3309
Sök

Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

186 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#241
ÄNTLIGEN! Bytte vevaxelgivaren idag och den statar jättelätt och känns som att 50 nya hästar just tillkommit.
Vilken jävla skillnad alltså går inte beskriva hur slö den var innan jämfört med nu.
Är så jävla glad att jag äntligen hittat felet!

Nu till ett annat problem vore väldigt tacksam om någon har någon idé, jag släppte ju på kylarslangen så att väldigt mycket kylarvatten rann ut när jag bytte givaren. Så efter jag bara kört en jätteliten stund (2km) kanske så går tempmätaren över normalt(mitten) och fortsätter bara upp så fick stänga av bilen förut den börja lysa så varm blev den. Vattnet var då så varmt så de kokade när man öppnade på locket. Så jag väntade länge och då visade de sig att vattnet sjunkt efter ett tag så jag var tvungen fylla på en halvliter för att få fullt igen. Så efter det kunde jag köra hem igen men endå gick mätaren upp väldigt fort i Värme hann komma hem i allafall.

Sen när den blir varm och börjar bli för varm så kollade jag på varvräknaren när jag kopplade ibland och oftast så sjunker den fint ner till tomgång som den ska men ibland ner till 700 sen direkt när till 300-500varv och sen direkt upp till 700varv(tomgång) som en jojo ungefär. OBS, den har inte dött än! Men har kört ca: 1.5mil.
Ändå försökt påverka fram dom situationer den hade lätt att dö tidigare.

Kan det vara att när den blir för varm den börjar så? Låter ju rätt rimligt?
Verkar inte som den gör så när den är påväg upp i normal temp utan när den börjar bli för varm!
Det kan väll inte vara så att givaren är lite glapp, då skulle den väll inte kunnat gå så jädra bra nu och starta skitlätt?
Men tänkte på de dom säger med att om varvräknaren inte rör sig när man kör på startmotorn så är den glapp men stämmer verkligen de, för kollade nu och precis innan den startat när startmotorn börjar gå så rör den ju sig inte men de gjorde den inte heller på vår Saab som fungerar felfritt när jag kollade häromdagen?

Varvräknaren rycker dessutom inte längre som innan och den hackar inte på för låga varv och den är mycket rappare på gaspådrag!

Väldigt tacksam för tips! smile
Senast redigerat av Ahlen93 (10 juli 2012)


476 Inlägg
12 juli 2012
#242
Tjenare!

Kul att den inte dör längre iallafall!

Hade ju samma fel på min 328, wihoo! Men har nu bytt till 325-insug (nya insugspackningar) och igår bytte jag till sportluftfilter och konstigt nog så har den inte dött än, och den sjunker inte i varvtal när man släpper gasen och kopplar ur, den dimpar ner till 900-1000 varv sen ligger den där...förövrigt så såg det gamla filtret väldigt dammigt ut...hittade tillochmed en liten fjäder där i haha!!!

Nu börjar den säkert jolla igen nästa gång jag kör den för jag skrev det här ;(

MvH Alexander

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

186 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#243
Haha okej måste lufta kylet för den går Varm ska fixa detta imorgon när jag ska köpa glykol av en som jag känner.
Men att den inte dör är ju fruktansvärt gött men det absolut skönaste är att jag fått tillbaka 50 hästar under huven, den går så sjukt mycket bättre nu asså det är helt stört mycket roligare att köra den nu smile


476 Inlägg
12 juli 2012
#244
Ahlen93 skrev:
Haha okej måste lufta kylet för den går Varm ska fixa detta imorgon när jag ska köpa glykol av en som jag känner.
Men att den inte dör är ju fruktansvärt gött men det absolut skönaste är att jag fått tillbaka 50 hästar under huven, den går så sjukt mycket bättre nu asså det är helt stört mycket roligare att köra den nu smile

Roligt för dig, är ju en rätt rolig maskin trots allt big_smile

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

186 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#245
aeriksson skrev:
Ahlen93 skrev:
Haha okej måste lufta kylet för den går Varm ska fixa detta imorgon när jag ska köpa glykol av en som jag känner.
Men att den inte dör är ju fruktansvärt gött men det absolut skönaste är att jag fått tillbaka 50 hästar under huven, den går så sjukt mycket bättre nu asså det är helt stört mycket roligare att köra den nu smile

Roligt för dig, är ju en rätt rolig maskin trots allt big_smile

Jo det får jag verkligen säga dom är sjukt pigga måste jag säga smile
Har den dött något mer?


476 Inlägg
13 juli 2012
#246
Ahlen93 skrev:
aeriksson skrev:
Ahlen93 skrev:
Haha okej måste lufta kylet för den går Varm ska fixa detta imorgon när jag ska köpa glykol av en som jag känner.
Men att den inte dör är ju fruktansvärt gött men det absolut skönaste är att jag fått tillbaka 50 hästar under huven, den går så sjukt mycket bättre nu asså det är helt stört mycket roligare att köra den nu smile

Roligt för dig, är ju en rätt rolig maskin trots allt big_smile

Jo det får jag verkligen säga dom är sjukt pigga måste jag säga smile
Har den dött något mer?

Inte åkt nåt idag än, täntke ta en vända till affären senare skriver ett inlägg då smile

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

186 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#247
Kört lite idag och luftat kylet och fyllt på med glykol så nu går den inte varm längre, men tyvärr så kommer det felet ibland att när man motorbromsar ner och kopplar för att växla så sjunker varvet ner till 300 och sen upp till 700 som är tomgångsvarvet eller ibland ner till 500varv och sen upp till 700varv istället för fint och stadigt ner till 700 som den brukar göra.

Någon som har någon aning om vad det kan vara? Det kan ju inte vara glapp i givaren eftersom bilen går helt perfekt nu känns piggare som aldrig förr och den startar skitlätt, så det kan väll inte vara glapp i givaren eller vad tror ni?
Jag tror att den tar tjuvluft ur insugspackningarna för alla slangar är ju som sagt fräscha och när man gasar den lite lätt och lyssnar över motorrummet så låter det precis som att det suger till som med öppet filter någonstans under insuget.
Det konstiga är att när man gasar upp den på tomgång och släpper gasen så sjunker den direkt ner till 700varv stadigt innan jag bytte vevgivaren så sjönk den ju till 500varv sen upp till 700varv och ibland ner till 300 och sen 700varv om jag gjorde så, det händer bara när man har bilen i rull så att säga.

Samt att när jag rycker ur LMM händer det knappt ingenting som innan jag bytte vevgivaren men det reagerar när man drar ur den, den ökar lite i varv och sen ner till tomgångsvarv igen, men den går fortfarande varva ur utan direkt blodder som med den i.
Men den har jag ju provat byta och då var den ju likadan så de ska inte vara något fel på den.

Men funderar på att byta till 325 insug och nya insugspackningar då och se, om felet inte försvinner automatiskt.
De verkar som att det bara händer när man startar den någorlunda varm efter den stått ett litet tag för när man kört ett litet tag så slutar den dippa ner så där vid kopplande.
Ska utvärdera lite mer när jag kör till och från jobbet imorgon.

TIPS MOTTAGES TACKSAMT! smile
Senast redigerat av Ahlen93 (13 juli 2012)


51 Inlägg
4 mars 2014
#248
gammal tråd men vore roligt och se om allas bilar fortfarande funkar och går som dom ska ?



Sök