Rquired skrev:
Triple_X skrev:
Rquired skrev:
Tänker direkt på att du gör ett något udda val, Evo är en extrem bil. Mycket rolig att köra och väldigt kompetent, men också mycket obekväm vid vardagsbruk. En 335i/d har inte samma racingpotential som Evo men är även den mycket rolig att köra, men också väldigt bekväm till vardags med lägre driftkostnader är en entusiastbil likt japanen.
Frågan är vilka bilar du tänkt på när du skriver "Några till" och vad du tänkt ha bilen till, har du tänkt köra en Evo eller liknande bil till vardags tror jag du kommer ångra dig snabbt för högljutt och obekvämt är det. Men har du tänkt ha bilen till bankörning/bus på söndagar är Evo bättre lämpad för det från fabrik.
+ några till= möjligtvis bmw 135i, toyota supra, skyline r34gtt, r32gtr,r33gtr, tanken är åtminstone att bruka den iaf våren och sommaren, kan säkert tänka mig att du har rätt ang bmwn,fast vad jag förstår så är dem ju ganska lättrimmade, finns mkt grejer till dem, plus rwd
, skiljer det förresten så mkt i kostander emellan dem egentligen?
evo har väll mer serviceintervaller + byta olja var 500mil, en negativ sak med evon är väll kopplingen
Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt. Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.
Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti.
Kan säga att JDM bilar i den formen speciellt Skyline GTR är riktigt dyra att äga. Att ta hand om en Skyline GTR på ett bra sätt är inget många klarar av i Sverige, dels för att folk inte har den kunskap som krävs och dels för att vissa får slut på pengar.
Skyline GTR är fortfarande en bil med mycket hemligheter som endast entusiaster i Japan vet om.
Så TS, ta bara hem en GTR om du vet att du kan ta hand om den.
Som Rquired säger så har Evo grymt fina race/ban egenskaper men är väldigt dålig när det gäller komfort (har dock sett byggen i Australien där de fokuserat på komfort). Evon är billigare än Skylinen i drift men fortfarande dyr.
335i Coupe har länge varit bland mina favorit bilar just pga den direktinsprutade turbo-sexan som sitter i den. En sak som många missar är att bilen hade dubbla-aggregat fram till 2010 då den fick en Twin-Scroll* singel. Den raka sexan går att trimma upp till fina siffror som skrämmer M3-ägare. Komfort har den gott om det är ju en BMW! Tycker faktiskt man sitter bättre i coupen än i sedanen/kombin.
135i Coupe är väldigt lik 335i Coupe men den är snabbare pga den låga vikten jämfört med 335i, men den känns väldigt liten och har dålig komfort för att vara BMW.
Slutsats?
335i Coupe om du vill ha en bra kombination mellan prestanda och komfort, en motorvägs bil. Inget för banan.
Evo om du vill få uppmärsamhet och få fina tider på banor och ha extremt kul utan att bry dig om komforten.
*Säg till om du inte vet vad Twin Scroll är.