2468
Sök

Tankar och funderingar kring ny bil 2012

287 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#1
Funderar på ny bil inför 2012 dem mest attraktiva valen just nu är nog bmw 335 coupe elr evo9/8 + några till, isåfall tänker jag mig att det blir att låna en liten del, i nuläget kan jag spara allt mellan 10-13k i månaden, då jag redan räknat in bensin, hyra osv, har kollat runt på köpguider, servicepriser osv inte så grundligt men lite grann bara, tankarna går väll mest runt själva "ägandet" av bilen, men borde inte va några problem då jag känner att jag har en ganska stabil ekonomi..

vill se vad ni andra säger om detta bara


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2011
#2
Tänker direkt på att du gör ett något udda val, Evo är en extrem bil. Mycket rolig att köra och väldigt kompetent, men också mycket obekväm vid vardagsbruk. En 335i/d har inte samma racingpotential som Evo men är även den mycket rolig att köra, men också väldigt bekväm till vardags med lägre driftkostnader är en entusiastbil likt japanen.

Frågan är vilka bilar du tänkt på när du skriver "Några till" och vad du tänkt ha bilen till, har du tänkt köra en Evo eller liknande bil till vardags tror jag du kommer ångra dig snabbt för högljutt och obekvämt är det. Men har du tänkt ha bilen till bankörning/bus på söndagar är Evo bättre lämpad för det från fabrik. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

287 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Tänker direkt på att du gör ett något udda val, Evo är en extrem bil. Mycket rolig att köra och väldigt kompetent, men också mycket obekväm vid vardagsbruk. En 335i/d har inte samma racingpotential som Evo men är även den mycket rolig att köra, men också väldigt bekväm till vardags med lägre driftkostnader är en entusiastbil likt japanen.

Frågan är vilka bilar du tänkt på när du skriver "Några till" och vad du tänkt ha bilen till, har du tänkt köra en Evo eller liknande bil till vardags tror jag du kommer ångra dig snabbt för högljutt och obekvämt är det. Men har du tänkt ha bilen till bankörning/bus på söndagar är Evo bättre lämpad för det från fabrik. smile

+ några till= möjligtvis bmw 135i, toyota supra, skyline r34gtt, r32gtr,r33gtr, tanken är åtminstone att bruka den iaf våren och sommaren, kan säkert tänka mig att du har rätt ang bmwn,fast vad jag förstår så är dem ju ganska lättrimmade, finns mkt grejer till dem, plus rwd smile, skiljer det förresten så mkt i kostander emellan dem egentligen? tongue evo har väll mer serviceintervaller + byta olja var 500mil, en negativ sak med evon är väll kopplingen tongue
Senast redigerat av Triple_X (8 december 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2011
#4
Triple_X skrev:
Rquired skrev:
Tänker direkt på att du gör ett något udda val, Evo är en extrem bil. Mycket rolig att köra och väldigt kompetent, men också mycket obekväm vid vardagsbruk. En 335i/d har inte samma racingpotential som Evo men är även den mycket rolig att köra, men också väldigt bekväm till vardags med lägre driftkostnader är en entusiastbil likt japanen.

Frågan är vilka bilar du tänkt på när du skriver "Några till" och vad du tänkt ha bilen till, har du tänkt köra en Evo eller liknande bil till vardags tror jag du kommer ångra dig snabbt för högljutt och obekvämt är det. Men har du tänkt ha bilen till bankörning/bus på söndagar är Evo bättre lämpad för det från fabrik. smile

+ några till= möjligtvis bmw 135i, toyota supra, skyline r34gtt, r32gtr,r33gtr, tanken är åtminstone att bruka den iaf våren och sommaren, kan säkert tänka mig att du har rätt ang bmwn,fast vad jag förstår så är dem ju ganska lättrimmade, finns mkt grejer till dem, plus rwd smile, skiljer det förresten så mkt i kostander emellan dem egentligen? tongue evo har väll mer serviceintervaller + byta olja var 500mil, en negativ sak med evon är väll kopplingen tongue

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt.

Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

287 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#5
Rquired skrev:
Triple_X skrev:
Rquired skrev:
Tänker direkt på att du gör ett något udda val, Evo är en extrem bil. Mycket rolig att köra och väldigt kompetent, men också mycket obekväm vid vardagsbruk. En 335i/d har inte samma racingpotential som Evo men är även den mycket rolig att köra, men också väldigt bekväm till vardags med lägre driftkostnader är en entusiastbil likt japanen.

Frågan är vilka bilar du tänkt på när du skriver "Några till" och vad du tänkt ha bilen till, har du tänkt köra en Evo eller liknande bil till vardags tror jag du kommer ångra dig snabbt för högljutt och obekvämt är det. Men har du tänkt ha bilen till bankörning/bus på söndagar är Evo bättre lämpad för det från fabrik. smile

+ några till= möjligtvis bmw 135i, toyota supra, skyline r34gtt, r32gtr,r33gtr, tanken är åtminstone att bruka den iaf våren och sommaren, kan säkert tänka mig att du har rätt ang bmwn,fast vad jag förstår så är dem ju ganska lättrimmade, finns mkt grejer till dem, plus rwd smile, skiljer det förresten så mkt i kostander emellan dem egentligen? tongue evo har väll mer serviceintervaller + byta olja var 500mil, en negativ sak med evon är väll kopplingen tongue

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt.

Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Tack för svar smile, ligger nog mycket i vad du säger där, bmwn är nyare, mer komfort plus att den går bra, inga babysjukdomar elr krångel med delar, tack för tipset kring bmw där


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2011
#6
Triple_X skrev:
Rquired skrev:
Triple_X skrev:

+ några till= möjligtvis bmw 135i, toyota supra, skyline r34gtt, r32gtr,r33gtr, tanken är åtminstone att bruka den iaf våren och sommaren, kan säkert tänka mig att du har rätt ang bmwn,fast vad jag förstår så är dem ju ganska lättrimmade, finns mkt grejer till dem, plus rwd smile, skiljer det förresten så mkt i kostander emellan dem egentligen? tongue evo har väll mer serviceintervaller + byta olja var 500mil, en negativ sak med evon är väll kopplingen tongue

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt.

Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Tack för svar smile, ligger nog mycket i vad du säger där, bmwn är nyare, mer komfort plus att den går bra, inga babysjukdomar elr krångel med delar, tack för tipset kring bmw där

Jo barnsjukdomar finns i form av wastegate-rassel men annars har du rätt, dessutom finns garantin. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

287 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#7
Rquired skrev:
Triple_X skrev:
Rquired skrev:

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt.

Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Tack för svar smile, ligger nog mycket i vad du säger där, bmwn är nyare, mer komfort plus att den går bra, inga babysjukdomar elr krångel med delar, tack för tipset kring bmw där

Jo barnsjukdomar finns i form av wastegate-rassel men annars har du rätt, dessutom finns garantin. wink

hehe aa men inget jättefel precis kanske tongue, vet du förresten nått mer om bmw i överlag du verkar vara bättre insatt i det där, service, ägande kostnader osv, typ mer bra tt veta grejer helt enkelt


Japanese Engineering
690 Inlägg
10 december 2011
#8
Rquired skrev:
Triple_X skrev:
Rquired skrev:
Tänker direkt på att du gör ett något udda val, Evo är en extrem bil. Mycket rolig att köra och väldigt kompetent, men också mycket obekväm vid vardagsbruk. En 335i/d har inte samma racingpotential som Evo men är även den mycket rolig att köra, men också väldigt bekväm till vardags med lägre driftkostnader är en entusiastbil likt japanen.

Frågan är vilka bilar du tänkt på när du skriver "Några till" och vad du tänkt ha bilen till, har du tänkt köra en Evo eller liknande bil till vardags tror jag du kommer ångra dig snabbt för högljutt och obekvämt är det. Men har du tänkt ha bilen till bankörning/bus på söndagar är Evo bättre lämpad för det från fabrik. smile

+ några till= möjligtvis bmw 135i, toyota supra, skyline r34gtt, r32gtr,r33gtr, tanken är åtminstone att bruka den iaf våren och sommaren, kan säkert tänka mig att du har rätt ang bmwn,fast vad jag förstår så är dem ju ganska lättrimmade, finns mkt grejer till dem, plus rwd smile, skiljer det förresten så mkt i kostander emellan dem egentligen? tongue evo har väll mer serviceintervaller + byta olja var 500mil, en negativ sak med evon är väll kopplingen tongue

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt. Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Kan säga att JDM bilar i den formen speciellt Skyline GTR är riktigt dyra att äga. Att ta hand om en Skyline GTR på ett bra sätt är inget många klarar av i Sverige, dels för att folk inte har den kunskap som krävs och dels för att vissa får slut på pengar.

Skyline GTR är fortfarande en bil med mycket hemligheter som endast entusiaster i Japan vet om.

Så TS, ta bara hem en GTR om du vet att du kan ta hand om den.

Som Rquired säger så har Evo grymt fina race/ban egenskaper men är väldigt dålig när det gäller komfort (har dock sett byggen i Australien där de fokuserat på komfort). Evon är billigare än Skylinen i drift men fortfarande dyr.

335i Coupe har länge varit bland mina favorit bilar just pga den direktinsprutade turbo-sexan som sitter i den. En sak som många missar är att bilen hade dubbla-aggregat fram till 2010 då den fick en Twin-Scroll* singel. Den raka sexan går att trimma upp till fina siffror som skrämmer M3-ägare. Komfort har den gott om det är ju en BMW! Tycker faktiskt man sitter bättre i coupen än i sedanen/kombin.

135i Coupe är väldigt lik 335i Coupe men den är snabbare pga den låga vikten jämfört med 335i, men den känns väldigt liten och har dålig komfort för att vara BMW.

Slutsats?

335i Coupe om du vill ha en bra kombination mellan prestanda och komfort, en motorvägs bil. Inget för banan.

Evo om du vill få uppmärsamhet och få fina tider på banor och ha extremt kul utan att bry dig om komforten.

*Säg till om du inte vet vad Twin Scroll är.
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (10 december 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 december 2011
#9
1EVOXIN1 skrev:
Rquired skrev:
Triple_X skrev:

+ några till= möjligtvis bmw 135i, toyota supra, skyline r34gtt, r32gtr,r33gtr, tanken är åtminstone att bruka den iaf våren och sommaren, kan säkert tänka mig att du har rätt ang bmwn,fast vad jag förstår så är dem ju ganska lättrimmade, finns mkt grejer till dem, plus rwd smile, skiljer det förresten så mkt i kostander emellan dem egentligen? tongue evo har väll mer serviceintervaller + byta olja var 500mil, en negativ sak med evon är väll kopplingen tongue

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt. Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Kan säga att JDM bilar i den formen speciellt Skyline GTR är riktigt dyra att äga. Att ta hand om en Skyline GTR på ett bra sätt är inget många klarar av i Sverige, dels för att folk inte har den kunskap som krävs och dels för att vissa får slut på pengar.

Skyline GTR är fortfarande en bil med mycket hemligheter som endast entusiaster i Japan vet om.

Så TS, ta bara hem en GTR om du vet att du kan ta hand om den.

Som Rquired säger så har Evo grymt fina race/ban egenskaper men är väldigt dålig när det gäller komfort (har dock sett byggen i Australien där de fokuserat på komfort). Evon är billigare än Skylinen i drift men fortfarande dyr.

335i Coupe har länge varit bland mina favorit bilar just pga den direktinsprutade turbo-sexan som sitter i den. En sak som många missar är att bilen hade dubbla-aggregat fram till 2010 då den fick en Twin-Scroll* singel. Den raka sexan går att trimma upp till fina siffror som skrämmer M3-ägare. Komfort har den gott om det är ju en BMW! Tycker faktiskt man sitter bättre i coupen än i sedanen/kombin.

135i Coupe är väldigt lik 335i Coupe men den är snabbare pga den låga vikten jämfört med 335i, men den känns väldigt liten och har dålig komfort för att vara BMW.

Slutsats?

335i Coupe om du vill ha en bra kombination mellan prestanda och komfort, en motorvägs bil. Inget för banan.

Evo om du vill få uppmärsamhet och få fina tider på banor och ha extremt kul utan att bry dig om komforten.

*Säg till om du inte vet vad Twin Scroll är.

Snygg sammanfattning, jag håller dock inte riktigt med på två punkter. Dels tycker jag inte har dålig komfort, du har helt rätt i att en liten bil aldrig blir riktigt bekväm men 135i har inte sämre komfort än vilken småbil med struttig fjädring likt Polo, Golf, Auris etc som helst, och den har en mycket låg ljudnivå samt alla moderna bekvämligheter finns: Elstolar, farthållare, klimatanläggning, Navigator, rejäl stereo...
Men en bekväm bil, den typen av bil man köper för att korsa kontinenten, är det inte men å andra sidan gör den sig på en bana och blir riktigt bra med lite modifikationer.

Den sista punkten tycker jag gäller 335i med, som jag underströk ovan är det ingen banracer men för en "Track day" duger den mer än väl till alla som inte är proffs med höga förväntningar. Bromsarna tappar kapacitet rätt snabbt original är det jag hört ägare klaga på, det finns lite knep och knåp för att motverka det. Jag ville bara förtydliga så att TS inte tror att han måste glömma E92 om han vill köra lite bana. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Japanese Engineering
690 Inlägg
10 december 2011
#10
Rquired skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Rquired skrev:

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt. Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Kan säga att JDM bilar i den formen speciellt Skyline GTR är riktigt dyra att äga. Att ta hand om en Skyline GTR på ett bra sätt är inget många klarar av i Sverige, dels för att folk inte har den kunskap som krävs och dels för att vissa får slut på pengar.

Skyline GTR är fortfarande en bil med mycket hemligheter som endast entusiaster i Japan vet om.

Så TS, ta bara hem en GTR om du vet att du kan ta hand om den.

Som Rquired säger så har Evo grymt fina race/ban egenskaper men är väldigt dålig när det gäller komfort (har dock sett byggen i Australien där de fokuserat på komfort). Evon är billigare än Skylinen i drift men fortfarande dyr.

335i Coupe har länge varit bland mina favorit bilar just pga den direktinsprutade turbo-sexan som sitter i den. En sak som många missar är att bilen hade dubbla-aggregat fram till 2010 då den fick en Twin-Scroll* singel. Den raka sexan går att trimma upp till fina siffror som skrämmer M3-ägare. Komfort har den gott om det är ju en BMW! Tycker faktiskt man sitter bättre i coupen än i sedanen/kombin.

135i Coupe är väldigt lik 335i Coupe men den är snabbare pga den låga vikten jämfört med 335i, men den känns väldigt liten och har dålig komfort för att vara BMW.

Slutsats?

335i Coupe om du vill ha en bra kombination mellan prestanda och komfort, en motorvägs bil. Inget för banan.

Evo om du vill få uppmärsamhet och få fina tider på banor och ha extremt kul utan att bry dig om komforten.

*Säg till om du inte vet vad Twin Scroll är.

Snygg sammanfattning, jag håller dock inte riktigt med på två punkter. Dels tycker jag inte har dålig komfort, du har helt rätt i att en liten bil aldrig blir riktigt bekväm men 135i har inte sämre komfort än vilken småbil med struttig fjädring likt Polo, Golf, Auris etc som helst, och den har en mycket låg ljudnivå samt alla moderna bekvämligheter finns: Elstolar, farthållare, klimatanläggning, Navigator, rejäl stereo...
Men en bekväm bil, den typen av bil man köper för att korsa kontinenten, är det inte men å andra sidan gör den sig på en bana och blir riktigt bra med lite modifikationer.

Den sista punkten tycker jag gäller 335i med, som jag underströk ovan är det ingen banracer men för en "Track day" duger den mer än väl till alla som inte är proffs med höga förväntningar. Bromsarna tappar kapacitet rätt snabbt original är det jag hört ägare klaga på, det finns lite knep och knåp för att motverka det. Jag ville bara förtydliga så att TS inte tror att han måste glömma E92 om han vill köra lite bana. smile

Du har rätt men jag tycker 135i har sämre komfort än andra BMW modeller smile

335i funkar bra om man vill ha lite kul då och då på banan, håller med dig.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

287 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#11
1EVOXIN1 skrev:
Rquired skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Kan säga att JDM bilar i den formen speciellt Skyline GTR är riktigt dyra att äga. Att ta hand om en Skyline GTR på ett bra sätt är inget många klarar av i Sverige, dels för att folk inte har den kunskap som krävs och dels för att vissa får slut på pengar.

Skyline GTR är fortfarande en bil med mycket hemligheter som endast entusiaster i Japan vet om.

Så TS, ta bara hem en GTR om du vet att du kan ta hand om den.

Som Rquired säger så har Evo grymt fina race/ban egenskaper men är väldigt dålig när det gäller komfort (har dock sett byggen i Australien där de fokuserat på komfort). Evon är billigare än Skylinen i drift men fortfarande dyr.

335i Coupe har länge varit bland mina favorit bilar just pga den direktinsprutade turbo-sexan som sitter i den. En sak som många missar är att bilen hade dubbla-aggregat fram till 2010 då den fick en Twin-Scroll* singel. Den raka sexan går att trimma upp till fina siffror som skrämmer M3-ägare. Komfort har den gott om det är ju en BMW! Tycker faktiskt man sitter bättre i coupen än i sedanen/kombin.

135i Coupe är väldigt lik 335i Coupe men den är snabbare pga den låga vikten jämfört med 335i, men den känns väldigt liten och har dålig komfort för att vara BMW.

Slutsats?

335i Coupe om du vill ha en bra kombination mellan prestanda och komfort, en motorvägs bil. Inget för banan.

Evo om du vill få uppmärsamhet och få fina tider på banor och ha extremt kul utan att bry dig om komforten.

*Säg till om du inte vet vad Twin Scroll är.

Snygg sammanfattning, jag håller dock inte riktigt med på två punkter. Dels tycker jag inte har dålig komfort, du har helt rätt i att en liten bil aldrig blir riktigt bekväm men 135i har inte sämre komfort än vilken småbil med struttig fjädring likt Polo, Golf, Auris etc som helst, och den har en mycket låg ljudnivå samt alla moderna bekvämligheter finns: Elstolar, farthållare, klimatanläggning, Navigator, rejäl stereo...
Men en bekväm bil, den typen av bil man köper för att korsa kontinenten, är det inte men å andra sidan gör den sig på en bana och blir riktigt bra med lite modifikationer.

Den sista punkten tycker jag gäller 335i med, som jag underströk ovan är det ingen banracer men för en "Track day" duger den mer än väl till alla som inte är proffs med höga förväntningar. Bromsarna tappar kapacitet rätt snabbt original är det jag hört ägare klaga på, det finns lite knep och knåp för att motverka det. Jag ville bara förtydliga så att TS inte tror att han måste glömma E92 om han vill köra lite bana. smile

Du har rätt men jag tycker 135i har sämre komfort än andra BMW modeller smile

335i funkar bra om man vill ha lite kul då och då på banan, håller med dig.

Väldigt bra sammanfattningar smile det där med bromsarna på 335 har jag inte hört innan, kanske värt att kolla upp tongue det där med bankörning stämmer har inte tänkt att bo på en racingbana men kan va kul å testa bara för att, kan nog ändå vara rätt underhållande med tanke på rwd^^, det bästa är väll att provköra och jämföra. Sen så får man ha i åtanke som ni sagt innan att evo kmr vara dyrare i drift och ägande, medans bmw är billigare i drift, mer komfortabel men båda bilarna enligt min åsikt duger bra till att leka med wink sen så går båda riktigt bra också, tror att man drar på smilbanden lika mkt, sen så kmr det också va en bil som man kmr att bruka till vardags också, iaf under våren och sommaren och en bit in på hösten så mkt som möjligt
Senast redigerat av Triple_X (10 december 2011)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 december 2011
#12
1EVOXIN1 skrev:
Rquired skrev:
Triple_X skrev:
+ några till= möjligtvis bmw 135i, toyota supra, skyline r34gtt, r32gtr,r33gtr, tanken är åtminstone att bruka den iaf våren och sommaren, kan säkert tänka mig att du har rätt ang bmwn,fast vad jag förstår så är dem ju ganska lättrimmade, finns mkt grejer till dem, plus rwd smile, skiljer det förresten så mkt i kostander emellan dem egentligen? tongue evo har väll mer serviceintervaller + byta olja var 500mil, en negativ sak med evon är väll kopplingen tongue

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt. Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Kan säga att JDM bilar i den formen speciellt Skyline GTR är riktigt dyra att äga. Att ta hand om en Skyline GTR på ett bra sätt är inget många klarar av i Sverige, dels för att folk inte har den kunskap som krävs och dels för att vissa får slut på pengar.

Skyline GTR är fortfarande en bil med mycket hemligheter som endast entusiaster i Japan vet om.

Så TS, ta bara hem en GTR om du vet att du kan ta hand om den.

Som Rquired säger så har Evo grymt fina race/ban egenskaper men är väldigt dålig när det gäller komfort (har dock sett byggen i Australien där de fokuserat på komfort). Evon är billigare än Skylinen i drift men fortfarande dyr.

335i Coupe har länge varit bland mina favorit bilar just pga den direktinsprutade turbo-sexan som sitter i den. En sak som många missar är att bilen hade dubbla-aggregat fram till 2010 då den fick en Twin-Scroll* singel. Den raka sexan går att trimma upp till fina siffror som skrämmer M3-ägare. Komfort har den gott om det är ju en BMW! Tycker faktiskt man sitter bättre i coupen än i sedanen/kombin.

135i Coupe är väldigt lik 335i Coupe men den är snabbare pga den låga vikten jämfört med 335i, men den känns väldigt liten och har dålig komfort för att vara BMW.

Slutsats?

335i Coupe om du vill ha en bra kombination mellan prestanda och komfort, en motorvägs bil. Inget för banan.

Evo om du vill få uppmärsamhet och få fina tider på banor och ha extremt kul utan att bry dig om komforten.

*Säg till om du inte vet vad Twin Scroll är.

måste bara fråga vad som gör en gtr så speciell ? vad är det för special kunskap man måste besitta för att kunna ta hand om en sån här ??

Vad gör att underhållet är så märkvärdigt ? För i grund och botten så är det ju en bil, inget rymdskepp


att delar är dyra köper jag.. även försäkringen, kan tänka mig att den är ganska dyr... runt 10-12 tusen om året skulle jag gissa på
Senast redigerat av CHEEVA (13 december 2011)


Japanese Engineering
690 Inlägg
13 december 2011
#13
CHEEVA skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Rquired skrev:

Jag har ingen järnkoll på vad Skyline, Evo och liknande bilar kostar i drift men jag har haft bekanta som ägt dessa modeller och försäkring (Import+körglad populär ungdomsbil), reparationskostnader och förbrukning har varit svindlande dyrt. Det är förstås skillnad mellan en standard BMW och en importerad sportbil (Jag vet att Evo såldes i Sverige), sedan kan det vara svårt med skicket. Äldre buskörda sportbilar går sannolikt sönder mer frekvent än en nyare BMW även om dessa också kan vara hårt körda.

Sedan har avancerade sportbilar också fler punkter som kan gå sönder som du nämner, där finns en dyra saker till Evo med flera. På 35i kan visserligen ett missljud uppkomma från avlastningsventilerna, det är ett skönhetsfel och inget som påverkar bilens funktion, som kostar en del att åtgärda. Men det är en sak du bör kolla upp om du bestämmer dig för att köpa en BMW, detta bör vara åtgärdat på garanti. smile

Kan säga att JDM bilar i den formen speciellt Skyline GTR är riktigt dyra att äga. Att ta hand om en Skyline GTR på ett bra sätt är inget många klarar av i Sverige, dels för att folk inte har den kunskap som krävs och dels för att vissa får slut på pengar.

Skyline GTR är fortfarande en bil med mycket hemligheter som endast entusiaster i Japan vet om.

Så TS, ta bara hem en GTR om du vet att du kan ta hand om den.

Som Rquired säger så har Evo grymt fina race/ban egenskaper men är väldigt dålig när det gäller komfort (har dock sett byggen i Australien där de fokuserat på komfort). Evon är billigare än Skylinen i drift men fortfarande dyr.

335i Coupe har länge varit bland mina favorit bilar just pga den direktinsprutade turbo-sexan som sitter i den. En sak som många missar är att bilen hade dubbla-aggregat fram till 2010 då den fick en Twin-Scroll* singel. Den raka sexan går att trimma upp till fina siffror som skrämmer M3-ägare. Komfort har den gott om det är ju en BMW! Tycker faktiskt man sitter bättre i coupen än i sedanen/kombin.

135i Coupe är väldigt lik 335i Coupe men den är snabbare pga den låga vikten jämfört med 335i, men den känns väldigt liten och har dålig komfort för att vara BMW.

Slutsats?

335i Coupe om du vill ha en bra kombination mellan prestanda och komfort, en motorvägs bil. Inget för banan.

Evo om du vill få uppmärsamhet och få fina tider på banor och ha extremt kul utan att bry dig om komforten.

*Säg till om du inte vet vad Twin Scroll är.

måste bara fråga vad som gör en gtr så speciell ? vad är det för special kunskap man måste besitta för att kunna ta hand om en sån här ??

Vad gör att underhållet är så märkvärdigt ? För i grund och botten så är det ju en bil, inget rymdskepp


att delar är dyra köper jag.. även försäkringen, kan tänka mig att den är ganska dyr... runt 10-12 tusen om året skulle jag gissa på

Det som gör en GTR speciell är något som många inte förstår och förstår man inte så är det inte värt att lära sig, det måste komma av sig själv.

Angående kunskapen så kolla på bilar som ägs av Japaner i Japan och bilar som ägs av svenskar. Japanerna vet hur de ska ta hand om bilen och de kan alla hemligheter, de hemligheterna måste man lära sig eller upptäcka själv. GTR är annorlunda och känslig, motorn är också speciell pga förbränningsrummen och den del andra grejer.

En som byggt jänkare hela sitt liv eller överladdat BMW kan inte bara slänga sig på en GTR, det förstår ju vem som helst.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 december 2011
#14
1EVOXIN1 skrev:
CHEEVA skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Kan säga att JDM bilar i den formen speciellt Skyline GTR är riktigt dyra att äga. Att ta hand om en Skyline GTR på ett bra sätt är inget många klarar av i Sverige, dels för att folk inte har den kunskap som krävs och dels för att vissa får slut på pengar.

Skyline GTR är fortfarande en bil med mycket hemligheter som endast entusiaster i Japan vet om.

Så TS, ta bara hem en GTR om du vet att du kan ta hand om den.

Som Rquired säger så har Evo grymt fina race/ban egenskaper men är väldigt dålig när det gäller komfort (har dock sett byggen i Australien där de fokuserat på komfort). Evon är billigare än Skylinen i drift men fortfarande dyr.

335i Coupe har länge varit bland mina favorit bilar just pga den direktinsprutade turbo-sexan som sitter i den. En sak som många missar är att bilen hade dubbla-aggregat fram till 2010 då den fick en Twin-Scroll* singel. Den raka sexan går att trimma upp till fina siffror som skrämmer M3-ägare. Komfort har den gott om det är ju en BMW! Tycker faktiskt man sitter bättre i coupen än i sedanen/kombin.

135i Coupe är väldigt lik 335i Coupe men den är snabbare pga den låga vikten jämfört med 335i, men den känns väldigt liten och har dålig komfort för att vara BMW.

Slutsats?

335i Coupe om du vill ha en bra kombination mellan prestanda och komfort, en motorvägs bil. Inget för banan.

Evo om du vill få uppmärsamhet och få fina tider på banor och ha extremt kul utan att bry dig om komforten.

*Säg till om du inte vet vad Twin Scroll är.

måste bara fråga vad som gör en gtr så speciell ? vad är det för special kunskap man måste besitta för att kunna ta hand om en sån här ??

Vad gör att underhållet är så märkvärdigt ? För i grund och botten så är det ju en bil, inget rymdskepp


att delar är dyra köper jag.. även försäkringen, kan tänka mig att den är ganska dyr... runt 10-12 tusen om året skulle jag gissa på

Det som gör en GTR speciell är något som många inte förstår och förstår man inte så är det inte värt att lära sig, det måste komma av sig själv.

Angående kunskapen så kolla på bilar som ägs av Japaner i Japan och bilar som ägs av svenskar. Japanerna vet hur de ska ta hand om bilen och de kan alla hemligheter, de hemligheterna måste man lära sig eller upptäcka själv. GTR är annorlunda och känslig, motorn är också speciell pga förbränningsrummen och den del andra grejer.

En som byggt jänkare hela sitt liv eller överladdat BMW kan inte bara slänga sig på en GTR, det förstår ju vem som helst.

okej ... de var ett ganska luddigt svar.

Speciella förbränningsrum har ju inte så mycket med underhållet att göra, och om det är kunskap runt motorbygge eller liknande så finns ju hur mycket information som helst på internet böcker osv så det ser jag inte som något hinder... lite logiskt tänkade och lite kunskap kommer man väldigt långt med . Jag har skruvat med allt möjligt och mig veterligen är det inte SÅ stor skillnad på motorer i överlag..

Det med att om man inte förstår är det inte lönt att lära sig ??!?!?! hur ska man förstå om man inte får lära sig ?!?!

Japaner är väl nogrannare med sina bilar pga ägande kostnaderna i japan, hade vi haft samma kostnader i sverige så hade nog många bilar åkt på skroten.

Förstår verkligen inte varför man måste vara någon överman för att kunna äga en skyline gtr, vill höra lite vad som gör den så speciell och inte bara att den är speciell. Att det är en mycket potent bil vet jag om, är sugen på en gtr eller liknande själv därför jag undrar. Om man inte bara kan "slänga sig över" en gtr vad ska man då göra ? gå någon speciell utbildning?


