2983
Sök

Volvo 945 startar ej(feltänder) fel hittat. svänghj. sitter fel

435 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#1

Kod:

bilen köptes med rasad motor(gått varm).ny motor köptes från en 740(-88?) men insug och elhärva och dyligt kommer från 940n endast topp och block från 740.

nu när den ska startas går den runt som den ska men verkar få tändning på fel ställe då den typ tvärdör startmotorn då motor blir att gå för tungt och smälla/puffa till lite i avgaserna.

kan man ha monterat fördelaren fel?passar på flera sätt?

motorn fungerade innan den skruvades ur 740n

den får gnista och bensin

Senast redigerat av oppe_tallbarr (22 december 2011)

128 Inlägg
21 december 2011
#2
låter ju som misständning går ju enkelt prova med en testlampa. vet inte om det är på den dära motorn som fördelaren sitter på toppen? går ju se efter så inte kamremmen har kuggat fel också


1 798 Inlägg
21 december 2011
#3
Låter som ni fått tändkablarna fel.


435 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#4
tändkablar sitter rätt.fördelaren sitter bak på toppen. när man släpper på fördelaren och vrider den får den lite mer slag men verkar baktända då den smäller i luftburk

spjälläges givare och tändlägesgivaren är bytt utan resultat
Senast redigerat av oppe_tallbarr (21 december 2011)

1 798 Inlägg
21 december 2011
#5
Är motorn från en -88a så är det ju olika system. När ni bytte motorn, flyttade ni över svänghjulet då? Om ja, monterades det rätt?


322 Inlägg
21 december 2011
#6
oppe_tallbarr skrev:
tändkablar sitter rätt.fördelaren sitter bak på toppen. när man släpper på fördelaren och vrider den får den lite mer slag men verkar baktända då den smäller i luftburk

spjälläges givare och tändlägesgivaren är bytt utan resultat

ska sitta plastgrejer i hålen på aluminum delen på fördelarn så man inte ska sätta den fel om du har lh2.4 dom verkar ju va borta om du kan vrida på den

435 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#7
Hilmer skrev:
Är motorn från en -88a så är det ju olika system. När ni bytte motorn, flyttade ni över svänghjulet då? Om ja, monterades det rätt?

de flyttades ej över endast lamell och tryckplatta då det redan satt svänghjul.kammrem är även kollad och sitter rätt

1 798 Inlägg
21 december 2011
#8
oppe_tallbarr skrev:
Hilmer skrev:
Är motorn från en -88a så är det ju olika system. När ni bytte motorn, flyttade ni över svänghjulet då? Om ja, monterades det rätt?

de flyttades ej över endast lamell och tryckplatta då det redan satt svänghjul.kammrem är även kollad och sitter rätt

Om det nu är en motor från -88a så har denna haft LH2.2 medan din 940 har LH2.4 och på denna är det impulsgivaren vid svänghjulet som styr tändpunkterna. På svänghjulet från LH2.2 saknas dessa markeringar på svänghjulet. Men detta är ju bara en teori från min sida så länge vi inte har alla fakta ang utbytesmotorn bl a.


435 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#9
Hilmer skrev:
oppe_tallbarr skrev:
Hilmer skrev:
Är motorn från en -88a så är det ju olika system. När ni bytte motorn, flyttade ni över svänghjulet då? Om ja, monterades det rätt?

de flyttades ej över endast lamell och tryckplatta då det redan satt svänghjul.kammrem är även kollad och sitter rätt

Om det nu är en motor från -88a så har denna haft LH2.2 medan din 940 har LH2.4 och på denna är det impulsgivaren vid svänghjulet som styr tändpunkterna. På svänghjulet från LH2.2 saknas dessa markeringar på svänghjulet. Men detta är ju bara en teori från min sida så länge vi inte har alla fakta ang utbytesmotorn bl a.

Motorn kommer nogg från en-89 då båda har inpulsgivaren vid svänghjulet

675 Inlägg
21 december 2011
#10
-88 kom Lh2.4. 88B då. 88A hade dock 2.2.


322 Inlägg
22 december 2011
#11
kollat så rotorn är hel? eftersom de blir annorlunda när du vrider på fördelarn så borde ju felet va i närheten där

435 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#12
Felet är nu hittat. Svänghjulet/startkrans hade han tydligen monterat då den inte satt på nya motorn och den hade han bara skruvat dit. Så hur ska man ha motorn när den monteras och hur ska den monteras?

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
22 december 2011
#13
nolla motorn så 1:Ans kolv står i övredödpunkt (när den vänder)

då ska uppehållet sitta mitt för hålet vid startmotorn..alltså där det saknas 2st hål smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök