3008
Sök

Volvo 940 turbo aut - byte motor

allätare
193 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#1
Sökt på internet men hittar inget svar så hoppas nån här vet.

Igår lyfte jag ur motorn på en 945 turbo med automatlåda. När motorn lossades ifrån växellådan började det läcka olja. antar att detta va ifrån växellådan men ska det läcka ut ifrån den?

sen undrar jag om det är något annat man bör tänka på vid motorbytet. speciellt nu när det är en med automatlåda. så man inte sabbar nått. första gången jag lyfter en volvo motor.

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

3 292 Inlägg
11 december 2011
#2
persson-89 skrev:
Sökt på internet men hittar inget svar så hoppas nån här vet.

Igår lyfte jag ur motorn på en 945 turbo med automatlåda. När motorn lossades ifrån växellådan började det läcka olja. antar att detta va ifrån växellådan men ska det läcka ut ifrån den?

sen undrar jag om det är något annat man bör tänka på vid motorbytet. speciellt nu när det är en med automatlåda. så man inte sabbar nått. första gången jag lyfter en volvo motor.

Du skulle ha lämnat kvar turbinen i lådan.. du kommer med största sannolikhet att få jävlas bra mycket innan du kommer på turbin i rätt länge i lådan sen när du ska tillbaka med motorn igen.

Alltså turbinen lossar man på innan man särar på motor och låda så turbinen sitter kvar, och den får man sätta fast genom att dra rep runt hela lådan.

Det som kan hända när du sätter tillbaka är att du kommer låta turbinen sitta kvar på svänghjulet och du kommer att smacka ihop det hela på samma sätt du tog isär det... då kommer du att trycka sönder drivningen till oljepumpen när du drar ihop lådan med motorn igen.

Detta tänker man inte på som nybörjare och kan kosta dig en låda om du har otur.
Senast redigerat av Danne_1977 (11 december 2011)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 008 Inlägg
11 december 2011
#3
Om jag var du så skulle jag bytt p-boxen i lådan där convererns tapp går in och skruva loss den från flexplattan och trycka i lådan, kollar du på tappen så har du ett spår i denna så den passar bara på ett vis, var försiktig när du trycker in den, den skall glida i lätt med handkraft.

Om du ska loss med flexplattan/startkrans och flytta över till nya motorn så se till att motorn är nollad och montera flexplattan/startkransen så de "avsaknade hålen" på triggergivarkransen pekar mot startmotorn.


2 452 Inlägg
11 december 2011
#4
varför inte konventera om den till manuel då du nu har allt nere ändå...tar bara ett par timmar att göra på 940....o en regning med manuel låda kostar bara 600kr extra utöver besiktningen....

döden kommer tillbaka

allätare
193 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#5
glad att jag frågade här! kan jag ta bort turbinen och sätta den på lådan med handkraft altså? hur vet jag säkert att den väl sitter rätt?

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

allätare
193 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#6
turbodeath skrev:
varför inte konventera om den till manuel då du nu har allt nere ändå...tar bara ett par timmar att göra på 940....o en regning med manuel låda kostar bara 600kr extra utöver besiktningen....

inte min bil som jag gör motorbytet på
Senast redigerat av persson-89 (11 december 2011)

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

3 292 Inlägg
11 december 2011
#7
persson-89 skrev:
glad att jag frågade här! kan jag ta bort turbinen och sätta den på lådan med handkraft altså? hur vet jag säkert att den väl sitter rätt?

Nej.. bäst gör du som 240bns säger..

Eller gör du så att du tar bort turbinen från motorn och sätter den försiktigt på lådan och snurrar turbin försiktigt samtidigt som du ger lätt tryck inåt.. den kommer då att hitta sitt läge och komma på plats, den ska in flera cm så du märker väl när den är i rätt läge.. och när den är det så är den lixom låst...

Men detta är svåra grejer om man aldrig gjort det förr... gjorde samma misstag jag åxå första gången jag grejade med automatlådor, det kostade mig en låda ca: 5000:- och jag kan lova dig att jag gjorde inte om det igen.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

allätare
193 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#8
Danne_1977 skrev:
persson-89 skrev:
glad att jag frågade här! kan jag ta bort turbinen och sätta den på lådan med handkraft altså? hur vet jag säkert att den väl sitter rätt?

Nej.. bäst gör du som 240bns säger..

Eller gör du så att du tar bort turbinen från motorn och sätter den försiktigt på lådan och snurrar turbin försiktigt samtidigt som du ger lätt tryck inåt.. den kommer då att hitta sitt läge och komma på plats, den ska in flera cm så du märker väl när den är i rätt läge.. och när den är det så är den lixom låst...

Men detta är svåra grejer om man aldrig gjort det förr... gjorde samma misstag jag åxå första gången jag grejade med automatlådor, det kostade mig en låda ca: 5000:- och jag kan lova dig att jag gjorde inte om det igen.

så när jag väl känner att den är låst så ska den inte sitta fel? sen blir det altså att dra åt två bultar. sen rulla framåt för att kunna dra åt de två andra bultarna?

vi är alla amatörer första gången^^ lät inte kul det där. hoppas inte jag råkar ut för samma nu! haha

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

3 292 Inlägg
11 december 2011
#9
persson-89 skrev:
Danne_1977 skrev:
persson-89 skrev:
glad att jag frågade här! kan jag ta bort turbinen och sätta den på lådan med handkraft altså? hur vet jag säkert att den väl sitter rätt?

Nej.. bäst gör du som 240bns säger..

Eller gör du så att du tar bort turbinen från motorn och sätter den försiktigt på lådan och snurrar turbin försiktigt samtidigt som du ger lätt tryck inåt.. den kommer då att hitta sitt läge och komma på plats, den ska in flera cm så du märker väl när den är i rätt läge.. och när den är det så är den lixom låst...

Men detta är svåra grejer om man aldrig gjort det förr... gjorde samma misstag jag åxå första gången jag grejade med automatlådor, det kostade mig en låda ca: 5000:- och jag kan lova dig att jag gjorde inte om det igen.

så när jag väl känner att den är låst så ska den inte sitta fel? sen blir det altså att dra åt två bultar. sen rulla framåt för att kunna dra åt de två andra bultarna?

vi är alla amatörer första gången^^ lät inte kul det där. hoppas inte jag råkar ut för samma nu! haha

Finns ingen som kan ge några garantier för att du inte misslyckas.. du kommer att känna när den är på plats, titta på turbinens tapp så ser du hur mycket den ska in..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök