3360
Sök

Oljetryck i audi 80 2,0E

4 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#1
Bytte motor i audin för några dagar sedan och idag när jag startade upp den för första gången så lyser oljetryckslampan sad

Den lyser när man vrider på tändningen och slocknar omgående när motorn startar (precis som lampan skall). MEN när motorn gått ca 10-12 sec så börjar lampjävlen att lysa. Inge ventiltick eller liknande men jag är ändå orolig för motorn.

Vad tror ni att det kan vara?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 december 2011
#2
Kollat så att nivån stämmer?
Slutar den lysa om ni trycker till på gasen?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#3
Det är bra med olja och det händer inget om man gasar. Kan det vara dendär reduceringsventilen eller vad det heter?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 december 2011
#4
Qué?
Reducera oljetrycket, nja knappast. Det låter som en dum sak att montera

Det sitter 2st oljetrycksgivare alldeles framför fördelaren.
1 tvåpolig - lågtryck (02-05bar)
och
1 singelpolig. - ~1.8bar

Flytta över ifrån den gamla motorn och se ifall någon utav dom felar

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#5
Det har jag också testat tongue  Men oljereduceringsventilen är väl den som justerar oljetrycket så det inte ska bli för högt? Tänkte ifall den jäveln slår ifrån eftersom oljelampan tänds efter ett tag och inte direkt

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 december 2011
#6
Efter lite forskande så är det du pratar om nån slags fjäder som ska regulera oljetrycket för lyftarna. Men dessa finns mej veterligen bara på V6orna. Men även om det finns på 4an så har dom aldrig gett upphov till lysande lampa.
Så den teorin kan du slänga.

Ända som kvarstår då är dåligt oljetryck helt enkelt.
Jag skulle börjat plocka ner tråget och kolla så att inte silen är igentäppt med long-life äckelheter
Senast redigerat av LeafBox (12 december 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#7
Det sög juh hmm

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 december 2011
#8
Roxor skrev:
Det har jag också testat tongue  Men oljereduceringsventilen är väl den som justerar oljetrycket så det inte ska bli för högt? Tänkte ifall den jäveln slår ifrån eftersom oljelampan tänds efter ett tag och inte direkt

Överströmmingsventilen tänker du nog på smile Finns nog inte på 4an som tidigare nämnts (annat än inbyggt i oljefiltret då). Men på femman och sexan finns den.

Ta lös kablarna till tryckmätarna och jorda dessa, försvinner varningen då så har du iallafall inget elfel utan får börja med att mäta oljetrycket.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök