3049
Sök

Burnout´s Volvo 965 "Realflames" Byggs om med Dubbelturbo!

Detta projekt kommer handla om min Motivlackade Volvo 965 som skall registrerings besiktigas med en 2,8 liters dubbelturbo motor "B6284T2" eller som de också kallas för T6a från volvo s80. Även andra ändringar... Visa mer

Överladdad!
79 924 Visningar
Uppdaterades senast 29 februari 2016
Överladdad!
530 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#1
För mycket fritid och för mycket tokiga ideér, då händer det så här med bilen!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/691977_hkxvev.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-610e745eba522f1c2ef31ada1adf5995.jpg


Så vad är på gång i detta projekt?
Drivlina:
#Motorn är under uppgradering till en Volvo s80 T6 med dubbelturbo som är helt ny.
#Koppling är en 3-skivig Quarter Master på ett om svarvat 850 svänghjul.
#Växellådan är en omsvetsad BMW Getrag 260låda.
#Bakaxeln kommer som det ser ut nu att byggas om från multilink till stel axel med 4-link och wattlank.(Ej Bestämt)
Chassi:
#Coilovers
# Annan bakvagn

Interiör:
#Inredningen är om plastad och kommer att lackas och flockas på vissa ställen.
#Sitta fast stolar sparco kanske?

Exteriör:
#Lacken är en solid svart som sedan motivlackats med Realflames .
#Kittad med volvo original Addon paket.
#Xenon och DRL-istället för dimljus.
#Blir en ny stötfångare bak (modell ej bestämt.)




#Detta har hänt sedan 2009:


https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-00c1dfb06e14c9903710ff2ff2525b0b.jpg
Påbörjad omgjutning av instrumentpanel

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-9e59e9766c382c539c290602506d205d.jpg
Plats för ett par 5,25"

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-5182ba376ea6032fdc46b0898d3ebaf2.jpg
Mycket spackel gick åt..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/741918_d88e64.jpg
Färdig för lack..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/741921_byoixr.jpg
Lackad solid svart med klarlack!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/754362_gox9u5.jpg
Basbygget i planeringsstadiet

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/811253_oe1i2a.jpg
Grunden klar..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/815042_inrmhv.jpg
Plastat lådan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/815787_50iozh.jpg
Stegen

https://www1.garaget.org/archive/43/42918/143705/143705-1970479.jpg
Så blev det när de var klart


#Sen kommer vi in på 2010 då blev det dags för ännu mer tok!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/928356_8uomjx.jpg
Dörrsidorna börjar göras om från grunden den första versionen finns de inga bilder på..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/889799_llj64n.jpg
Klart för lack.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42918/907400_ppq6jx.jpg
Lackade!

https://www1.garaget.org/archive/43/42918/143705/143705-1897424.jpg
Komplett 2010..



Det var allt 2010, den rullade hela sommaren utan bekymmer.. Det ända problemet den hade var att den var för SLÖ!!!
Så hösten 2010 blev det till att inhandla ett nytt hjärta till den.

https://www1.garaget.org/archive/43/42918/143705/143705-2078191.jpg

Mer om detta i nästa inlägg jag gör wink
Senast redigerat av Burnout89 (31 januari 2012)

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

11 Inlägg
8 december 2011
#2
Ser fint ut! smile

Överladdad!
530 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#3
Då kör vi lite vad som hänt 2011 big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-1becf46e03cc65cbaecb0e98b2db0175.jpg
Motorn lyftes ur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-7bbb1d4794d63a6d1a5d48c518668685.jpg
Syns det vilken som är Fabriks Ny?

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-25e2706b6f3b8807b2589dd367dddfae.jpg
Jämför allt mellan motorerna för att se vad som är bäst att bygga om..

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-08552f21d8e7c8190ff016692bfda083.jpg
De fick bli T6ans Insug som svetsades om från Elektroniskt spjäll till 960 spjällhus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-778e8e0ac3da436c133b1801f2b047f7.jpg
Test av spjäll geometri.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-fc6d519b4754a72f234c364fc3ff926f.jpg
Svänghjul monterat

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-372b1e2493abe3bec747cd7b014b21ec.jpg
Motorn på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-6a0198ba8305dfb2c12b88d44bca388a.jpg
Gott om plats..

