4088
Sök

Vad är bäst att ta bort ganska grov rost med?

537 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#1
Tänkte kolla vad ni anser är bäst att ta bort ganska grov rost med från tex bakaxlar, länkarmar och sånt. Jag har tidigare använt lamellskiva men jag tycker dom tappar effekt ganska fort, har även testat sk. ne*erkrull vilket jag tycker fungerar väldigt bra men dom tar slut rätt fort.

Jag har funderat på en Peragobläster, altså en roterande bläster att sätta på borrmaskin, hur fungerar en sån? håller den länge? den kostar ju ca 300kr så man tycker ju att den borde hålla ett tag.

Eller om det är nån som har förslag på nåt som fungerar riktigt bra.

Tack på förhand och God Jul på er smile


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
21 december 2011
#2
roterande stålborste till vinkelgöran tycker jag funkar bäst smile


537 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#3
CHEEVA skrev:
roterande stålborste till vinkelgöran tycker jag funkar bäst smile

sån har jag faktiskt aldrig testat men man kanske skulle göra det, det är bara det att dom ser så mesiga ut tongue


537 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#4
jonnielahti skrev:
elektrolys fungerar bra på sånna grejor som man kan/orkar/vill/har lust att plocka lös!

ja det har jag inte ens tänkt på, men det kan bli lite jobbigt att gör det med bakaxeln tongue men mindre delar går väl bra smile


270 Inlägg
21 december 2011
#5
Roterande stålborste är bäst i min mening, glöm inte visir och hörselskydd. Släpper trådar ibland som far iväg som projektiler och penetrerar och byxor och tröjor big_smile

537 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#6
DanneGTV6 skrev:
Roterande stålborste är bäst i min mening, glöm inte visir och hörselskydd. Släpper trådar ibland som far iväg som projektiler och penetrerar och byxor och tröjor big_smile

självklart, säkerheten först smile


537 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#7
ingen som testat roterande bläster? smile


55 Inlägg
21 december 2011
#8
Jag har testat roterande bläster vid rostlagningar o den fungerar riktigt bra att ta bort underredsmassa, färg, rost och även äta hål i dålig plåt, fast inte på runda delar.. gummiskivan som pinnarna sitter i börjar vobbla..
Sen gäller det att se upp vid kanter för man kan slå av hårdmetalspetsarna väldigt lätt vid fel användning.

Tvinnadståltrådsborste till vinkelslip tycker jag är effektivast typ denna -> http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K … ste-19203/ (den silvriga tycker jag fugerar bäst) och sen en pannsarfil att skrapa bort det som inte vill släppa..
Men som sagt gäller att ha ögonskydd, hörselkåpor o munskydd för j*vlar vad det dammar:P

//Andreas
Senast redigerat av DandanRacing (21 december 2011)


1 011 Inlägg
21 december 2011
#9
Roterande sliptrissa & Punktbläster = Funkar kanon!

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

537 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#10
DandanRacing skrev:
Jag har testat roterande bläster vid rostlagningar o den fungerar riktigt bra att ta bort underredsmassa, färg, rost och även äta hål i dålig plåt, fast inte på runda delar.. gummiskivan som pinnarna sitter i börjar vobbla..
Sen gäller det att se upp vid kanter för man kan slå av hårdmetalspetsarna väldigt lätt vid fel användning.

Tvinnadståltrådsborste till vinkelslip tycker jag är effektivast typ denna -> http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K … ste-19203/ (den silvriga tycker jag fugerar bäst) och sen en pannsarfil att skrapa bort det som inte vill släppa..
Men som sagt gäller att ha ögonskydd, hörselkåpor o munskydd för j*vlar vad det dammar:P

//Andreas

Jo, jag såg en video på youtube där dom använde en peragobläster och det såg inte helt säkert ut enligt mig :S det lutar åt att köpa en sån stålborste till vinkelslipen, men är det bättre med cirkulär eller axiell? eller spelar det ingen roll? och självklart används skyddsutrustning, har fått metallflisor och dyligt i ögonen och det är ingen hitt direkt tongue


357 Inlägg
21 december 2011
#11
SAAB-Karlsson skrev:
Tänkte kolla vad ni anser är bäst att ta bort ganska grov rost med från tex bakaxlar, länkarmar och sånt. Jag har tidigare använt lamellskiva men jag tycker dom tappar effekt ganska fort, har även testat sk. ne*erkrull vilket jag tycker fungerar väldigt bra men dom tar slut rätt fort.

Jag har funderat på en Peragobläster, altså en roterande bläster att sätta på borrmaskin, hur fungerar en sån? håller den länge? den kostar ju ca 300kr så man tycker ju att den borde hålla ett tag.

Eller om det är nån som har förslag på nåt som fungerar riktigt bra.

Tack på förhand och God Jul på er smile

Hohoho!

Ett bra tipps är att använda syra, mkt underskattat i Sverige.

Kör av det värsta med valfri sliplösning, alltså negerkrull, vanlig slipskiva etc.

Kan du ta lös delarna behöver du inte slipa, blanda ett bad med syra, citronsyra som är svag kommer man långt med, men saltsyra, fosforsyra, oxalsyra etc är bättre.
Man behöver inte blanda speciellt starkt för att all rost inom et dygn eller 2 är 100% borta utan att det tär ett dugg på friskt material.

Samma sak gäller karossdelar etc, slipa så mkt du kan, när det bara är porer kvar, kladda på lite syra med en pensel, jobba in ordentligt och lägg på gladpack över ytan o låt verka, påverkar inte omkringliggande friskt material eller lack nämnvärt, men du får till slut en helt plåtren yta.

Helt utan att riskera bucklor från blästringen på tunnare ytor, eller för den delen damma skita ner i garaget:)

Viktigt är dock att du eftertvättar noga med något basiskt som en alkalisk avfetnting etc och gärna eftervärmer så det blir 100% torrt med värmepickadoll etc.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

537 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#12
KaptenHaddock skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Tänkte kolla vad ni anser är bäst att ta bort ganska grov rost med från tex bakaxlar, länkarmar och sånt. Jag har tidigare använt lamellskiva men jag tycker dom tappar effekt ganska fort, har även testat sk. ne*erkrull vilket jag tycker fungerar väldigt bra men dom tar slut rätt fort.

Jag har funderat på en Peragobläster, altså en roterande bläster att sätta på borrmaskin, hur fungerar en sån? håller den länge? den kostar ju ca 300kr så man tycker ju att den borde hålla ett tag.

Eller om det är nån som har förslag på nåt som fungerar riktigt bra.

Tack på förhand och God Jul på er smile

Hohoho!

Ett bra tipps är att använda syra, mkt underskattat i Sverige.

Kör av det värsta med valfri sliplösning, alltså negerkrull, vanlig slipskiva etc.

Kan du ta lös delarna behöver du inte slipa, blanda ett bad med syra, citronsyra som är svag kommer man långt med, men saltsyra, fosforsyra, oxalsyra etc är bättre.
Man behöver inte blanda speciellt starkt för att all rost inom et dygn eller 2 är 100% borta utan att det tär ett dugg på friskt material.

Samma sak gäller karossdelar etc, slipa så mkt du kan, när det bara är porer kvar, kladda på lite syra med en pensel, jobba in ordentligt och lägg på gladpack över ytan o låt verka, påverkar inte omkringliggande friskt material eller lack nämnvärt, men du får till slut en helt plåtren yta.

Helt utan att riskera bucklor från blästringen på tunnare ytor, eller för den delen damma skita ner i garaget:)

Viktigt är dock att du eftertvättar noga med något basiskt som en alkalisk avfetnting etc och gärna eftervärmer så det blir 100% torrt med värmepickadoll etc.

MVH/

ja det är ju en bra ide men jag ahr nog inte tillgång till att göra det hemma sad


357 Inlägg
21 december 2011
#13
Mja, saltsyra kan du köpa på bygghandeln eller nån bilvårdsbutik och ett plastkar på jula:) gladpack och pensel finns på konsum:)

V
MVH

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

537 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#14
KaptenHaddock skrev:
Mja, saltsyra kan du köpa på bygghandeln eller nån bilvårdsbutik och ett plastkar på jula:) gladpack och pensel finns på konsum:)

V
MVH

jo, men mina ekonomiska tillgångar är inte så särskillt stora så det får inte kosta altför mkt  tongue


357 Inlägg
22 december 2011
#15
det är INTE dyrt:)
40-70kr litern för saltsyra och då kan du blanda ut och återanvända många gånger, finns mer optimerade blandningar för mer effekt men du kan ju börja där. plast kar kanske 30kr o en pensel 29, samt gladpack 30kr:)

Finns även Stripall som dock bara passar som bad och kostar flis.

MVH/
Senast redigerat av KaptenHaddock (22 december 2011)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
22 december 2011
#16
syra har även jag provat med bra resultat smile Använd bra handskar bara

Citronsyra använde vi på rostiga motorblock mm när jag var på motorslip


537 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#17
KaptenHaddock skrev:
det är INTE dyrt:)
40-70kr litern för saltsyra och då kan du blanda ut och återanvända många gånger, finns mer optimerade blandningar för mer effekt men du kan ju börja där. plast kar kanske 30kr o en pensel 29, samt gladpack 30kr:)

Finns även Stripall som dock bara passar som bad och kostar flis.

MVH/

kanske ska ta och testa detta då smile men bakaxeln får jag nog slipa ändå med tanke på storleken tongue


537 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#18
CHEEVA skrev:
syra har även jag provat med bra resultat smile Använd bra handskar bara

Citronsyra använde vi på rostiga motorblock mm när jag var på motorslip

ja det låter ju helt klart intressant smile


537 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#19
jag va på jula idag och kände på en peragobläster, och j*vlar va mjuk den va yikes känns ju helt livsfarligt att sätta den i en borrmaskin tongue


1 168 Inlägg
22 december 2011
#20
Chrrille skrev:
Roterande sliptrissa & Punktbläster = Funkar kanon!

Får jag fråga varför just punktbläster?



Sök