3514
Sök

Bmw 540 -95 ( Problem med automatlådan, hjälp !?!?! ) getribeprogram ?

14 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Bmw 540 -95 som från början en dag läckte ur sig olja( från lådan ).. 
De gick att köra med den länge och de vinner ur lådan ,fast växlade hur fint som helst.. 
Sen gick den i "getribeprogram" när bilen var kall men sen när den var varm så gick den att köra med, växlade hur fint som helst fortfarande.
Sen var de en polare som sa att man skulle nolla den så getribeprogram försvann, gjorde de och nu driver den inte alls.. Men getribeprogram kommer nu inte upp ?

Prövade att ta bort polerna från batteri men ingen skillnad? någon som vet vad som spökar, räcker de fylla på olja eller är de bara att byta låda? någon som varit med om detta?

Skulle behöva förslag på vad man kan göra om de nu finns något ?


Mvh / Jonas
Senast redigerat av j-svenssson (15 december 2011)

866 Inlägg
15 december 2011
#2
Ja du får se till att där är olja i lådan !! Är där så lite att den inte får upp oljetrycket till lammel paketen så kommer du ingenstans.  Och när getribepogram kommer upp då är det inte bra!!!!!
Det är säkerhetspogram som lådan går in i så du inte skadar lådan. Meningen är att du ska komma av vägen kör till verstad snarast möjligt!!! Fan inte försöka få bort felcoder och köra vidare??
Men jag tror att du skrotat lådan om du kört med den med för lite olja i den. Prova med rätt mängd olja i den och se om den funkar! Då kan du se var det läcker och åtgärda det! Där skulle vara skott pengar på din polare:-)  Lycka till!! PS Se till att bilen är igång när ni drattar i oljan annars får ni inte i mer en hälften av oljan! och är den tom så går där i mellan 6-8  litet. Har för mig 11-12 liter när den är ny renoverad.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 december 2011
#3
Olje nivån är väldigt viktig för att en sån låda ska fungera! Konstigt att den ens har fungerat alls. Prova med att fylla på olja men hoppas inte på för mycket. Finns en bra guide på autopower om hur du fyller på olja men de är ingen jätte smidig grej att göra.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

14 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#4
Tack så mycket för svaren, ska iaf försöka och se vad man kan göra åt saken smile

marwin_of_sweden skrev:
Olje nivån är väldigt viktig för att en sån låda ska fungera! Konstigt att den ens har fungerat alls. Prova med att fylla på olja men hoppas inte på för mycket. Finns en bra guide på autopower om hur du fyller på olja men de är ingen jätte smidig grej att göra.
Senast redigerat av j-svenssson (16 december 2011)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
16 december 2011
#5
j-svenssson skrev:
Tack så mycket för svaren, ska iaf försöka och se vad man kan göra åt saken smile

marwin_of_sweden skrev:
Olje nivån är väldigt viktig för att en sån låda ska fungera! Konstigt att den ens har fungerat alls. Prova med att fylla på olja men hoppas inte på för mycket. Finns en bra guide på autopower om hur du fyller på olja men de är ingen jätte smidig grej att göra.


De är lite knöligt i få rätt nivå. Man ska fylla på så mycket det går med bilen igång, men då är det viktigt att lådan och oljan är helt kall när du börjar. Sen ska du mäta tempen på oljan, det kommer rinna ut mer o mer ju varmare den blir. När oljan är uppe i en viss temperatur, (kommer inte ihåg exakt temp). Då har du rätt nivå och då ska du skruva i pluggen:) men som sagt så finns guiden på AP.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

14 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#6
okej, finns de någon länk som du har till det? smile

marwin_of_sweden skrev:
j-svenssson skrev:
Tack så mycket för svaren, ska iaf försöka och se vad man kan göra åt saken smile

marwin_of_sweden skrev:
Olje nivån är väldigt viktig för att en sån låda ska fungera! Konstigt att den ens har fungerat alls. Prova med att fylla på olja men hoppas inte på för mycket. Finns en bra guide på autopower om hur du fyller på olja men de är ingen jätte smidig grej att göra.


De är lite knöligt i få rätt nivå. Man ska fylla på så mycket det går med bilen igång, men då är det viktigt att lådan och oljan är helt kall när du börjar. Sen ska du mäta tempen på oljan, det kommer rinna ut mer o mer ju varmare den blir. När oljan är uppe i en viss temperatur, (kommer inte ihåg exakt temp). Då har du rätt nivå och då ska du skruva i pluggen:) men som sagt så finns guiden på AP.
Senast redigerat av j-svenssson (16 december 2011)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
16 december 2011
#7
j-svenssson skrev:
okej, finns de någon länk som du har till det? smile

marwin_of_sweden skrev:
j-svenssson skrev:
Tack så mycket för svaren, ska iaf försöka och se vad man kan göra åt saken smile



De är lite knöligt i få rätt nivå. Man ska fylla på så mycket det går med bilen igång, men då är det viktigt att lådan och oljan är helt kall när du börjar. Sen ska du mäta tempen på oljan, det kommer rinna ut mer o mer ju varmare den blir. När oljan är uppe i en viss temperatur, (kommer inte ihåg exakt temp). Då har du rätt nivå och då ska du skruva i pluggen:) men som sagt så finns guiden på AP.


Det är bara gå in på autopower.se och sedan "gör det själv" i menyn till vänster, sen "mekartips". Sen söker du på nivåkontroll ZF. Så finns det där:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

14 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#8
okej, tack så mycket för svaren, vet inte riktigt om jag ska pröva eller om de bara är att byta låda ?
marwin_of_sweden skrev:
j-svenssson skrev:
okej, finns de någon länk som du har till det? smile

marwin_of_sweden skrev:

De är lite knöligt i få rätt nivå. Man ska fylla på så mycket det går med bilen igång, men då är det viktigt att lådan och oljan är helt kall när du börjar. Sen ska du mäta tempen på oljan, det kommer rinna ut mer o mer ju varmare den blir. När oljan är uppe i en viss temperatur, (kommer inte ihåg exakt temp). Då har du rätt nivå och då ska du skruva i pluggen:) men som sagt så finns guiden på AP.


Det är bara gå in på autopower.se och sedan "gör det själv" i menyn till vänster, sen "mekartips". Sen söker du på nivåkontroll ZF. Så finns det där:)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
16 december 2011
#9
De kan ju va värt ett försök även om du har så bra odds.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
16 december 2011
#10
O ett tips, en manuelllåda, koppling med hydralik och huvudbromscylinder, kardan och pedalställ passar bolt on ifrån en 530 med lilla v8an;)
Det brukar bli billigare o köpa en krockad 530 o ta delar ifrån än o byta/renovera lådan:)
Man kan ju hitta en manuell 540 i ta delar ifrån men de är lättare o hitta en 530:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

14 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#11
okej, de lät som en väldigt bra i de. Är du säker på att de passar då?


marwin_of_sweden skrev:
O ett tips, en manuelllåda, koppling med hydralik och huvudbromscylinder, kardan och pedalställ passar bolt on ifrån en 530 med lilla v8an;)
Det brukar bli billigare o köpa en krockad 530 o ta delar ifrån än o byta/renovera lådan:)
Man kan ju hitta en manuell 540 i ta delar ifrån men de är lättare o hitta en 530:)

866 Inlägg
19 december 2011
#12
Javisst  ! Det du får problem med om du använder 540 elektroniken är start spärr lådan P/N
Och farthållaren om du har en sådan.  Låter växel väljar kontakten sitta kvar och sätter den i  N eller P beroende på vad du vill ha lysande på panelen ;-)  För övrigt så passar det och har du en komplett bil så går det att få ihop elen oxså . Bilen måste reg besiktigad !  PS bakaxel utväxslingen brukar vara rätt låg på automatarna så du kan få lite tröttare bil med bra bränsle ekonomi. men går att blocka över slutväxelen med.

14 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#13
Vilken modell och typ på lådan då tror ni från en 530 manuell passar på min 540 -95 då?

tekniknissen1 skrev:
Javisst  ! Det du får problem med om du använder 540 elektroniken är start spärr lådan P/N
Och farthållaren om du har en sådan.  Låter växel väljar kontakten sitta kvar och sätter den i  N eller P beroende på vad du vill ha lysande på panelen ;-)  För övrigt så passar det och har du en komplett bil så går det att få ihop elen oxså . Bilen måste reg besiktigad !  PS bakaxel utväxslingen brukar vara rätt låg på automatarna så du kan få lite tröttare bil med bra bränsle ekonomi. men går att blocka över slutväxelen med.

866 Inlägg
19 december 2011
#14
alla V8 lådor passar 5växlad som 6 växlad (530 v8 = 5växlad 540 = 6växlad) Sen är kardanaxelen något annorlunda på E34 Har för mig att får ihop med en hybrid av från E34/E39.


Sök