3894
Sök

Trimma volvo 945 (B230FK)

46 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#41
turboforssen skrev:
Brandstrom skrev:
BrajjAxx skrev:
Ja så mycket skit de har skrivits i tråden... orkar inte läsa igenom hela, men vet ja vet så...

Pallar stakarna 300hk
Kolvar 500hk
m90 300 - 400hk

bromsar behöver ej bytas då det är samma massa att bromsa in. Så länge du inte ska köra bana så ska du inte byta!

Okej, litar på dig för ser att du verkar har en ganska så trimmad 940 så antar du har erfarenhet! smile

Såg också att du hade SPM H-stakar i din? Kollade deras hemsida och ser att dem kostar endast 425st, stämmer detta? För i så fall känns det värt att byta så har man en bil som klarar 300++ utan problem sen. Skulle gärna vilja byta kolvar också då det kostar 7900:- för en sats, men behöver man borra och hålla på då?

nja 425 är om du köper kolvar med
du kan lätt köra på dina originalstakar + kolvar
att gå över 300hk kommer kosta bra mycket pengar, så det är inte värt att köpa andra stakar och kolvar om du ska hålla dig under 300

Där sa du något som var sant! Tack

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 december 2011
#42
Brandstrom skrev:
BrajjAxx skrev:
Ja så mycket skit de har skrivits i tråden... orkar inte läsa igenom hela, men vet ja vet så...

Pallar stakarna 300hk
Kolvar 500hk
m90 300 - 400hk

bromsar behöver ej bytas då det är samma massa att bromsa in. Så länge du inte ska köra bana så ska du inte byta!

Okej, litar på dig för ser att du verkar har en ganska så trimmad 940 så antar du har erfarenhet! smile

Såg också att du hade SPM H-stakar i din? Kollade deras hemsida och ser att dem kostar endast 425st, stämmer detta? För i så fall känns det värt att byta så har man en bil som klarar 300++ utan problem sen. Skulle gärna vilja byta kolvar också då det kostar 7900:- för en sats, men behöver man borra och hålla på då?

De går att köra me original stakar på typ 400hk med, bara du har en jävla koll på mappningen! smile

ja om du byter kolvar så måste du borra, de går på minst 2000kr smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

675 Inlägg
15 december 2011
#43
En sak som ingen har skrivit är att byta koppling smile En Sachs 712 platta med ny standrad lamell så klarar du dig smile M90 håller fint om man kan växla smile


948 Inlägg
15 december 2011
#44
det är ju bara om du ska gå upp nån överdimension du behöver borra köper du originalstorlek med nya kolvringar så räcker det ju om du bara honar.

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 december 2011
#45
TobbeTT skrev:
det är ju bara om du ska gå upp nån överdimension du behöver borra köper du originalstorlek med nya kolvringar så räcker det ju om du bara honar.

Hade ja aldrig gjort, en motor som gått typ 20 000 mil (vilket nästan alla b230 har) har inte helt runda lopp längre wink

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

948 Inlägg
15 december 2011
#46
runda lopp enda som händer med gamla rödblockare är väl vändkanter om ens det? men visst ska en göra seriöst motorbygge så är ju borning inte fel

040 RedLine
1 219 Inlägg
15 december 2011
#47
TobbeTT skrev:
runda lopp enda som händer med gamla rödblockare är väl vändkanter om ens det? men visst ska en göra seriöst motorbygge så är ju borning inte fel

Hade aldrig pallat trimma en motor som e sleten tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

948 Inlägg
15 december 2011
#48
men vad är definiation "sliten" då? för mig är det att byta lager, packboxar och kolvringar och aldrig hört talas om rödblockare som blir ovala i cylindrerna utan att dom håller för en hel del stryk utan att behöva gör så mycket. Men visst mkt beror ju på vad man är ute efter är man ute efter herrejösses effekter där toleranserna blir avsevärt mindre då förstår jag men det är ju vad man själv är ute efter.

536 Inlägg
15 december 2011
#49
Detta är en av anledningarna till att folk inte vågar fråga på forum. För dom får så fruktansvärt dumma svar av okunnig människor!Pinsamt med alla "förståsigpåare".. Vem fan byter bromsar för att köra o leka med 250 hk? ärligt talat?

Ang vad du ska ha så lyssna på dom sista som skrivit i din tråd. För dom har alldeles klart för sig. Kopplingen ger sig i regel dock redan på 200 hk, men låda o allt annat klarar sig.. Ja du lär säkert smälla din bakaxel också, men vad gör det, enkelt och billigt att byta wink så i värsta fall får du aga diffa den smile

Kan även rekommendera KLracings chipp smile för det kör jag i min egen o det fungerar ypperligt! smile


Mvh Jonas


46 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#50
Jonasarvidsson skrev:
Detta är en av anledningarna till att folk inte vågar fråga på forum. För dom får så fruktansvärt dumma svar av okunnig människor!Pinsamt med alla "förståsigpåare".. Vem fan byter bromsar för att köra o leka med 250 hk? ärligt talat?

Ang vad du ska ha så lyssna på dom sista som skrivit i din tråd. För dom har alldeles klart för sig. Kopplingen ger sig i regel dock redan på 200 hk, men låda o allt annat klarar sig.. Ja du lär säkert smälla din bakaxel också, men vad gör det, enkelt och billigt att byta wink så i värsta fall får du aga diffa den smile

Kan även rekommendera KLracings chipp smile för det kör jag i min egen o det fungerar ypperligt! smile


Mvh Jonas

Gäller det även turbo kopplingen? För kollade i gamla kvitton och såg att en tidigare ägare bytt koppling så sent som 2010 och det hade gått på 2500:- Det är väl något förstärkt för en summan?

536 Inlägg
15 december 2011
#51
Brandstrom skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Detta är en av anledningarna till att folk inte vågar fråga på forum. För dom får så fruktansvärt dumma svar av okunnig människor!Pinsamt med alla "förståsigpåare".. Vem fan byter bromsar för att köra o leka med 250 hk? ärligt talat?

Ang vad du ska ha så lyssna på dom sista som skrivit i din tråd. För dom har alldeles klart för sig. Kopplingen ger sig i regel dock redan på 200 hk, men låda o allt annat klarar sig.. Ja du lär säkert smälla din bakaxel också, men vad gör det, enkelt och billigt att byta wink så i värsta fall får du aga diffa den smile

Kan även rekommendera KLracings chipp smile för det kör jag i min egen o det fungerar ypperligt! smile


Mvh Jonas

Gäller det även turbo kopplingen? För kollade i gamla kvitton och såg att en tidigare ägare bytt koppling så sent som 2010 och det hade gått på 2500:- Det är väl något förstärkt för en summan?

Det gäller även den ja.. Kör till skiten ger sig.. Sen köper du det som nämnts här i tråden innan, en Sach 712 tryckplatta och en vanlig organisk lamell + nytt uttrampningslager. Original koppling kostar ca 2000-2500 och en förstärkt kostar i runda slängar 3200 för tryckplattan och ca 2000 för lamellen om jag inte minns fel. Sedan kostar uttrampningslager ca 300kr.. Men sedan får du en koppling som inte kommer slira för dina HK över huvudtaget smile Dvs väl investerade pengar..

Mvh


46 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#52
Jonasarvidsson skrev:
Brandstrom skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Detta är en av anledningarna till att folk inte vågar fråga på forum. För dom får så fruktansvärt dumma svar av okunnig människor!Pinsamt med alla "förståsigpåare".. Vem fan byter bromsar för att köra o leka med 250 hk? ärligt talat?

Ang vad du ska ha så lyssna på dom sista som skrivit i din tråd. För dom har alldeles klart för sig. Kopplingen ger sig i regel dock redan på 200 hk, men låda o allt annat klarar sig.. Ja du lär säkert smälla din bakaxel också, men vad gör det, enkelt och billigt att byta wink så i värsta fall får du aga diffa den smile

Kan även rekommendera KLracings chipp smile för det kör jag i min egen o det fungerar ypperligt! smile


Mvh Jonas

Gäller det även turbo kopplingen? För kollade i gamla kvitton och såg att en tidigare ägare bytt koppling så sent som 2010 och det hade gått på 2500:- Det är väl något förstärkt för en summan?

Det gäller även den ja.. Kör till skiten ger sig.. Sen köper du det som nämnts här i tråden innan, en Sach 712 tryckplatta och en vanlig organisk lamell + nytt uttrampningslager. Original koppling kostar ca 2000-2500 och en förstärkt kostar i runda slängar 3200 för tryckplattan och ca 2000 för lamellen om jag inte minns fel. Sedan kostar uttrampningslager ca 300kr.. Men sedan får du en koppling som inte kommer slira för dina HK över huvudtaget smile Dvs väl investerade pengar..

Mvh

Aha tack! Var nog en org koppling till 740 (gl) som kostade 1000:- som jag blandat ihop då tongue

536 Inlägg
15 december 2011
#53
Hehe så lite så. Bara att fråga om det är något du undrar över så ska jag hjälpa till smile


Mvh


52 Inlägg
16 december 2011
#54
Mitt råd är att ta det steg för steg om du nu vill ha mer pulver senare så börja med att bygga en fräsch botten sen så mattar du på med grejjer eftersom . eller så köper du en bmw turbo för typ 30-40 så har du en klar och färdig bil


46 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#55
jonas--h skrev:
Mitt råd är att ta det steg för steg om du nu vill ha mer pulver senare så börja med att bygga en fräsch botten sen så mattar du på med grejjer eftersom . eller så köper du en bmw turbo för typ 30-40 så har du en klar och färdig bil

Grejen är den att jag ska bygga om den till a-tralla & vill bara lite mera pulver under huvven så jag kan leka smile

536 Inlägg
18 december 2011
#56
Brandstrom skrev:
jonas--h skrev:
Mitt råd är att ta det steg för steg om du nu vill ha mer pulver senare så börja med att bygga en fräsch botten sen så mattar du på med grejjer eftersom . eller så köper du en bmw turbo för typ 30-40 så har du en klar och färdig bil

