persson-89 skrev:
Sökt på internet men hittar inget svar så hoppas nån här vet.
Igår lyfte jag ur motorn på en 945 turbo med automatlåda. När motorn lossades ifrån växellådan började det läcka olja. antar att detta va ifrån växellådan men ska det läcka ut ifrån den?
sen undrar jag om det är något annat man bör tänka på vid motorbytet. speciellt nu när det är en med automatlåda. så man inte sabbar nått. första gången jag lyfter en volvo motor.
Du skulle ha lämnat kvar turbinen i lådan.. du kommer med största sannolikhet att få jävlas bra mycket innan du kommer på turbin i rätt länge i lådan sen när du ska tillbaka med motorn igen.
Alltså turbinen lossar man på innan man särar på motor och låda så turbinen sitter kvar, och den får man sätta fast genom att dra rep runt hela lådan.
Det som kan hända när du sätter tillbaka är att du kommer låta turbinen sitta kvar på svänghjulet och du kommer att smacka ihop det hela på samma sätt du tog isär det... då kommer du att trycka sönder drivningen till oljepumpen när du drar ihop lådan med motorn igen.
Detta tänker man inte på som nybörjare och kan kosta dig en låda om du har otur.
Senast redigerat av Danne_1977 (11 december 2011)
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **