3565
Sök

Tips om hur man kommer igenom med större turbo på besiktning?

23 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

Håller på med min projektbil som är en volvo 740 Turbo 85a.

Just nu håller jag på med motorn, ska slänga på en garret T04 som är större än orginalet.
Förra ägaren med motorn fick bråka i 50 minuter med personalen för att komma igenom besiktiningen pga turbon.

Har ni några tips om vad man kan göra för att inte bli "busted" utan att sätta dit orginal t03an. Sänka laddet? Strypa motorn? Alla svar är intressanta! cool

Mvh: Alex Ottosson


1 679 Inlägg
15 december 2011
#2
Täckplåt av nåt slag kanske smile


23 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#3
har funderat på det också, men verkar rätt skeptiskt mot de med tanke på att det inte är så svårt att titta under plåtfan tongue


128 Inlägg
15 december 2011
#4
hoppas på en bättre besiktningsman. om effekten inte är ökad så kan han bara gnälla


23 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#5
sant, men däremot vill dem ändå besiktningsregistrera om fordonet pga större turbo. Ni vet hur dem är... mad


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
15 december 2011
#6
T04 är väl inte så mycket större? eller tänker jag fel nu.. hmm
men täckplåtar runt snurran så man inte ser den så enkelt är en bra ide!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 december 2011
#7
Jacke90 skrev:
hoppas på en bättre besiktningsman. om effekten inte är ökad så kan han bara gnälla

Motorn är avgastypad, du får inte ändra något.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

23 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#8
Naej asså den är ju lite större såklart men så stor skillnad är det inte tongue Vad menar du med avgasstypad? smile


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 december 2011
#9
Otto-sson skrev:
Naej asså den är ju lite större såklart men så stor skillnad är det inte tongue Vad menar du med avgasstypad? smile

Avgastypad är fel ord, ordet jag sökte var avgascertifierad, vilket krävs att alla motorer som sitter i bilar efter 1975 är.

Är motorn avgascertifierad, så är den det med den utrustning som finns original.

Dock har jag besiktigat ett gäng saabar med TD04:a snurror som inte har det original och det har aldrig varit problem.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

23 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#10
okok, tack för infot iallf tongue


23 Inlägg
16 december 2011
#11
hade en 945ltt med extraktor å t3/t4 turbo. dom sa då inge om det. men det är mycket beroende på besiktningsman


517 Inlägg
16 december 2011
#12
Du kanske kan dölja aggregatet i en sk. "Turbo-mössa" samt foliera in resten så det inte går att läsa av id-plåten? sedan att det kapslar in värmen och sänker tempen i motorrummet är väl bara ett plus i kanten...

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
16 december 2011
#13
finns ju dom besiktningsgubbar som släpper igen härrejösses turbos också, så länge bilen går rent och fint, med fina avgasvärden med mera.
men det finns ju också dom som gnäller på minsta lilla.
skulle dom gnälla något skulle jag hävda att det är ett utbytes agg av nyare modell och samma typ som original!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

040 RedLine
1 219 Inlägg
16 december 2011
#14
Besiktigade min med en tb-58. Inga problem, brukar fungera så långa man kör med original grenrör. Så länge besiktningsmannen inte är sosse smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
16 december 2011
#15
är väll inte direkt jobbigt att hänga dit ett orginal agg inte svårare än så

vad kan det ta 3timmar att byta från stort agg till litet och sen stort igen

det lilla jobbet kan inte vara värt att riskera en omreggning av bilen

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#16
haha stämmer! Får försöka komma igenom, vet dock ett bra ställe att besiktiga bilen. Som ni säger har det nog med vem det är som besiktigar smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
16 december 2011
#17
Otto-sson skrev:
haha stämmer! Får försöka komma igenom, vet dock ett bra ställe att besiktiga bilen. Som ni säger har det nog med vem det är som besiktigar smile

är det inte bättre att montera ett orginal agg 1gång om året

för risken är skapligt stor att dom ger förläggande om reggbesiktning och då har du problem vill jag lova

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 december 2011
#18
jag håller med growe...

jag har gjort snabbkopplingar på mina oljeslangar...
lossa 2 oljeslangar , 4 bultar på turbon å 3 på katten. samt  tryckrören å slangar.

av med turbon å på med nya...  de går å göra på under 2 tim med  trim av / på.
gör man de redigt från början med slangar å sånt så är de smidigt sen smile

jag återställer egentligen så mycke mer än de. lägger typ en heldag på att återställa grejerna,

plocka bort instrument inne i bilen och koppla ur så mycke av "trimmet" jag kan i bilen.
även om jag låter hela tändsystemet sitta kvar i bilen så är de inte inkopplat så dom kan ju försöka  gnälla på de smile

inte värt att få regbesiktning.

Jag väderar min bil mer än typ 8-10 timmar i garaget.

även att jag tror att ser bilen reko ut å allt funkar och är i bra skick så bryr dom sig inte spec mycke.,,
Senast redigerat av Xuri (16 december 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
16 december 2011
#19
Xuri skrev:
jag håller med growe...

jag har gjort snabbkopplingar på mina oljeslangar...
lossa 2 oljeslangar , 4 bultar på turbon å 3 på katten. samt  tryckrören å slangar.

av med turbon å på med nya...  de går å göra på under 2 tim med  trim av / på.
gör man de redigt från början med slangar å sånt så är de smidigt sen smile

jag återställer egentligen så mycke mer än de. lägger typ en heldag på att återställa grejerna,

plocka bort instrument inne i bilen och koppla ur så mycke av "trimmet" jag kan i bilen.
även om jag låter hela tändsystemet sitta kvar i bilen så är de inte inkopplat så dom kan ju försöka  gnälla på de smile

inte värt att få regbesiktning.

Jag väderar min bil mer än typ 8-10 timmar i garaget.

även att jag tror att ser bilen reko ut å allt funkar och är i bra skick så bryr dom sig inte spec mycke.,,

blir riktigt jobbigt om dom hittar något som ger dom en anledning att ge reggbesiktning
räcker med ett öppet filter så man man få föreläggande om reggning

jag har alltid orginal filterbox nerställt tryck orginal agg när jag bes aldrig värt risken

Kör fort så hinner inget hända...


Sök