Grejen är den att jag ska bygga om den till a-tralla & vill bara lite mera pulver under huvven så jag kan leka smile

Då räcker det med orginal turbo, fulltrycks wastgate och ett chip. Är du inte nöjd med det, smäll på en riktig koppling och en 19t, lite större spridare, 3" LMM och en ställbar btr smile O svetsa bakaxeln, sen är det bara till att leka wink


46 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#57
Jonasarvidsson skrev:
Brandstrom skrev:
jonas--h skrev:
Mitt råd är att ta det steg för steg om du nu vill ha mer pulver senare så börja med att bygga en fräsch botten sen så mattar du på med grejjer eftersom . eller så köper du en bmw turbo för typ 30-40 så har du en klar och färdig bil

Grejen är den att jag ska bygga om den till a-tralla & vill bara lite mera pulver under huvven så jag kan leka smile

Då räcker det med orginal turbo, fulltrycks wastgate och ett chip. Är du inte nöjd med det, smäll på en riktig koppling och en 19t, lite större spridare, 3" LMM och en ställbar btr smile O svetsa bakaxeln, sen är det bara till att leka wink

Ja, så långt har jag förstått. Gör detta för att lära mig mera om motorer osv också! Trimmade skiten ur min moped men det var bara roligt en sommar så ville ha lite större grejer smile

Setup blir nog

19T (HAR REDAN)
Malpassi BTR (Linjär)
Walbro pump (In tank eller In line? Vet ej vad är bäst?)
Ny dump (återcirkulerande, sitter atmosfärisk nu)
Bosch "gröna spridare" 3.8 Bar
3" LMM
Viking chip alt klracing chip (Vilket är bäst?)
Bättre koppling
och sen ladda runt 1 bar smile

Bör räcka för mig tills jag fyller 18 iaf big_smile

Forummoderator
26 339 Inlägg
18 december 2011
#58
Jonasarvidsson skrev:
Detta är en av anledningarna till att folk inte vågar fråga på forum. För dom får så fruktansvärt dumma svar av okunnig människor!Pinsamt med alla "förståsigpåare".. Vem fan byter bromsar för att köra o leka med 250 hk? ärligt talat?

Ang vad du ska ha så lyssna på dom sista som skrivit i din tråd. För dom har alldeles klart för sig. Kopplingen ger sig i regel dock redan på 200 hk, men låda o allt annat klarar sig.. Ja du lär säkert smälla din bakaxel också, men vad gör det, enkelt och billigt att byta wink så i värsta fall får du aga diffa den smile

Kan även rekommendera KLracings chipp smile för det kör jag i min egen o det fungerar ypperligt! smile


Mvh Jonas

Härligt att höra att "experter" har tillstånd att dumförklara folk till höger och vänster, utan problem.
Det är i regel praxis att man uppdaterar bromsarna vid ökad effekt! (något som många glömmer och sedan sitter där med bilen lirkad runt ett träd)
Sen om man bara köper bättre belägg eller om man köper hela skivor och alltihopa är en jävla skillnad...din dumme jävel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

536 Inlägg
19 december 2011
#59
AirOne skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Detta är en av anledningarna till att folk inte vågar fråga på forum. För dom får så fruktansvärt dumma svar av okunnig människor!Pinsamt med alla "förståsigpåare".. Vem fan byter bromsar för att köra o leka med 250 hk? ärligt talat?

Ang vad du ska ha så lyssna på dom sista som skrivit i din tråd. För dom har alldeles klart för sig. Kopplingen ger sig i regel dock redan på 200 hk, men låda o allt annat klarar sig.. Ja du lär säkert smälla din bakaxel också, men vad gör det, enkelt och billigt att byta wink så i värsta fall får du aga diffa den smile

Kan även rekommendera KLracings chipp smile för det kör jag i min egen o det fungerar ypperligt! smile


Mvh Jonas

Härligt att höra att "experter" har tillstånd att dumförklara folk till höger och vänster, utan problem.
Det är i regel praxis att man uppdaterar bromsarna vid ökad effekt! (något som många glömmer och sedan sitter där med bilen lirkad runt ett träd)
Sen om man bara köper bättre belägg eller om man köper hela skivor och alltihopa är en jävla skillnad...din dumme jävel.

Frågan är vem av oss som är den dumma. Tror du inte att friska original bromsar klarar strax över 200 hk? Gäller att köra med insidan av huvudet och lära sig bedöma avstånd. Man behöver inte kunna stanna på det berömda håret med strax över 200 hk, jag har själv kört så precis som många andra och det funkar ypperligt. Men till din effekt så förstår jag att det inte varit ett av dina bekymmer smile


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 december 2011
#60
jag brukar köra med polarens 300hk volvo med halvtaskiga originalbromsar och det är inge problem att få stopp på den . och då kör vi mycket 201m repor + motorvägsrejs.
men en a-traktor får väl bara gå i 30km\h så då behövs inga super bromsar
räcker ju med ett hål i golvet och trädojer;)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök