3725
Sök

Koppla 2 lampor som tänds växelvis ev. relä?

249 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#1
Hej! Håller på och klurar lite och ska göra en liten sak i bilen, det är två strömkomponenter som växelvis ska få ström, först ska en lampa tändas i typ 1 sek sedan tänds andra i 1 sek tills man bryter strömmen via en switch, två lampor skulle exempelvis lysa grön,vit,grön,vit,grön,vit om det går att göra som jag tänkt mig.

Nu var detta bara ett exempel. Frågan är vilket relä ska man köpa för att kunna vrida på en switch och sedan få exempelvis 2 olika lampor att blinka växelvis med ungefär 1 sek intervall?

Gärna om någon enkelt kan bifoga en skiss eller förklaring hur detta skall kopplas, räkna bara med att det som ska lysa behöver 1 minus och 1 plus var

Tack så mycket för hjälpen i förhand


Forummoderator
18 044 Inlägg
14 december 2011
#2
Du behöver ett växlande relä och ett blinkersrelä som inte blinkar snabbare vid för liten belastning.
Blinkersrelät ansluts till växlande reläet. Du kan få inkoppling av mig imorgon om ingen annan hinner före. Lite sent nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

249 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#3
Dieselsmurfen skrev:
Du behöver ett växlande relä och ett blinkersrelä som inte blinkar snabbare vid för liten belastning.
Blinkersrelät ansluts till växlande reläet. Du kan få inkoppling av mig imorgon om ingen annan hinner före. Lite sent nu.

Okej tack så himla mycket, du kan gärna få visa hur man kopplar hela köret inklusive strömbrytare för att styra dessa två växlande lampor, är lite trög inom el tills någon berättar och jag inser hur logiskt det ibland är:)


Forummoderator
18 044 Inlägg
14 december 2011
#4
Du behöver:
- Ett blinkrelä typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … LED-42200/
- Ett växlande typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ela-42134/

Switchen/brytaren kopplas från +12 volt till både 30 på det växlande och 49 på blinkrelät. Det finns flatstift med dubbelanslutning som passar bra till detta. Anslut allt med flatstift. Jord kopplas till 31 på blink och 85 på växlande relä.

på 49a på blinkreläet drar du till 86 på det växlande. Nu har du en 12-voltsanslutning på 87 och 87a på det växlande som byter sida med blinkershastighet.

Du kan även få knappen och blinka när den är påslagen (om den funktionen finns) men jag kan inte dessa nummer i huvudet.

Enkelt för mig men kan vara lite knöligt för nybörjaren så fråga om det går åt pipan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

249 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#5
Nu har jag gjort som du föreslog, detta är inte rätt har jag kommit fram till, lamporna ska ju trots allt blinka varannan, vad är fel?smile
http://forumbilder.se/images/9f1420111149480b1c.jpg
Senast redigerat av robbaxxxx (15 december 2011)


Forummoderator
18 044 Inlägg
15 december 2011
#6
robbaxxxx skrev:
Nu har jag gjort som du föreslog, detta är inte rätt har jag kommit fram till, lamporna ska ju trots allt blinka varannan, vad är fel?smile
http://forumbilder.se/images/9f1420111149480b1c.jpg

Nja... du ska ansluta lamporna till 87 och 87A på det växlande. Jag ser inte ens 87a på din ritning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

249 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#7
Jag förstår inte vart 87a ska vara? reläet du länkade ser ju ut som ett slutande som man kan använda till extraljus m.m. 30 matning, 85 jord, 86 styrström, 87 12v ut från reläet. Kan du kanske redigera om mitt kopplingsschema och visa?:-)
Senast redigerat av robbaxxxx (15 december 2011)


21 761 Inlägg
15 december 2011
#8
Det relä som Dieselsmurfen länkar till är artnr 42134, dvs "enkelrelä växlande 40 A", och har alltså två utgångar (87 och 87a). Enligt bilden på relät borde utgång 87a ge spänning när relät är i viloläge, utgång 87 ger spänning när relät drar.

Utgång 49 på blinkersrelät ska enbart gå till +12 V och ingång 30 på det växlande relät, men du har enligt skissen även dragit till ingång 86 på växlande relät. Skissen visar också att du har dragit utgång 40 (borde ju stå 49a) på blinkersrelät till en av lamporna, men 49a skulle gå till ingång 86 på växlande relät enligt Dieselsmurfen.

Det blir till att rita om skissen litegrann. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 december 2011)

249 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#9
Nu har jag redigerat lite, kommer lamporna blinka växelvis nu?smile
http://forumbilder.se/images/ab152011937088d04.jpg


21 761 Inlägg
15 december 2011
#10
Jo, om jag inte missförstår skissen så borde det funka som du har tänkt dig nu. Kanske Dieselsmurfen hoppar in och ger mer råd. smile

Forummoderator
18 044 Inlägg
15 december 2011
#11
Ahh! Tack Db. Jo nu ser det riktigt ut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

249 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#12
Tack så mycket grabbar!
Jätte schysst!

MVH


249 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#13
Tog mig tid och gjorde ett mer avancerat kopplingsschema dock ett nytt, visst kan jag ha på detta vis om jag vill ha en lampa som lyser konstant medan den andra kopplad på blinkreläet blinkar? smile
http://forumbilder.se/images/e31520111031282d27.jpg
Senast redigerat av robbaxxxx (15 december 2011)


649 Inlägg
5 november 2013
#14
fungerar detta även för att bygga s.k bussblinkers?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.


Sök