumet tro? smile

dämpa dörren ordentligt med silent caot så ska du se att den blir tät och stum!

7 274 Inlägg
9 december 2011
saabadabadoo skrev:
Brains skrev:
saabadabadoo skrev:

Kolla på min passat så ser du hur jag har dämpat den.
Det är silent coat matta från blekinge bilradio.

Det innebär en del extra jobb men får man allt tätt och stumt så får man en ordentligt mycket roligare ljudupplevelse.

Efter att jag började dämpa i min första bil så kommer jag aldrig att vara utan det.

32 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Fan så nice! Tack ska ni ha big_smile

Har hållt på att fixa bafflar eller vad man ska kalla det till mina beställda 6,5or. De blir nästan så att de når ända ut till dörrpanelen så att det nästan bildas ett rör runt högtalaren, tror det blir riktigt nice! Har för avsikt att vinkla dom lite uppåt också men det får jag ta imorn. big_smile
Hur kan man göra för att dämpa kring till 6.9orna förresten?

Har lite funderingar på kabeldragningen till stereon. Borde jag dra röd/gul/svart till batteri eller på något sätt koppla in dem i "el-lådan"? smile Känns som att jag kommer ta mig vatten över huvudet om jag inte vet hur jag ska göra där hehe.

32 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Hej igen. Nu har jag spenderat många timmar på att göra om allt och göra det ordentligt. Jag har nya högtalare med ett nytt steg från JBL, dragit helt nya kablar förutom lågnivå och mellan generator <--> batteri. Jag har dessutom lagt väldigt många timmar på att dämpa och göra bafflar och täta till alla högtalare. Men idag när jag äntligen skulle testa allt funkar det inte felfritt.. Det är däremot inte samma fel som innan utan nu låter det som att det är störningar. Ungefär som när en högtalarkabel till datorn är glapp. Och det låter ännu mer när bilen är igång! Jag har testat att köra utan lågnivåsplitters och bara på front eller rear, men det är samma fel. Det låter även när jag drar ur lågnivå helt, men med ett dovt brus istället. Missljudet påverkas inte av volymen utan är konstant. Så, vad är felet

Väldigt tacksam för svar! Jag får panik över detta snart..

Mvh Emil

2 035 Inlägg
19 december 2011
saabadabadoo skrev:
Hej igen. Nu har jag spenderat många timmar på att göra om allt och göra det ordentligt. Jag har nya högtalare med ett nytt steg från JBL, dragit helt nya kablar förutom lågnivå och mellan generator <--> batteri. Jag har dessutom lagt väldigt många timmar på att dämpa och göra bafflar och täta till alla högtalare. Men idag när jag äntligen skulle testa allt funkar det inte felfritt.. Det är däremot inte samma fel som innan utan nu låter det som att det är störningar. Ungefär som när en högtalarkabel till datorn är glapp. Och det låter ännu mer när bilen är igång! Jag har testat att köra utan lågnivåsplitters och bara på front eller rear, men det är samma fel. Det låter även när jag drar ur lågnivå helt, men med ett dovt brus istället. Missljudet påverkas inte av volymen utan är konstant. Så, vad är felet

Väldigt tacksam för svar! Jag får panik över detta snart..

Mvh Emil

Ny stereo? Kanske är dina lågnivåkablar dåliga? Var är det för kablar?
Kontrollerat signaljorden?

Var bor du? Har du varit å frågat på nån bilstereobutik?
Senast redigerat av bosabengt (19 december 2011)

Biljudsveteran sen 1984!

32 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Har inte råd med en ny stereo just nu:-( men om det är det enda möjliga som kan va fel på är det inte annat att göra än att köpa ny antar jag.
Det är ett par gamla blåa lågnivåkablar med en remotekabel mellan sig. Har säkert haft dem i 5 år nu så det är nog daha att byta till nya egentligen. Har inte tillgång till en multiimeter förrän imornkväll så har inte kollat signaljorden än. Men om den är bränd borde det väl pipa/tjuta å ha sig? Jag bor nära Kalmar men har inte möjlighet att besöka dbakuten förrän nästa vecka pga jobb:-/

Det kan inte vara något jordfel till stereon eller kanske generatorn? Det låter ju värre när jag startar bilen som sagt.
Steget är noggrant jordad i baksätesfästet och stereon i en ledig jordplats till höger om handsfacket. Jag har en Saab 93 (99a).

2 035 Inlägg
19 december 2011
saabadabadoo skrev:
Har inte råd med en ny stereo just nu:-( men om det är det enda möjliga som kan va fel på är det inte annat att göra än att köpa ny antar jag.
Det är ett par gamla blåa lågnivåkablar med en remotekabel mellan sig. Har säkert haft dem i 5 år nu så det är nog daha att byta till nya egentligen. Har inte tillgång till en multiimeter förrän imornkväll så har inte kollat signaljorden än. Men om den är bränd borde det väl pipa/tjuta å ha sig? Jag bor nära Kalmar men har inte möjlighet att besöka dbakuten förrän nästa vecka pga jobb:-/

Det kan inte vara något jordfel till stereon eller kanske generatorn? Det låter ju värre när jag startar bilen som sagt.
Steget är noggrant jordad i baksätesfästet och stereon i en ledig jordplats till höger om handsfacket. Jag har en Saab 93 (99a).

