3807
Sök

Allmänna råd kring köp av audi s4 2006

1 Inlägg
12 januari
Trådstartare
#1
Jag funderar på att köpa en audi S4 från 2006
4,2 som har gått runt 12000 mill
Finns det något att hålla ögonen och öronen på
Visuellt ser jag ingenting, ingen olja/fugt under bilen
Senast redigerat av Kaptain (12 januari )

Fri fart för ett fritt folk!
14 315 Inlägg
12 januari
#2
provstarta motorn när bilen är kall.. med andra ord inte ens provstartad innan det dygnet.  och lyssna på kedjan.. har för mig att 4.2:An haft lite problem med kedjan..  ganska dyrt jobb om man har centralmonterad tumme och förlitar sig på att andra lagar bilen..

Kör fort så hinner inget hända...

294 Inlägg
12 januari
#3
Kolla om remmar/kedjor är bytt. "Kamremsbyte" gick på närmre 40'-50'000 när jag kollade på en A8 4,2 1997 jag hade. smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 315 Inlägg
12 januari
#4
JN1975 skrev:
Kolla om remmar/kedjor är bytt. "Kamremsbyte" gick på närmre 40'-50'000 när jag kollade på en A8 4,2 1997 jag hade. smile

vad jag hittar är det kedjor på dom där..
bara delarna är närmare 20k =/  ingen bil man igentligen ska köpa..

iallfall inte om man inte är väldigt duktig på att skruva..  det är ju inte skit kompicerat att riva fronten på dom där.. men det tar ju tid..  sen är det pill att byta det där helvetet.. för kedjan går kors och tvärs och är några styckna..

Kör fort så hinner inget hända...

294 Inlägg
12 januari
#5
Growe skrev:
vad jag hittar är det kedjor på dom där..
bara delarna är närmare 20k =/  ingen bil man igentligen ska köpa..

iallfall inte om man inte är väldigt duktig på att skruva..  det är ju inte skit kompicerat att riva fronten på dom där.. men det tar ju tid..  sen är det pill att byta det där helvetet.. för kedjan går kors och tvärs och är några styckna..

Det kanske skiljer beroende på årsmodell. På 97:an jag hade var det kamrem i framkant och en eller två kedjor längre in (nog en per bank?), skulle "allt" bytas var det närmre 50' och bara remmarna lite billigare. Kolla bilden så ser man:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/725/725-2fde5bdacadd741424d9e7ea3fb9ddf7.jpg
Senast redigerat av JN1975 (12 januari )


Forummoderator
18 136 Inlägg
12 januari
#6
Känns som det är lämpligt att ha en bra slant undanstoppad om dylik kälke ska inhandlas?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

543 Inlägg
12 januari
#7
Härliga motorer men farligt, farligt...dyrt om det pajar

Det har ju skrivits mycket om problemen med kamkedjorna och framförallt dessa styrskenor i plast  som kostar ett par hundringar. Du kan nog hitta en hel om allt detta på tyska forum. Vet att på (vissa av) 3.0 motorerna var man tvungen att lyfta ur hela motorn, kedjan sitter liksom på 4,2 l motorerna i bakkant, en vecka på verkstad, kostnad över 100 papp. Jag personligen skulle inte ta i en med kamkedja även om jag älskar kraften som dom motorerna ger, framförallt skulle jag inte våga slå till på en såpass gammal kärra heller
Senast redigerat av krambriw (12 januari )

121 Inlägg
för 4 timmar sedan
#8
Kamkedjorna är problem nr1 på dessa bilar, det är inte en fråga om utan när dom går, och det är motor ur på det jobbet.
Sedan har vi övergången ifrån portinsprutning till FSI som skedde 04 på v8orna, det innebär att insugsventilerna koksar igen och behöver rengöras vid ca 4-6000mil. Då måste insug bort och ventilerna blästras rena med valnötsskal, dyrt som f-n på verkstad. Det går att göra själv med billigare metoder men det är ändå ett riktigt tidskrävande pain in the ass att göra.

Rostproblem finns, framför allt skärmkanter och trösklarna under framskärmen där vattendräneringen ifrån motorrummet kommer ut. smuts samlas inne i hjulhuset om man inte rengör bakom innerskärmarna och det börjar rosta.

S4.an är TUNG, motorstark och 4 hjulsdriven, det innebär att bussningar och leder i fram/bakvagn slits riktigt fort och det kostar en fet summa att byta allihop.
Det är en Audi, och det är en S modell av Audi dessutom...det är inte en Volvo XC70, och det kostar.


Sök