Softishman skrev:
Vågra vägra FB!!!!!
Haha förlåt Fredrik
fabbemannen skrev:
Härligt du kommit igång igen Anton! Ser mycket bra ut:)
Tackar!
-------------------
Så, här kommer äntligen en liten summering på vad som hänt nu det senaste!
Siktet var alltså inställt på Gatebil Mantorp, och lyckades vi komma iväg? (för er nu som har mig på FB och följer mitt projekt så vet ni redan svaret)
Och för er alla andra så kan jag säga lyckades vi komma iväg!
Men det var inte helt utan komplikationer, det fanns några timmar som vi inte alls trodde att vi skulle komma iväg.
Mer om detta här nedan!
Så här kommer lite bilder med tillhörande text!
Vi börjar den 4 juni, alltså drygt 10 dagar innan bilen skulle vara klar, då såg det ut såhär:
Kapade ur original förstärkningar i golvet för att göra nya stolsfästen, samt monterade plastrutorna.
Vidare till 6 Juni, börjat tillverka stolsfästen till förarstolen och få till en bra sittposition:
Sedan så var det dags för bältesstag i buren, brorsan som svetsar:
Tur att kofferten fortfarande är någorlunda rymlig
Sen så fick vi upp bilen på pallbockar den 8 Juni så vi kunde börja med servicen av kamrem mm:
Tack till alla vänner som kom förbi och gav en hjälpande hand! <3
Nya stålomsupnna bromsslangar monterades tillsammans med nya broms-belägg i fram: (ångrar att jag inte bytte belägg i bak också, mer om det längre ner i posten..)
Detta fotot är tagit hyfsat sent den 9:de, jag började då känna en viss stress i kroppen om att vi inte skulle hinna klart med allt:
Här är klockan strax efter 04.00 på morgonen den 10:de efter ett lyckat kamremsbyte:
Sedan plockades hela motorn ihop och servicen av motorolja/filter skulle påbörjas, och nu började det jävlas. (natten 10-11)
Vi har under vintern sett att det läckt lite olja under motorn, men inte mycket alls. Så när tråget monterades bort och vi undersökte saken närmare så hittade vi hål i tråget..
Om ni ser "dubbelplåten"/kanten på bilden där droppen hänger, så kom vi snabbt fram till att detta var boven i dramat..
Eftersom den bara sitter punktad så har det förmodligen krupit in vatten, sten, grus och skit som legat där och skavt hål sakta men säkert.
Oljetråget monterades ner:
Hål(en) lokaliserades, hittade faktiskt 2 när vi började gå lös med stålborsten:
Svetsat:
Rostskydd och lack:
Sedan monterades allt ihop igen och vi gjorde klart servicen på motorn, och återigen hann klockan bli strax efter 04.00 på morgonen (den 11:e) när nyckeln vreds om för första gången sedan jag ställde in bilen i höstas!
Kändes oerhört skönt att allt startade utan komplikationer efter att ha varit och härjat i typ hela elsystemet mm..
Så efter vi hade låtit motorn gå några minuter så packade vi ihop och åkte hem för att sova, i godan tro att vi "bara" skulle montera ihop resten när vi vaknade igen.
Men nu gick det åt helvete, igen. I dubbel bemärkelse. Det var nu som jag verkligen började tvivla på om vi verkligen skulle till Gatebil eller inte.
Klockan var ca 12 när vi kom tillbaka till garaget igen den 11:e (onsdag) efter några få timmars sömn. Så med drygt 27 timmar kvar till besiktning så märkte vi till vår stora besvikelse att oljetråget fortfarande läckte olja..
Så det fanns inget annat att göra än att tömma motorn på olja och montera ner skiten, igen..
Och medan vi låg där så fick jag till min stora förvåning se att oljekylaren också hade börjat läcka olja!
Oljekylet har alltid varit lite böjt i yttersta flänsen sedan jag köpte bilen. Men nu hade det också sagt upp sig och börjat läcka!
Så då var det bara att att montera ner det och rengöra det, samtidigt som man febrilt letade efter någon kunnig som kunde svetsa i aluminium.
Här syns en liten spricka och hål efter jag rotat runt med lite stålborste:
Och när vi äntligen fick tag på någon som kunde svetsa (Henrik Ek, STORT TACK!!) så blästrades först ytan, och då fick vi verkligen se hur det såg ut:
Så det var bara låta svetsen kladda på för att få allt tätt:
Klart! Saknas bara lite färg här:
Och när vi äntligen hade fått både tråget och kylet tätt så kunde monteringen av allt börja på riktigt!
Detta fotot är tagit någon gång på natten mellan onsdagen/torsdagen:
Och det blev inte mycket sömn mellan onsdag/torsdag, det var ingen idé att lägga sig om vi skulle ha en chans att hålla vår deadline.
Så klockan 09.00 på torsdagsmorgonen kunde jag äntligen köra ur bilen ur garaget för att tvätta den och lufta bromsarna riktigt!
Och det där med att lufta bromsar på Brembo-OK vet säkert många om, men vi missade det toltat. Vi luftade koppling och bromsar i typ 2 timmar innan vi upptäckte att det fanns en nippel till på baksidan av varje OK.. (inte bra med för lite sömn..)
Så när allt det var klart så bar det av till besiktningen, hela 3 timmar tidigare innan vår deadline!
Och hur gick det på besiktningen då?
Tjaa.. Jag hade ju räknat med en månad, och det var precis det jag fick. De orkade bara skriva upp 5st 2:or. Och sedan fick vi ett föreläggande om regbes efter en månad.
Så det var väl rätt så väntat
Men nu kan jag köra henne i "lugn och ro" fram tills mitten på Juli månad.
Well well, efter bilen hade besiktigats så rullade vi hemåt och bilen började packas inför fredagens resa till Gatebil på Mantorp! Så efter att ha varit vaken i 35 timmar i streck däckade jag innan jag hann lägga huvudet på kudden! 6 timmars sömn senare så var bilen fullastad och tankad innan det bar iväg 30 mil mot Mantorp!
Och sedan var det bara en ren fröjd att äntligen få köra henne på banan igen! <3
Vi avverkade totalt 20 mil på banan under dessa 3 dagar på Gatebil, vi märkte väldigt snabbt att det inte gick att pressa några tider bland alla driftingbilar, gulflagg, däckrester och grushögar. Så bilen utrustades med 3 GoPros och agerade kamerabil åt Onroaders.com den största delen av helgen där vi jagade lite balla vinklar och full action!
Ultimata follow bilen
Här låg vi hack i häl på Olle Olsson i hans BMW, herrejävlar vilken duktig förare detta är!
(Foto av Addes Foto) Finns lite kort klipp att se här från just detta:
http://www.garaget.org/video/145236Och efter brorsan åkte ut för att jaga Alexander Granlund ett par varv så kom han tillbaka med typ ett halvt däck i fronten:
TOP 3 bästa sakerna jag fick väja för på Gatebil som låg på banan:
-Vindruta (glas)
-Drev/löprulle (typ till vattenpump..?)
-Moln av däckrester efter att en 940 sprängde däcket mitt framför bilen. (spektakulärt att se, kommer film längre fram på Onroaders.com)
Men hela helgen var inte smärtfri, på lördagseftermiddagen så försökte vi jaga Suprajezzica i hennes Porsche.
(Jävlar i helvete vad den rör på sig för övrigt)
Så efter ett par stenhårda inbromsningar från 210km/h på rakan blev detta resultatet:
Bromsbeläggen i bak sa upp sig!
(om ni orkat läsa hela posten så kan ni nu förstå att jag ångrar att jag inte fixat nya bromsar bak ännu..)
Så större delen av kvällen gick ut på att försöka jaga reda på bromsbelägg i bak.
Och jag vill här rikta ett STORT TACK till Klas i sin svarta Evo (5:a?) som var oerhört snäll att låta mig meka loss hans belägg bak efter att han körde sönder drivaxeln höger fram på sin och tyvärr fick packa ihop för helgen.
Så vi kunde ändå köra vidare under hela söndagen sedan!
Allt som allt är jag oerhört nöjd över hur bilen uppför sig på banan!
Det saknas definitivt effekt i motorn. Men väghållningen är helt underbar!
Vi passade på att väga bilen i torsdags också innan besiktningen, och bilen har nu mera en totalvikt på 1360kg! Dvs att vi har bantat bilen ungefär 200kg från original! Vilket är helt fantastiskt med tanke på att buren väger sina kilon också. Så jag är ruggigt nöjd med den siffran! Fast det hade inte varit fel att kunna komma ner på 1200kg gränsen..
Men nu längtar jag till ett event där jag slipper ta hänsyn till bilar runt omkring mig, oväntade grushögar och däckrester på hela banan. Så man verkligen kan se vad bilen är kapabel till att prestera!
Så när vi äntligen hade kommit hem på söndags-kvällen så såg hela bilen ut såhär:
Däckrester över HELA bilen.
Så det var bara tvätta för att få bort det värsta, sitter fortfarande mycket gummirester utsmetat på hela bilen. Så det får väl bli en polering inom en snar framtid för att få bort det också..
Passade ändå på att knäppa ett par foton strax efter 01.00 på natten söndag/måndag:
SÅ!
Det var nog allt för denna gången
Blev väldigt mycket bilder och text, så hoppas ni orkat läsa allt!
Kör lugnt,
//Anton