Nu är man "back on track" igen efter att man fått tebax blocket från peter Har väntat som ett barn på julafton!
Nu är blocket honat, och kör orginal turbo kolvar med ventilutag! Putsningen av ringar kommer jag visa när kolvar pressas i, även berätta hur ni går till väga
Pris för honing: 1000kr
Kommer jobba på blocket i helgen o även smått börja montera, så bilder kommer när ni minst anar det
Nu är man "back on track" igen efter att man fått tebax blocket från peter Har väntat som ett barn på julafton!
Som sagt nu är blocket borrat så att "Sten parners" överdim kolvar ska slinka i. Loppen är nu borrade till 96.34mm, men enligt sten parner själv rekomenderar han 96.29! Varför har då peter o jag bestämt att inte hålla det måttet? Peter har testat de mesta o vet vad som funkar eller ej, måttet parner rekomenderar har han testat och det resulterade i att kolvarna nöp på flertal motorer ( sug som turbo), kolvar o kolvringar är alldeles för tighta med detta mått o kolven jobbar sig varm vilket resulterar i haveri! Alltså som i mitt fall: turboladd o höga varvningar och då köra med för tighta lopp o trög jobbad kolv kommer sluta i en dyr historia med kanske nån veckas nöjes körning! Så större kolvar behöver lite extra utrymme och därför borrar Peter alla sina block till just 96.34, trots större cylindrar mot vad parner rekomenderar så behöver kolvringarna sedan måttanpassas genom att putsa bort nån 10:ond del. Då kan ni tänka er själva hur trögt de skulle gå med 96.29 måttet Putsningen av ringar kommer jag visa när kolvar pressas i, även berätta hur ni går till väga
Sakta men säkert görs de framsteg Sommarn är pågång o jag är j_vligt sugen på att få ut en bil så nu sätts de fart med motorn kan jag lova!!
Nu är alla motordelar tvättade, andvände mig av vatten o avfettning men glöm inte att smörja in glidbanorna på block/vev m.m så de inte rostar! målade block o tråg med mekonomens "röda motorfärg"
De var allt för denna gång, lite överkurs med tråget men nåt måste man ju göra anorlunda än andra
Om ni vill följa oss i våran vardag så har jag startat en stor grupp på facebook där ni kan se vad ett gäng bilintresserade från mjölby hittar på, allt från event, våra körningar, utflykter, filmer, besök i olika garage m.m! Så ta o titta in där o bli en medlem
Sakta men säkert görs de framsteg Sommarn är pågång o jag är j_vligt sugen på att få ut en bil så nu sätts de fart med motorn kan jag lova!!
Nu är alla motordelar tvättade, andvände mig av vatten o avfettning men glöm inte att smörja in glidbanorna på block/vev m.m så de inte rostar! målade block o tråg med mekonomens "röda motorfärg"
De var allt för denna gång, lite överkurs med tråget men nåt måste man ju göra anorlunda än andra
Om ni vill följa mig i min vardag så har jag startat en stor grupp på facebook där ni kan se vad ett gäng bilintresserade från mjölby hittar på, allt från event, våra körningar, utflykter, filmer, besök i olika garage m.m! Så ta o titta in där o bli en medlem
Sök på "DalleRacing" för rolig läsning!
vart riktigt bra med tråget dalle ! släng upp bilderna på fb med
Sakta men säkert görs de framsteg Sommarn är pågång o jag är j_vligt sugen på att få ut en bil så nu sätts de fart med motorn kan jag lova!!
Nu är alla motordelar tvättade, andvände mig av vatten o avfettning men glöm inte att smörja in glidbanorna på block/vev m.m så de inte rostar! målade block o tråg med mekonomens "röda motorfärg"
De var allt för denna gång, lite överkurs med tråget men nåt måste man ju göra anorlunda än andra
Om ni vill följa mig i min vardag så har jag startat en stor grupp på facebook där ni kan se vad ett gäng bilintresserade från mjölby hittar på, allt från event, våra körningar, utflykter, filmer, besök i olika garage m.m! Så ta o titta in där o bli en medlem
Sök på "DalleRacing" för rolig läsning!
vart riktigt bra med tråget dalle ! släng upp bilderna på fb med
Sakta men säkert görs de framsteg Sommarn är pågång o jag är j_vligt sugen på att få ut en bil så nu sätts de fart med motorn kan jag lova!!
Nu är alla motordelar tvättade, andvände mig av vatten o avfettning men glöm inte att smörja in glidbanorna på block/vev m.m så de inte rostar! målade block o tråg med mekonomens "röda motorfärg"
De var allt för denna gång, lite överkurs med tråget men nåt måste man ju göra anorlunda än andra
Om ni vill följa mig i min vardag så har jag startat en stor grupp på facebook där ni kan se vad ett gäng bilintresserade från mjölby hittar på, allt från event, våra körningar, utflykter, filmer, besök i olika garage m.m! Så ta o titta in där o bli en medlem
Sök på "DalleRacing" för rolig läsning!
vart riktigt bra med tråget dalle ! släng upp bilderna på fb med
Sakta men säkert görs de framsteg Sommarn är pågång o jag är j_vligt sugen på att få ut en bil så nu sätts de fart med motorn kan jag lova!!
Nu är alla motordelar tvättade, andvände mig av vatten o avfettning men glöm inte att smörja in glidbanorna på block/vev m.m så de inte rostar! målade block o tråg med mekonomens "röda motorfärg"
De var allt för denna gång, lite överkurs med tråget men nåt måste man ju göra anorlunda än andra
Om ni vill följa mig i min vardag så har jag startat en stor grupp på facebook där ni kan se vad ett gäng bilintresserade från mjölby hittar på, allt från event, våra körningar, utflykter, filmer, besök i olika garage m.m! Så ta o titta in där o bli en medlem
Sök på "DalleRacing" för rolig läsning!
vart riktigt bra med tråget dalle ! släng upp bilderna på fb med
varför se de ur den negativa vinkeln ? och gnälla på om de skulle rosta, va fan han kanske vill ha en rostfärgad dödskalle och tror knappast de blir håll inom snar framtid i vilket fall xD
fräck tråd och många bra tips har redan lämnats! (y)
Oljereturen är lite dum på rödblockarna, original är ju returen stumt monterat på turbon in till blocket med en gummipackning! När annat grenrör/ turbo kommer på så blir det krångligt med oljereturen o risk för läckage, därför visar jag nu hur jag gjort på mitt block!
Svarva kopplingen exakt 25.03mm så de spänner lite när ni trycker i denna i oljeretur hålet
Andvände mig av blå värmetålig packningsillicon för att minimera risken av oljeläckage
Kopplingen är i slagen men var försiktiga så ni inte spräcker blocket! Det ska vara så bra passning att ni knappt behöver andvända nån kraft när ni slår in den med gummihammare, men lite spän måste ni ha för att den ska sitta o även täta ifrån att olja ska komma ur på sidorna! Ni känner när det är för tight o andvänd inte våld för att få i den! Torka bort överflödigt blå sillicon i hålet när kopplingen sitter