Mopar Man
67 Inlägg
13 december 2011
#15
Som BMW 1-serie-ägare kan jag bara sjunga 1-seriens lov. hade jag haft råd hade jag köpt en 135, men pengarna räckte bara till en 116d. men komforten är bra och den är ändå rolig att köra -även med 116hk- så en 135 borde vara hysterisk!

----------------------------------
*Mc-åkande, Bil-älskande, Scaniajobbande V8-förare

Japanese Engineering
690 Inlägg
13 december 2011
#16
CHEEVA skrev:
1EVOXIN1 skrev:
CHEEVA skrev:

måste bara fråga vad som gör en gtr så speciell ? vad är det för special kunskap man måste besitta för att kunna ta hand om en sån här ??

Vad gör att underhållet är så märkvärdigt ? För i grund och botten så är det ju en bil, inget rymdskepp


att delar är dyra köper jag.. även försäkringen, kan tänka mig att den är ganska dyr... runt 10-12 tusen om året skulle jag gissa på

Det som gör en GTR speciell är något som många inte förstår och förstår man inte så är det inte värt att lära sig, det måste komma av sig själv.

Angående kunskapen så kolla på bilar som ägs av Japaner i Japan och bilar som ägs av svenskar. Japanerna vet hur de ska ta hand om bilen och de kan alla hemligheter, de hemligheterna måste man lära sig eller upptäcka själv. GTR är annorlunda och känslig, motorn är också speciell pga förbränningsrummen och den del andra grejer.

En som byggt jänkare hela sitt liv eller överladdat BMW kan inte bara slänga sig på en GTR, det förstår ju vem som helst.

okej ... de var ett ganska luddigt svar.

Speciella förbränningsrum har ju inte så mycket med underhållet att göra, och om det är kunskap runt motorbygge eller liknande så finns ju hur mycket information som helst på internet böcker osv så det ser jag inte som något hinder... lite logiskt tänkade och lite kunskap kommer man väldigt långt med . Jag har skruvat med allt möjligt och mig veterligen är det inte SÅ stor skillnad på motorer i överlag..

Det med att om man inte förstår är det inte lönt att lära sig ??!?!?! hur ska man förstå om man inte får lära sig ?!?!

Japaner är väl nogrannare med sina bilar pga ägande kostnaderna i japan, hade vi haft samma kostnader i sverige så hade nog många bilar åkt på skroten.

Förstår verkligen inte varför man måste vara någon överman för att kunna äga en skyline gtr, vill höra lite vad som gör den så speciell och inte bara att den är speciell. Att det är en mycket potent bil vet jag om, är sugen på en gtr eller liknande själv därför jag undrar. Om man inte bara kan "slänga sig över" en gtr vad ska man då göra ? gå någon speciell utbildning?

Skaffa en GTR, så förstår du vad jag menar. Speciell utbildning behövs inte men du måste vara noga med allt.

Vill du ha all information angående underhåll så PMa gärna.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

738 Inlägg
13 december 2011
#17
Bara så du vet, Evo är svinkul på vintern med wink


287 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#18
ztereoid skrev:
Som BMW 1-serie-ägare kan jag bara sjunga 1-seriens lov. hade jag haft råd hade jag köpt en 135, men pengarna räckte bara till en 116d. men komforten är bra och den är ändå rolig att köra -även med 116hk- så en 135 borde vara hysterisk!

hehe aa men man får se, 135 är grym men gillar samtidigt nästan utseendet mer på 335 coupen, men 135 ligger klart bredvid 335 å tacklas när det gäller bmw, förresten intet som reflekterat kring "pengar" tycker att jag sj inte borde ha några som helst problem att köpa och äga en sådan bil i den här klassen(alltså en värre bil inte bara bmw tongue )


287 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#19
Stofer skrev:
Bara så du vet, Evo är svinkul på vintern med wink

tvivlar jag inte en sekund på big_smile haha dem är ju till för att användas då inte stå i ett garage och samla damm x)


Mopar Man
67 Inlägg
13 december 2011
#20
Annars är ju Toyota Celica GT4 runt -95/96 vansinnigt roliga bilar ligger helt rätt i pris också. Dock har de noll komfort...

Vill man ha Komfort, 4WD och Prestanda i en enda bil så ligger nog Audi S8 bra till också...

----------------------------------
*Mc-åkande, Bil-älskande, Scaniajobbande V8-förare


Sök