3424
Sök

Fjädrar/Dämpare Volvo 945

Bilvårdsnörd
9 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena! Kan börja med att säga att jag läst i princip varenda tråd och inte blivit klokare. Länka istället för att bara skriva SÖÖÖÖÖÖÖÖÖK! har som sagt redan kollat igenom allt.

Nu till frågan:

Min 945 är i desperat behov av nya dämpare och fjädrar. Vill ha samma stuk på bilen, max en centimeter högre.
Brukar köra en del folk i bak så vill inte att det ska skrapa i eller så. Coilovers eller olje/gas spelar inte någon roll, vill bara att det ska bli bra. Kör bara på gata och vill inte ha njurbälte för att kunna åka i han, vill ha en jämn och fin balans på sport/komfort.

Har hittat sänkningsats 60 fram och 40 bak, får man ett framåtlutande stuk på bilen då??

Seriösa svar uppskattas! Fråga och ni vill ha mer info!

Tack på förhand/ Andreas   


https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109350/109350-291040218d1adb7477fe23b6f4f180d9.jpg


Jävel
2 018 Inlägg
18 december 2011
#2
Jag hade 60/40 på min. Den vart för låg i bak. Så jag kapade i fram.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Supraman
2 300 Inlägg
18 december 2011
#3
Frågan e också hur mkt pengar du kan tänka dig att lägga?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 266 Inlägg
18 december 2011
#4
Nya fjädrar fram och montera 240 dämpare genom att kapa av fjäderbenet högst upp ca två cm sen nya fjädrar som du kapar. Bak kan du köra 245 husvagnsfjädrar (förstärkta) dom är grövre och hårdare än 945 husvagnsfjädrar. Dessa kapar du ner tills du är nöjd smile

svetsdiff !!!

Bilvårdsnörd
9 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#5
Plankpojk: För låg i bak med 40 sänkning? ojdå!?

Stefan Varberg: Jag tänkte mig ca 10000 kanske.

PMPerformance: det var ett jäkla kapande wink haha, nej men vill hellst att det ska vara besiktningsbart. Och dom brukar ju inte vara så pigga på kapade fjädrar hmm


1 679 Inlägg
18 december 2011
#6
Tror det är lmr som har färdigt coils kit fram strax under 7000kr smile
Sen hårdare dämpare bak med 40mm fjädrar alternativt kapade fjädrar bak smile


Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
#7
AUllberg skrev:
Plankpojk: För låg i bak med 40 sänkning? ojdå!?

Stefan Varberg: Jag tänkte mig ca 10000 kanske.

PMPerformance: det var ett jäkla kapande wink haha, nej men vill hellst att det ska vara besiktningsbart. Och dom brukar ju inte vara så pigga på kapade fjädrar hmm

Jag menar alltså, den är för hög hela bilen.. och blev för hög i fram o låg i bak, såg ut som fan.

You got to risk it, to get the biscuit :)

2 266 Inlägg
19 december 2011
#8
Bak kan man kapa lugnt för besiktningen. Fram med korta dämpare gör att fjädern sitter fast. Opel vectra dämpare är ännu kortare så då sitter fjädern fast. Fick själv lov att använda fjäderspännare när jag bytte till 240 dämpare fram och besiktningsfjädrar som var fem varv på

svetsdiff !!!

Licens Svetsare
219 Inlägg
19 december 2011
#9
Lånar denna tråd lite, Besiktade min 945 och fick nerglag på stötdämparna fram läckte och en va paj helt samt att fjädringen kärvade, nu till min fråga, finns de olika längd på stötdämparna på 945 fram? dom ja bade beställt ifrån laga va för långa så dom gick upp en bit ifrån fjäderbenet så jag inte kunde skruva på "muttern" längst upp på fjäderbenet som håller fast stötd. hur ska ja lösa detta på bästa sätt?


Jävel
2 018 Inlägg
19 december 2011
#10
Svensson skrev:
Lånar denna tråd lite, Besiktade min 945 och fick nerglag på stötdämparna fram läckte och en va paj helt samt att fjädringen kärvade, nu till min fråga, finns de olika längd på stötdämparna på 945 fram? dom ja bade beställt ifrån laga va för långa så dom gick upp en bit ifrån fjäderbenet så jag inte kunde skruva på "muttern" längst upp på fjäderbenet som håller fast stötd. hur ska ja lösa detta på bästa sätt?

Det är väl för att de är en oljedämpare?, då kan du dra ut den lite till så räcker den, eller trycka ihop fjädern lite.
Alla 940-orginal framdämpare ska vara lika långa.

You got to risk it, to get the biscuit :)

huh?
10 427 Inlägg
19 december 2011
#11
AUllberg skrev:
Tjena! Kan börja med att säga att jag läst i princip varenda tråd och inte blivit klokare. Länka istället för att bara skriva SÖÖÖÖÖÖÖÖÖK! har som sagt redan kollat igenom allt.

Säkert på att du kollat genom allt?

Då borde du ju ha sett denna:
https://www1.garaget.org/archive/165/164700/255873/large_255873-2475464.jpg
http://www.garaget.org/?car=255873

Sänkt med KL Racings 60/40-sats med original stötdämpare.


983 Inlägg
25 oktober 2012
#12
steifan skrev:
AUllberg skrev:
Tjena! Kan börja med att säga att jag läst i princip varenda tråd och inte blivit klokare. Länka istället för att bara skriva SÖÖÖÖÖÖÖÖÖK! har som sagt redan kollat igenom allt.

Säkert på att du kollat genom allt?

Då borde du ju ha sett denna:
http://www1.garaget.org/archive/165/164 … 475464.jpg
http://www.garaget.org/?car=255873

Sänkt med KL Racings 60/40-sats med original stötdämpare.

Min gamle spört vagn! saknar den redigt fan big_smile Kan lova att den gick brätt med polarisarna å den sänkningen!



Sök