2621
Sök

DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

cheva1987
21 juni 2013
#361
Jo skiljer på dom då du har drev för remmen för balansaxel o olje pump bakom kammdrevet på b234an
nixon89 skrev:
vevaxel drevet från b234:an passar ju rakt på b230ins axel, skiljer inget där?

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 juni 2013
#362
cheva1987 skrev:
Jo skiljer på dom då du har drev för remmen för balansaxel o olje pump bakom kammdrevet på b234an
nixon89 skrev:
vevaxel drevet från b234:an passar ju rakt på b230ins axel, skiljer inget där?


ja jo men jag menar själva drevet på veven kan flyttas över till b230 blocket. har jag gjort och funkar kalas


1 738 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#363
gjutarolle skrev:
du va på gatebil va? tyckte mig se denna stå jämte en lika dan fast med 2jz

Stämmer bra wink min gammla bil de där som kompisen köpte o nu veckan innan gatebil pilla vi ner en 2jz wink


1 738 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#364
cheva1987 skrev:
hejsan tack för ditt svar okej så om ja beställer ett RIKTIGT rem hjul från KL-Racing så borde de lösa sig eftersom ja köpte deras stål för att kunna montera 16v topp på b230 botten.Drevet är avsedd för b230 veven här är länken http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … dkugg.html så borde de ju gå med detta remhjul http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … rhjul.html MVH Fredde
DalleRacing skrev:
cheva1987 skrev:
Tjenare Dalle en liten fråga rem hjulet vart köpte du de? kolla gjärna in mitt 16v bygge smile sen om du har lust att lämna nån kommentar o lite tips kanske big_smile Att jag vill veta jo köpte ståldrevet på KL-Racing o sen körde me 16v org remhjul men dom två ville ej lira tsm sad

Tjenare! kolla din tråd lite wink ser fint ut wink Men du kan inte blanda 16v detaljer i ett b230 block, de funkar inte! De ända du kan byta är kolvarna resten så som remhjul / drev osv. osv. måste komma från b230! så mitt remhjul kommer från sten parner o är allltså ett b230 hjul wink Risken med att köra orginal remhjul 16v som 8v är att vatten pumpen inte flödar tillräkligt o risk att motorn går riktigt varm! Så mindre hjul ( alu remhjulet ) resulterar i snabbare flöde o jämnare vattentemp!

Det funkar likadant spm när du drevar en cross ex. mindre drev ju snabbare/ rapparr går de och har du stort drev går den ju tvärt om starkare men söligare :p


Ser bra ut kör på de där, bredda drevet är för 24mm kamremen med rundkugg du ska köra sen ) exprementera inte med orginaldrev 1000kr är billigt jämfört va du får betala när orginaldrevet gått sönder sen wink


cheva1987
22 juni 2013
#365
Jo precis köpte de där drevet så ska köpa den där remskiva som ska vara till den smile jo sambon sa blir det minsta beggad grej i motorn så så så ja ni kan ju räkna ut resten wink enda är kolvarna som gått 3-400mil
DalleRacing skrev:
cheva1987 skrev:
hejsan tack för ditt svar okej så om ja beställer ett RIKTIGT rem hjul från KL-Racing så borde de lösa sig eftersom ja köpte deras stål för att kunna montera 16v topp på b230 botten.Drevet är avsedd för b230 veven här är länken http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … dkugg.html så borde de ju gå med detta remhjul http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … rhjul.html MVH Fredde
DalleRacing skrev:

Tjenare! kolla din tråd lite wink ser fint ut wink Men du kan inte blanda 16v detaljer i ett b230 block, de funkar inte! De ända du kan byta är kolvarna resten så som remhjul / drev osv. osv. måste komma från b230! så mitt remhjul kommer från sten parner o är allltså ett b230 hjul wink Risken med att köra orginal remhjul 16v som 8v är att vatten pumpen inte flödar tillräkligt o risk att motorn går riktigt varm! Så mindre hjul ( alu remhjulet ) resulterar i snabbare flöde o jämnare vattentemp!

Det funkar likadant spm när du drevar en cross ex. mindre drev ju snabbare/ rapparr går de och har du stort drev går den ju tvärt om starkare men söligare :p


Ser bra ut kör på de där, bredda drevet är för 24mm kamremen med rundkugg du ska köra sen ) exprementera inte med orginaldrev 1000kr är billigt jämfört va du får betala när orginaldrevet gått sönder sen wink

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
23 juni 2013
#366
Wiseco Kolvar å ringar om man ska åka smidda kolvar i volvomotor annars original kolvar..
Skulle aldri vågat stoppa i hemmasvarvade billiga eftermarknads kolvar som sägs klara mkt mer..

Jävligt synd för dig... Kan tro att tålamodet inte e på topp smile but keep it up!

...........Team T-Röd Racing.............

1 738 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#367
StlpMK skrev:
Wiseco Kolvar å ringar om man ska åka smidda kolvar i volvomotor annars original kolvar..
Skulle aldri vågat stoppa i hemmasvarvade billiga eftermarknads kolvar som sägs klara mkt mer..

Jävligt synd för dig... Kan tro att tålamodet inte e på topp smile but keep it up!

Sant! Nee fy fan hela kvarvarande säsongen förstörd o sparkontot rensat så man är inte på topp direkt hmm


675 Inlägg
23 juni 2013
#368
Sten parner har bytt ägare. Gubben har gått i pension förmodligen. SPM ägs nu av ACM-ab (Dom som gör kolfiber/glasfiber grejjer) Ring dom och berätta om ditt problem. Är ju bara bra om dom får reda på det så snabbt som möjligt.

Mvh/Elving


347 Inlägg
23 juni 2013
#369
Hur gör jag som köpt likadana spm kolvar som dig och inte hunnit använda dom än? Känns surt att ha kolvar som kostat 7000 och inte kunna använda dom.


Kalaspuff
23 juni 2013
#370
Dum fråga, passar fk blocket i om man har glt balk och glt motorfäste (de fästet som har en vinklad plåt som sitter på balken) eller måste man kapa bort den vinklade plåten för att det ska passa?

347 Inlägg
24 juni 2013
#371
DalleRacing skrev:
Enchzzz skrev:
Hur gör jag som köpt likadana spm kolvar som dig och inte hunnit använda dom än? Känns surt att ha kolvar som kostat 7000 och inte kunna använda dom.

som sagt detta säger jag inte för att förstöra för någon men det är nått som inte stämmer med parners kolvar som går nu, och när denna leverans kom o hur mycket av de det finns vet jag inget om men chansa inte de kommer stå dig dyrt som i mina 2 fall har kostat mig nya block, högflödespumpar lager packningar oljor 2 mappningar som enbart kostat 10 000kr, om jag nu bara lagt till 3-4000kr från första början istället för min snålhet hade jag slupit detta! Inget jag visste skulle hända då men nu har de hänt o de e bekräftat att nått är fel med materialet!

har du kvitto så lämna tebax grejerna o begär pengar helt enkelt! stakarna är inga problem än sålänge men kolvarna som sagt hmm riktigt tungt detta kan ja säga då de spenderats mycket pengar o inte ett skit får man tebax! 2 hela månader har bilen hållt sen ja startat den o allt strul har vart pga kolvarna!

Lycka till!

Tack för svar. Får försöka lämna tillbaka dom då och hoppas på någon ersättning då jag inte vill riskera att köra sönder en motor tack vare kolvarna.
Vad kommer du att använda för kolvar i nästa motor?
Kommer man att få se din på något mer gatebil evenemang i år?

Lycka till i fortsättning och hoppas du slipper fler problem


86 Inlägg
18 augusti 2013
#372
vad kostade ditt motorbygge inklusive sprut, bränslesystem, turbo, låda, koppling osv?  smile


300 Inlägg
19 augusti 2013
#373
pontusandersson95 skrev:
vad kostade ditt motorbygge inklusive sprut, bränslesystem, turbo, låda, koppling osv?  smile

Alla priser på bygget står om du läser smile

4 670 Inlägg
24 oktober 2013
#374
Händer de nått kul med bilen i vinter?


61 Inlägg
24 oktober 2013
#375
Hittade projektet idag, tidigare idag.... & nu är läsningen klar, underbart bygge! Tackar så mycket för givande information,kunskap som förhoppningsvis aldrig lämnar hjärnkontoret samt sjukt välskrivet projekt!
Hoppas samtliga problem löst sig och låt turbon vina å däcken skrika!smile

MVH

1 738 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#376
Tjena Folket!

Tråden är inte död, jag kommer göra inlägg vad jag uppgraderar på bilen, saker som inte funkat för mig motormässigt m.m

Håll koll wink


1 738 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#377
Liten update, motorn är färdig så dags o visa vad som görs för övrigt på bilen wink

Separat tråd hur jag byggt egna coilovers till bilen, ta en titt wink
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282147

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-bde898ab05e98bd252c97f4684976cad.jpg


84 Inlägg
27 oktober 2013
#378
En liten fråga, Åt vilket håll vände du stakarna åt? lager stoppet mot avgas eller insugs sidan?


17 Inlägg
21 december 2013
#379
var har du gömt ditt expansionskärl:S


4 670 Inlägg
21 december 2013
#380
Larsssaaa skrev:
var har du gömt ditt expansionskärl:S

Om jag minns rätt sitter det ihop med kylaren



Sök