Du behöver ju bara en kabelstump för att kolla signaljorden. Super enkelt. Sök! Det borde du ju gjort först.
Är signaljorden i stereon kass kan du laga det genom att löda eller göra en fuling.

Jag hade brus generatorvin o dyl, ådå var det signaljorden.

Biljudsveteran sen 1984!

32 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Okej jag får kolla upp det där. Jag sökte men eftersom jag kollar på mobilen kan den metoden har undgått mig. Ska se vad jag kan hitta. Tack för hjälpen!:-)

32 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
saabadabadoo skrev:

Du behöver ju bara en kabelstump för att kolla signaljorden. Super enkelt. Sök! Det borde du ju gjort först.
Är signaljorden i stereon kass kan du laga det genom att löda eller göra en fuling.

Nu har jag testat lite olika saker. Det missljud/störning som fanns innan när jag hade bilen igång försvann med hjälp av en temporär signaljordsfix. Har plockat isär min stereo men kan inte hitta någon bränd krets?

Däremot får jag fortfarande ett dovt brus i alla högtalare oavsett om jag har lågnivå inkopplat eller ej. Sänker jag ljudet på steget sänks automatiskt bruset som för övrigt bara hörs i höga frekvenser (och inte när jag t.ex. kör lowpass). Jag tycker att jag var väldigt noga när jag jordade steget så signaljorden måste förövrigt ha pajjat med det gamle sketna Denver-steget, eller?

I alla fall, jag uppskattar verkligen att ni tar er tid och hjälper till! smile

2 035 Inlägg
20 december 2011
saabadabadoo skrev:
bosabengt skrev:
saabadabadoo skrev:

Nu har jag testat lite olika saker. Det missljud/störning som fanns innan när jag hade bilen igång försvann med hjälp av en temporär signaljordsfix. Har plockat isär min stereo men kan inte hitta någon bränd krets?

Däremot får jag fortfarande ett dovt brus i alla högtalare oavsett om jag har lågnivå inkopplat eller ej. Sänker jag ljudet på steget sänks automatiskt bruset som för övrigt bara hörs i höga frekvenser (och inte när jag t.ex. kör lowpass). Jag tycker att jag var väldigt noga när jag jordade steget så signaljorden måste förövrigt ha pajjat med det gamle sketna Denver-steget, eller?

I alla fall, jag uppskattar verkligen att ni tar er tid och hjälper till! smile

Man ser ingen bränd krets, utan signaljorden innehåller även några komponenter som kan ha gått sönder.
Om du inte sett bilder på hur man gör så kan jag beskriva. Såhär gjorde JAG:
Jag letade fram vilken lödpunkt som var jord till lågnivån. Dvs yttre höljet. Från den lödpunkten lödde jag fast en tunn sladd och lödde fast den andra änden i en jordpunkt på kretskortet. Sitter kanske 8 st sådana där man lött fast chassiet med kretskortet.

Många steg kan ge ifrån sig lite brus. T ex vid hög gain.
Varför du inte hör det i lowpass är ju för att själva ljudet är högfrekvent.

Testa samma sak på stegen/steget å kolla signaljorden.

Om det brusar lite gör inget och hör du inget när du lyssnar på musik kan du ju leva med det.
Du kan lämna in steget på reparation om du tror att det är signaljorden i steget.

Biljudsveteran sen 1984!

32 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
Nu har jag testat lite olika saker...

Man ser ingen bränd krets, utan signaljorden innehåller även några komponenter som kan ha gått sönder.
Om du inte sett bilder på hur man gör så kan jag beskriva. Såhär gjorde JAG:
Jag letade fram vilken lödpunkt som var jord till lågnivån. Dvs yttre höljet. Från den lödpunkten lödde jag fast en tunn sladd och lödde fast den andra änden i en jordpunkt på kretskortet. Sitter kanske 8 st sådana där man lött fast chassiet med kretskortet.

Många steg kan ge ifrån sig lite brus. T ex vid hög gain.
Varför du inte hör det i lowpass är ju för att själva ljudet är högfrekvent.

Testa samma sak på stegen/steget å kolla signaljorden.

Om det brusar lite gör inget och hör du inget när du lyssnar på musik kan du ju leva med det.
Du kan lämna in steget på reparation om du tror att det är signaljorden i steget.

Jo jag kollade runt innan och lödde fast den mellan lågnivå och stereochassi så nu funkar det finemang. Orkade inte löda på kretskortet när jag ändå ska skaffa ny stereo inom kort.

Okej, då behöver jag egentligen inte oroa mig då. smile

Spelar fortfarande in högtalarna så har inte spelat särskilt högt ännu men måste säga att det låter fantastiskt nu när allt funkar som det ska! big_smile

Tack för all hjälp!
Senast redigerat av saabadabadoo (21 december 2011)

Sök