3645
Sök

M90 Ras, förstärka nya lådan?

105 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#1
Tja!
Som rubriken har jag lyckats rasa 3'an på min m90, hört att dat ska va rätt vanligt på dom?
Så ska väll köpas å upp mä ny så snart som möjligt men då för att undvika att det händer igen så ska man väll kunna förstärka växlarna i den?
Har läst på massa ställen "förstärkt på 2,3'a" men har inte en blekaste vad dä innebär.
Är det någe man vågar sig på själv om man hittat non typ av guide på hur?
Eller har oxå fått förslag på att man ska bytta till m47? kanske förstärka den?
Vad blir enklast å smidigast?


3 292 Inlägg
20 december 2011
#2
SmileyRaggarn skrev:
Tja!
Som rubriken har jag lyckats rasa 3'an på min m90, hört att dat ska va rätt vanligt på dom?
Så ska väll köpas å upp mä ny så snart som möjligt men då för att undvika att det händer igen så ska man väll kunna förstärka växlarna i den?
Har läst på massa ställen "förstärkt på 2,3'a" men har inte en blekaste vad dä innebär.
Är det någe man vågar sig på själv om man hittat non typ av guide på hur?
Eller har oxå fått förslag på att man ska bytta till m47? kanske förstärka den?
Vad blir enklast å smidigast?

Orsaken till att lådan har rasat kan ju vara många, du kanske belastat den mer än vad den klarar av ? Kanske har du mer hästar under huven än vad som är rimligt i förhållande till vad lådan klarar ? Kanske har du misshandlat lådan i samband med att du kört hårt ?

Ta ställning till dessa faktorer och om nåt av dom stämmer så överväg att slänga i en BMW låda för dom håller bättre än Volvo lådorna rent generellt enligt min uppfattning.

Eftersom du nämner att du vill förstärka så antar jag att det är buskörning det är frågan om och då anser jag inte en Volvo låda är lämplig...

Detta är ju bara min åsikt.. det finns andra som har helt andra åsikter och som tycker det jag nyss sagt är ren o skärt skitsnack.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

558 Inlägg
20 december 2011
#3
sök på google så hittar du guide till att förstärka en m90! m47 suger och pallar inte ens gl

105 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#4
Danne_1977 skrev:
Orsaken till att lådan har rasat kan ju vara många, du kanske belastat den mer än vad den klarar av ? Kanske har du mer hästar under huven än vad som är rimligt i förhållande till vad lådan klarar ? Kanske har du misshandlat lådan i samband med att du kört hårt ?

Ta ställning till dessa faktorer och om nåt av dom stämmer så överväg att slänga i en BMW låda för dom håller bättre än Volvo lådorna rent generellt enligt min uppfattning.

Eftersom du nämner att du vill förstärka så antar jag att det är buskörning det är frågan om och då anser jag inte en Volvo låda är lämplig...

Detta är ju bara min åsikt.. det finns andra som har helt andra åsikter och som tycker det jag nyss sagt är ren o skärt skitsnack.. big_smile

Motorn ä bara trimmad mä Chipp å uppstalt laddtryck (0,7) öppet sportluft å 3tum från turbon inge värsting trim direkt, jag har aldrig haft problem innan med att växeln inte går å få i osv.

Bmw låderna gissar jag på kostar en bra slant? å det har jag inte inte råd med just nu.


558 Inlägg
20 december 2011
#5
lite dyrare än en m90 ja. m90h heter den förstärka lådan om jag inte minns fel:)

1 758 Inlägg
20 december 2011
#6
Normark skrev:
lite dyrare än en m90 ja. m90h heter den förstärka lådan om jag inte minns fel:)

M90H säger bara att den har Högre utväxling än M90L som har Lägre utväxling.
Den förstärkta M90n introducerades under 1997. Alla -97or har inte förstärka lådor, men alla -98or ska ha det.
Annars svetsar man stoppringen, finns guider lite varstans. Säkert fem bara här på garaget.

105 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#7
schnauz skrev:
M90H säger bara att den har Högre utväxling än M90L som har Lägre utväxling.
Den förstärkta M90n introducerades under 1997. Alla -97or har inte förstärka lådor, men alla -98or ska ha det.
Annars svetsar man stoppringen, finns guider lite varstans. Säkert fem bara här på garaget.

Okej tack tack ska ta å kolla upp dä smile


558 Inlägg
20 december 2011
#8
schnauz skrev:
Normark skrev:
lite dyrare än en m90 ja. m90h heter den förstärka lådan om jag inte minns fel:)

M90H säger bara att den har Högre utväxling än M90L som har Lägre utväxling.
Den förstärkta M90n introducerades under 1997. Alla -97or har inte förstärka lådor, men alla -98or ska ha det.
Annars svetsar man stoppringen, finns guider lite varstans. Säkert fem bara här på garaget.

det va så det va smile

34 Inlägg
3 februari 2012
#9
motorn är inte bara trimmad med chip och uppställt ladd man i alla fall inte om du kör med motorn som satt i när du köpte den av mig. Toppen så trimmad du kan få den, 531 topp med större ventiler, hårdare ventilfjädrar, max portad och en värre kamaxel smile


Sök