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-41635f6345b7f9703db66855e4db1305.jpg
Fixas lite under insuget

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-a5d019d6e4fa542ca28fad49f1307e42.jpg
Siste justeringen för gaswire fäste.

Så de var allt som har hänt under 2011 fram till december så nästa inlägg blir live uppdajt big_smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Thedriftking
10 december 2011
#4
Fint!

Motorn, är den "bolt on"? smile

Överladdad!
530 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#5
Thedriftking skrev:
Fint!

Motorn, är den "bolt on"? smile

Det mesta flyttar man över från Original motorn, men det är lite borra o gänga i blocket och lite tillverkning av rör m.m men inget jätte avancerat. smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Vika!
162 Inlägg
11 december 2011
#6
fränt bygge!

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee

Överladdad!
530 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#7
Smangs skrev:
fränt bygge!

Tackar det ska bli ett riktigt busbygge wink

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Thedriftking
11 december 2011
#8
Burnout89 skrev:
Thedriftking skrev:
Fint!

Motorn, är den "bolt on"? smile

Det mesta flyttar man över från Original motorn, men det är lite borra o gänga i blocket och lite tillverkning av rör m.m men inget jätte avancerat. smile

Fint!
Hur blir det vid reg-bes?

Skapligt trevligt skulle det va iaf, och tror du man kan köra med ZF låda direkt? m90 lär ju inte hålla många mil med en trimmad t6 wink

Gött mos
1 096 Inlägg
11 december 2011
#9
Thedriftking skrev:
Burnout89 skrev:
Thedriftking skrev:
Fint!

Motorn, är den "bolt on"? smile

Det mesta flyttar man över från Original motorn, men det är lite borra o gänga i blocket och lite tillverkning av rör m.m men inget jätte avancerat. smile

Fint!
Hur blir det vid reg-bes?

Skapligt trevligt skulle det va iaf, och tror du man kan köra med ZF låda direkt? m90 lär ju inte hålla många mil med en trimmad t6 wink

Varför skulle man inte kunna köra med zf låda?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Överladdad!
530 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#10
Thedriftking skrev:
Burnout89 skrev:
Thedriftking skrev:
Fint!

Motorn, är den "bolt on"? smile

Det mesta flyttar man över från Original motorn, men det är lite borra o gänga i blocket och lite tillverkning av rör m.m men inget jätte avancerat. smile

Fint!
Hur blir det vid reg-bes?

Skapligt trevligt skulle det va iaf, och tror du man kan köra med ZF låda direkt? m90 lär ju inte hålla många mil med en trimmad t6 wink

Den kommer reg-bes som ombyggt fordon då motorn, växellådan, bakaxel, framvagn, bakvagn, bromsar är utbytt och även en bur kommer byggas.


ang lådan så kör jag själv med en Getrag 260 omsvetsad med ett svep från M56. Zf lådan funkar minst lika Bakaxeldelar.se säljer omsvetsade ZF lådor till volvo bult on smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Thedriftking
11 december 2011
#11
Nae jag tänkte ifall man va tvungen att ha org lådan/volvo låda vid reg bes smile
För borde väl gå att regga utan ombyggt fordon?
eller va har volvo för "krav" på 960?

Överladdad!
530 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#12
Thedriftking skrev:
Nae jag tänkte ifall man va tvungen att ha org lådan/volvo låda vid reg bes smile
För borde väl gå att regga utan ombyggt fordon?
eller va har volvo för "krav" på 960?

Det är långt över va man få ha i hk..
Därför blir de reg-bes som Ombyggd fordon via Sfro.
Man får lite mer fria händer med att bygga så som man själv vill ha de.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Thedriftking
11 december 2011
#13
Burnout89 skrev:
Thedriftking skrev:
Nae jag tänkte ifall man va tvungen att ha org lådan/volvo låda vid reg bes smile
För borde väl gå att regga utan ombyggt fordon?
eller va har volvo för "krav" på 960?

Det är långt över va man få ha i hk..
Därför blir de reg-bes som Ombyggd fordon via Sfro.
Man får lite mer fria händer med att bygga så som man själv vill ha de.

aha,
Äre nån kostnads skillnad mellan vanlig regbes och ombyggtfordon? smile

718 Inlägg
11 december 2011
#14
Kommer lätt följas detta alltså!
Gillar dina flamor på bilen.
Jobba på!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

Överladdad!
530 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#15
Thedriftking skrev:
Burnout89 skrev:
Thedriftking skrev:
Nae jag tänkte ifall man va tvungen att ha org lådan/volvo låda vid reg bes smile
För borde väl gå att regga utan ombyggt fordon?
eller va har volvo för "krav" på 960?

Det är långt över va man få ha i hk..
Därför blir de reg-bes som Ombyggd fordon via Sfro.
Man får lite mer fria händer med att bygga så som man själv vill ha de.

aha,
Äre nån kostnads skillnad mellan vanlig regbes och ombyggtfordon? smile

Det blir lite mer kostnader vid ombyggd fordon, då SFRO ska slutbesikta den plus lite andra avgifter.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Överladdad!
530 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#16
epafolle skrev:
Kommer lätt följas detta alltså!
Gillar dina flamor på bilen.
Jobba på!

Tackar det kommer att byggas en hel del i vinter wink

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Gött mos
1 096 Inlägg
11 december 2011
#17
Thedriftking skrev:
Burnout89 skrev:
Thedriftking skrev:
Nae jag tänkte ifall man va tvungen att ha org lådan/volvo låda vid reg bes smile
För borde väl gå att regga utan ombyggt fordon?
eller va har volvo för "krav" på 960?

Det är långt över va man få ha i hk..
Därför blir de reg-bes som Ombyggd fordon via Sfro.
Man får lite mer fria händer med att bygga så som man själv vill ha de.

aha,
Äre nån kostnads skillnad mellan vanlig regbes och ombyggtfordon? smile

Kostnaden för SFRO är 4000.

Det är rätt att man kan få ha mer effekt när man gör "ombyggt fordon" men det krävs också mer av bilen, bromsarna o deras inställning av bromsvåg osv. Upphängningen, fjädringsväg, väghållning osv. Och SFRO lurar man inte, de kan sina saker.

Några exempel på bilar är ex. gamla opel ascona och nissan S13 som kan få ha en viss effekt då beroende på sin vikt vid ombyggt fordon men de har aldrig godkänts någon bil vid den maximala effekten för det är ingen som klarat att bygga på det sättet som krävs.

Thedriftking skrev:
Nae jag tänkte ifall man va tvungen att ha org lådan/volvo låda vid reg bes smile
För borde väl gå att regga utan ombyggt fordon?
eller va har volvo för "krav" på 960?

Manuell som manuell, skiter dem i vid regbesiktning eller vanlig besiktning för den delen(dock inte om bilen är för ny som vanligt).

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Överladdad!
530 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#18
Då kör vi en jul uppdajt big_smile

Tydligen har man vart snäll i år och fått massa paket, se själva smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-966fc39fb1fbb92f4f358ca494531e75.jpg
Hårda Klappar! Coilovers, Bromsok, Intercooler, Ratt och nav.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-e6429189659bb65011af7a3aa3c8792a.jpg
Orginal fjäderben med 940is sänkningsfjädrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-8f1231a2c90806da545f43c7e99ab212.jpg
Igår monterades coiloverserna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-54f0b3882fa1e7511cd6c76a7bf272de.jpg
Testade även att ställa ner den på marken. de är nästan fullt uppskruvade nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-d23dcecae096de18b8e1ecbfb9092765.jpg
Här är ny bromoket fram från XC90 T6, tyvärr kommer bromsskivorna hem förens i slutet på januari sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42918/42918-d435d4ced1396559ae5ada2e41e74b9d.jpg
Stora blir dom big_smile

Imorgon ska jag hämta min nya Generator på 160amp!
Efter julafton så ska intercoolern monteras dit smile Fortsättning följer...
Senast redigerat av Burnout89 (22 december 2011)

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

1 277 Inlägg
22 december 2011
#19
ser jävligt bra ut! är det L-M-R:s coilisar eller?

Överladdad!
530 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#20
cykelpump skrev:
ser jävligt bra ut! är det L-M-R:s coilisar eller?

Nee dom är köpta på Scstyling. Och är egentligen till 850 smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)


Sök